کد خبر: ۸۳۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۶

گشایش نمایشگاه گنجینه‌های فرش ایرانی در ژاپن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخستین برنامه از برنامه‌های گوناگون سفارت جمهوری اسلامی ایران به مناسب پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی ایران در توکیو امروز جمعه اجرا شد.

به گزارش خبرنگار آفتاب از ژاپن، احمد معافی مدیر این نمایشگاه در گشایش این نمایشگاه به حاضران هدف خود را زنده کردن فرش ایرانی و شناساندن بیشتر این هنر بر جای مانده از نیاکانمان دانست و گفت: «بر ماست که ارزش این هنر را بیش از پیش بدانیم و بدان همت ورزیم».

منصوره شریفی‌صدر معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن نیز روبان این نمایشگاه را بریدند و بر اهمیت فرش و این نماد فرهنگی و ملی کشورمان در بین دیگر کشورها پای فشردند.

سیدعباس عراقچی سفیر کشورمان در توکیو به مناسبت این اقدام فرهنگی در آستانه دهه فجر و نیز پنجاهمین سالگرد اجرای تفاهم‌نامه فرهنگی بین ایران و ژاپن در معرفی و گشایش این نمایشگاه نوشت: «ایران‌زمین، مهد کهن‌ترین تمدن بشری است که طی هزاره‌ها هویت خود را حفظ نموده است».

نماد این تمدن گاه به صورت فرهنگ و هنر در سنگ نگاره‌های بازمانده از نیاکان ایرانیان، گاه در اشعار شعرای بزرگی چون سعدی و حافظ و مولانا و گاه در فیروزه‌کاری‌ها و نقوش بر جای مانده بر کاشی‌های مساجد، زیارتگاه‌ها و پرستشگاه‌های بزرگ ایرانی تبلور یافته است. فرش ایرانی آینه و رخساره تمامی هنر ایرانی است که نشات گرفته از ظرافت، ابتکار، نوآوری، هنر و عرفان ایرانی است. تمدن ایرانی با فرش ایرانی غنا یافته و این دو آن چنان در هم تنیده‌اند که تصور یکی بدون دیگری غیر ممکن است. نام فرش با نام ایران پیوندی دیرینه دارد. نمایشگاه گنجینه‌های فرش ایران که در آستانه سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این تحول بزرگ و سرنوشت‌ساز برای ایرانیان، بر پا شده، گامی در راستای معرفی فرش ایرانی به جامعه هنردوست ژاپن است. امید است این اقدام زمینه‌های تفاهم و تعامل بیشتر فرهنگی دو ملت بزرگ ایران و ژاپن را گسترش دهد.

در این نمایشگاه زیبا و بزرگ فرهنگی شخصیت‌های گوناگونی از دیگر کشورها نیز حضور یافتند که می‌توان به سفرای عراق و روسیه و لبنان و کویت و بحرین و کوبا و کارشناسان فرش ژاپنی اشاره کرد که با علاقه فراوانی و به دقت بر روی فرشها خیره می‌نگریستند و پس از زیر و رو کردن آنها به ارزیابی و ارزشیابی آنها می‌پرداختند.

همچنین در کنار این نمایشگاه و در سالن فردوسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو سمیناری درباره شناخت فرش ایرانی توسط یک کارشناس ژاپنی برگزار شد و علاقه‌مندان به این هنر زیبای ایرانی توانستند از آموزه‌های علمی برای شناخت عاقلانه‌تر فرش ایرانی بهره ببرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین