کد خبر: ۸۳۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۳:۲۵
رائول: حال فیدل وخیم نیست

فیدل کاسترو: درباره صداقت اوباما کوچکترین تردیدی ندارم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «فیدل کاسترو» رهبر کوبا که مراسم تحلیف «باراک اوباما» را از تلویزیون تماشا کرده بود در یادداشتی در یکی از روزنامه‌های دولتی کوبا نوشته است که که شکی در صداقت رییس جمهور جدید آمریکا ندارد. 

این اولین بار در طول یک ماه گذشته است که از کاسترو خبری منتشر می‌شود. رییس جمهور سابق کوبا اخیرا ملاقاتی با «کریستینا فرناندز»، رییس‌جمهور آرژانتین داشته است. فرناندز به خبرنگاران گفته که فیدل به اوباما باور دارد.

شایعه شده بود که فیدل کاسترو در روزهای اخیر دچار سکته مغزی شده یا به کما رفته است، ولی دیدار با کریستینا فرناندز این شایعات را باطل کرد و مشخص ساخت که کاسترو 82 ساله مشکلی ندارد.

فرناندز در هنگام ترک کوبا در فرودگاه گفت: «کمی بیش از یک ساعت با فیدل حرف زدیم. حال او خوب به نظر می‌رسید».

کاسترو هم در یادداشت خود آورده که جلسه 40 دقیقه طول کشیده و این دو نفر نظراتشان را درباره رییس جمهور جدید آمریکا بیان داشته‌اند.

او نوشته است: «من شخصاً کوچک‌ترین تردیدی درباره صداقت اوباما ندارم و او صادقانه نظراتش را بیان می‌کند. اوباما یازدهمین رییس جمهور آمریکا بعد از 1 ژانویه 1959 (تاریخ به قدرت رسیدن کاسترو) است. او اهدافی شریف و نجیبانه در سر دارد، ولی سوالات بسیاری هست که باید پاسخ داده شوند، از همه مهم‌تر این که آیا یک نظام کاپیتالیستی می‌تواند از محیط زیست حفاظت کند یا نه».

مقاله کاسترو اولین نوشته او بعد از 15 دسامبر گذشته بود و او در این دوران سکوت اختیار کرده بود. کاستروی 82 ساله همچنین نتوانست در مراسم پنجاهمین سالگرد انقلاب کوبا شرکت کند و همین باعث شده بود که شایعات درباره سلامت او بر سر زبان‌ها بیفتد.

فرناندز می‌گوید که کاسترو همان لباس گرمکنی را به تن داشت که همواره در دوران بیماری خود پوشیده است. این لباس از جولای 2006 تبدیل به یکی از نمادهای کاسترو شد، و از آن هنگام بود که او دیگر در جلسات عمومی حاضر نشد.

فرناندز می‌گوید: «کاسترو به من گفت که مراسم تحلیف اوباما را با دقت از تلویزیون تماشا کرده است».

اوباما گفته که هنوز آماده آن نیست که تحریم آمریکا علیه کوبا را کاملا لغو کند، اما محدودیت‌های سفر افراد کوبایی-آمریکایی را به این جزیره برخواهد داشت و کاری خواهد کرد که این افراد راحت‌تر برای بستگانشان پول بفرستند.

او هم‌چنین پیشنهاد داده که مستقیما با «رائول کاسترو»، رییس جمهور کوبا مذاکره کند. البته اوباما برای برداشتن محدودیت تجاری کوبا با آمریکا، در حال حاضر به کنگره فشار نخواهد آورد.

رائول کاسترو که ریاست جمهوری را 11 ماه قبل از برادرش تحویل گرفت به شایعات درباره سلامت فیدل می‌خندد: «من دارم لبخند می‌زنم، اگر او شدیدا مریض بود مگر من الان خوشحال بودم؟ به زودی به اروپا سفر خواهم کرد، اگر فیدل حال خوبی نداشته باشد آیا من قادر خواهم بود کوبا را ترک کنم»؟

رائول 77 ساله می‌گوید که برادرش هر روز بسیار می‌خواند، بسیار فکر می‌کند و به او مشاوره می‌دهد.
فیدل از 28 نوامبر تا حالا با مقامات خارجی دیدار نداشته بود. ماه قبل، روسای جمهور پاناما و اکوادور از کوبا بازدید کردند ولی حرفی از ملاقات با فیدل نزدند.
رائول درباره اوباما هم گفته بود: «او به نظر آدم خوبی می‌آید و برایش آرزوی خوشبختی می‌کنم».
به این ترتیب، او نخواسته بود به تعریف و تمجید فراوان از اوباما بپردازد. او هم‌چنین در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس گفته است که کوبا تاکید دارد دولت اوباما پایگاه دریایی خلیج گوانتانامو را کاملا ببندد و فقط به بستن اردوگاه زندانیان آن اکتفا نکند: «باید این منطقه به مردم آن بازگردد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین