کد خبر: ۸۳۶۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰

بان کی مون در سفری غافلگیرکننده وارد میانمار شد

یکی از دیپلمات‌های کره جنوبی امروز (دوشنبه) گفت، بان کی مون در سفری غافلگیرکننده و از سوی گروهی از عقلایی که به دنبال برقراری صلح و ابتکارعمل‌های حقوق بشری در سراسر جهان است، وارد میانمار شد.
بان کی مون در سفری غافلگیرکننده وارد میانمار شد
آفتاب‌‌نیوز :

ورود بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل و معاون رئیس شورای عقلا به نایپیدوا، میانمار یکشنبه شب توسط تلویزیون دولتی MRTV اعلام شد.

این کانال تلویزیونی اعلام کرد، بان کی مون که پیشتر وزیر خارجه کره جنوبی بود، به همراه هیاتی کوچک وارد میانمار شد و توسط گروهی از معاونین وزرای دفاع و امور خارجه مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از مقام‌های سفارت کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، گفت: این سفر از سوی بان کی مون به صورت کلی توسط گروه عقلا برنامه ریزی شده بود. ما در این روند دخالتی نداشتیم. این یک سفر رسمی نیست و او برای دو روز در میانمار است و امروز عصر میانمار را ترک می‌کند.

گروه عقلا هنوز جزئیاتی از این سفر منتشر نکرده و اطلاعاتی از سوی دولت میانمار نیز ارائه نشده است اما به نظر می‌رسد که مساله بررسی بحران سیاسی در این کشور آسیایی مدنظر باشد؛ این گروه در سال ۲۰۰۷ توسط نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید کره جنوبی تاسیس شد.

یکی از مقام‌های رسمی در نایپیداو گفته که بان کی مون با مین آنگ هلاینگ، رهبر دولت نظامیان در میانمار دیدار کرد.

میانمار از زمان کنترل ارتش بر دولت در اول فوریه ۲۰۲۱ و برکناری دولت منتخب به رهبری آنگ سان سوچی، دموکراسی خواه در تنش و آشوب به سر می‌برد.

کنترل کشور توسط ارتش باعث شد تا اعتراضات گسترده‌ای در سراسر میانمار شکل بگیرد که در نتیجه آن، نیروهای امنیتی با نیروی مرگبار دست به سرکوب زده و از آن زمان مقاومت مسلحانه فراگیری در سراسر میانمار شکل گرفته است.

تلاش‌هایی خارج از میانمار برای میانجی گری صلح در این کشور شکل گرفته اما هیچکدام به نتیجه‌ای نرسیده است.

بان کی مون تاریخچه‌ای طولانی در امور میانمار دارد. وقتی که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ دبیرکل سازمان ملل بود، برای إعمال فشار بر ژنرال‌های حاکم بر این کشور به میانمار رفت تا آنها را وادار کند که اجازه ورود کمک‌های خارجی را برای کمک به نجات یافتگان "طوفان نرگس" در سال ۲۰۰۸ بدهند که باعث کشته شدن ۱۳۴ هزار تن شد. وی به ارتش تاکید کرد تا دموکراسی را هم در میانمار اجرا کند.

وی همچنین در سال ۲۰۱۶ در کنفرانس صلح در نایپیداو شرکت کرد که هدفش پایان دادن به چندین سال درگیری‌های مسلحانه با گروه‌های اقلیت قومی بود.

دو ماه پس از کنترل نظامیان بر میانمار، بان کی مون به شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای آ.سه.آن تاکید کرد تا تغییر موضع داده و اقدامی جدی را برای توقف سرکوب خشونت آمیز در میانمار انجام دهند.

وی بعدا تلاش کرد تا سفری دیپلماتیک به میانمار داشته باشد که هدفش دیدار با تمامی گروه‌های دخیل به منظور کاهش درگیری‌ها و تقویت موضع مذاکره بود اما مقام‌های این کشور به او گفتند که الان زمان مناسبی برای این سفر نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین