کد خبر: ۸۳۶۸۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
مردم باید مسئولیت‌ها را به دست کسانی بسپارند که شایستگی بالاتری دارند

امام جمعه تهران: امر به معروف و نهی از منکر باید زمینه وحدت ملی را همواره کند نه اختلاف ملی

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه مردم باید مسئولیت‌ها را به دست کسانی بسپارند که شایستگی بالاتری دارند، گفت: باید در مسیر افزایش رضایتمندی مردم قدم برداشت.
امام جمعه تهران: امر به معروف و نهی از منکر باید زمینه وحدت ملی را همواره کند نه اختلاف ملی
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام حسن ابوترابی فرد در خطبه‌های اول نماز جمعه تهران ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی و ضمن قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس گفت: مردم در روز قدس گامی استوار و بلند در مسیر اقتدار ملت اسلام برداشتند.

وی در ادامه به نامه امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر می‌فرمایند تو را برای مدیریت و هدایت کشوری انتخاب کرده ام که تاریخ طولانی و فراز و نشیب‌هایی در تاریخ سیاسی خود دارد و انواع حاکمان بر آن حکومت کرده اند. امیرالمومنین، در این نامه توصیه‌های مهمی به مالک دارند. یکی اینکه دولت مهمترین مرجع در تنظیم تعادل حوزه‌های مختلف زندگی اجتماعی انسان است. در نگاه دین، نظام سیاسی و دولت، بارزترین نقش را در تعادل حوزه‌های متنوع زندگی دارد.زندگی جمعی انسان‌ها با نظام سیاسی پیوند خورده است. شما نمی‌توانید نقطه‌ای از تاریخ حیات انسان را بدون حیات اجتماعی ملاحظه کنید و حیات اجتماعی نیز بدون حیات سیاسی در تاریخ معنایی ندارد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه گفت: تاریخ سیاسی ملل حکایت از نظام‌های سیاسی حق مدار، عدالت گستر و حاکمان دادگر و بیدادگر دارد و حافظه تاریخ، داد و بیداد را هرگز فراموش نمی‌کند؛ لذا علی علیه السلام بر مطالعه تاریخ اقوام و ملل اصرار می‌کنند. حکومت خوب یا بد، حاکم عادل یا ستمگر تاثیر عمیق بر حیات فردی و اجتماعی جوامع بشری دارد و انسان‌ها قادر به تشخیص این تحولات و تغییرات در حیلات اجتماعی خویش هستند لذا حاکمان و مدیران باید بدانند که عملکرد آنان تمام حوزه‌های حیات اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنان پیش از خطبه‌های وزیر کار، تصریح کرد: ناترازی‌هایی که در صندوق‌های بازنشستگی است ثمره تصمیماتی است که اتخاذ شده است. ثمره تکالیفی است که مجلس و دولت بدون رصد دقیق منابع بر عهده نهاد‌ها می‌گذارند.

وی در ادامه خطاب به مجلس گفت: در تمام ادواری که در مجلس حضور داشتم در حد توانم اصرار داشتم که ما نباید بر نهاد‌ها و دولت تکالیفی را تحمیل کنیم که قادر بر انجام آن نیستند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد، بررسی و تحلیل تاریخ سیاسی جوامع انسانی و رصد دقیق و نقد تحلیل و قضاوت مردم درباره حکمرانان را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برشمرد و گفت: مدیران در همه سطوح در قوای سه‌گانه باید جامعه را رصد کنند، مردم در مورد تصمیمات و اقدامات ما تحلیل و نقد دارند، قضاوت می‌کنند، اگر نگاه مردم رصد و تحلیل نشود راه برای شکاف بین دولت و ملت هموار می‌شود.

خطیب جمعه تهران افزود: از نگاه علی (ع) قضاوت مردم می‌تواند تصمیمات ما را مورد ارزیابی قرار دهد. قضاوت مردم، تحلیل و نقد جامعه نقش مهمی در تبیین عملکرد حاکمان مدیران در سطوح مختلف است و باید مورد توجه قرار گیرد و با این نگاه باید در مسیر افزایش رضایتمندی مردم قدم برداشت. منتها افزایش رضایتمندی مردم با تحلیل درست و تبیین دقیق مسائل سیاسی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است که در این حوزه نقش رسانه ملی بسیار محوری و کلیدی است.

ابوترابی‌فرد یادآور شد: مردم باید در متن واقعیات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی قرار بگیرند و تصمیمات مبتنی بر دانش و عقلانیت و علم باید تبیین شود و راه برای افزایش رضایتمندی عمومی هموار شود. این نگاه حضرت علی در ۱۴۰۰ سال قبل است. بعد از بیان این اصول و ضرورت رصد تاریخ سیاسی و نگاه به نقد و تحلیل و قضاوت مردم، امام علی (ع) می‌فرماید مالک، اگر می‌خواهی نظام سیاسی مصر، مبتنی بر اراده مردم مصر باشد، اگر می‌خواهی از سرمایه اجتماعی بالا برخوردار باشی، اگر باید رابطه بین دولت و ملت استحکام پیدا کند، اگر باید یک نظام سیاسی عدالت گستر باشد، تنها یک راه دارد و آن آراستگی مدیران به عمل صالح است. عمل صالح در ادبیات قرآن عملی است که مبتنی بر دانش و معرفت است و از بالاترین پشتوانه علمی برخوردار است.

 وی در ادامه خطاب به مدیران، مسئولان و نمایندگان بیان کرد: هیچ تصمیمی در نظام دینی بدون پشتوانه دینی نباید اتخاذ شود.

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: با آنکه آرای مردم در شکل‌گیری نهاد‌های سیاسی و نظام دینی نقش تعیین‌کننده دارد و از این منظر رهبر انقلاب برای افزایش اقتدار ملی و سیاسی بر برگزاری شایسته انتخابات ۱۴۰۲، با تلاش برای ارتقای امنیت و سلامت و افزایش سطح رقابت با هدف افزایش سطح مشارکت مردم تاکید کردند، اما زمانی آرای مردم مورد امضای خداوند است که شخصیت‌هایی که انتخاب می‌شوند شایسته باشند. مردم، باید عالم را انتخاب کنند. مسئولیت‌ها را باید به دست کسانی بسپارند که از شایستگی بالاتری در انجام عمل صالح و تقوا برخوردار باشند. یعنی اگر انتخاب بود، ولی صلاحیت نبود مورد امضای حضرت علی (ع) نیست. علما مسئولند، کسانی که می‌توانند گره‌ها را بگشایند موظفند در همه عرصه‌ها برای ارتقای سطح عدالت در جامعه حضور پیدا کنند. عمل صالح مهمترین پشتوانه‌اش علم و دانش است. سنگ بنای قدرت حضرت داود و سلیمان دانش بود. یک نظام سیاسی دانش‌بنیان را بنا نهادند. این دو پیامبر الهی متعهد به عمل و شاکر نعمت بودند از دانش و علم و ظرفیتی که خداوند به آن‌ها عنایت کرده بود درست استفاده کردند. رمز برتری ما بر دیگران دانش ما است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه باید برای ارتقای سطح دانش تلاش کرد، گفت: وزرا اگر می‌خواهند به ملت ایران خدمت کنند تلاش کنند تصمیمات آن‌ها از بالاترین سطح و پشتوانه علمی و کارشناسی برخوردار باشد. این راه موفقیت و برون رفت از تنگنا‌ها و چالش‌ها است. عمل صالح در کنار دانش و معرفت انگیزه‌های پاک انسانی و الهی که ثمره ایمان به خدا است. اگر راه مبتنی بر دانش را انتخاب کردیم، اما در آن راه ثابت‌قدم نبودیم شکست می‌خوریم، ثبات قدم استواری در راه پیروزی و موفقیت را به همراه دارد.

امام جمعه موقت تهران گفت: یاد و نام شهید بزرگوار و عالیقدر جانی بت اوشا از پیروان ادیان الهی و جامعه آشوری کشور را گرامی می‌دارم. این شهید بزرگوار ۳۸ سال قبل در عملیات بدر به ملکوت اعلی پرواز کرد و پدر و مادر او در فراغ او لقای حق شتافتند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: شهادت عالم بزرگوار نماینده رهبر معظم انقلاب و امام جمعه زاهدان در طول ۱۷ سال را تسلیت می‌گوییم، آیت‌الله سلیمانی که در مسیر وحدت امت اسلام گام‌های بلندی برداشت و افتخار خدمت به برادران و خواهران شیعه و اهل به سنت به مدت ۱۷ سال در استان سیستان و بلوچستان بر عهده داشتند با شهادت به ملاقات خدای متعال شتافت.

وی با گرامیداشت هفته کارگر گفت: ستون فقرات اقتصاد ملی و اقتدار ملی جامعه کارگران کشور هستند. باید در پرتوی دانش و علم و در سایه کاهش هزینه‌ها و افزایش ثروت ملی، ارائه راهکار‌ها برای خلق ثروت مسیر ارتقای رفاه زندگی و معیشت جامعه کارگری را فراهم آورد و به لطف الهی با مهار تورم و رشد تولید کشوری که امروز نماد اقتدار و عزت امت اسلامی است را در جایگاهی که از نظر اقتصادی زیبنده آن است قرار داد.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در آغاز سال ۱۴۰۲ در جوار حرم رضوی و بیانات ایشان در نماز عید فطر اظهار کرد: ایشان فرمودند یک جا‌هایی اغماض و گذشت لازم است، اما گذشت نمی‌کنیم. سر یک اختلاف نظر کوچک یقه یکدیگر را می‌گیریم چرا؟ ممکن است دو نفر در یک مسئله سیاسی اختلاف‌نظر داشته باشند چرا باید با یکدیگر دعوا کنند؟ مگر اختلاف نظر سیاسی آیا اختلاف‌نظر در یک مسئله اقتصادی یا حوزه مدیریتی باید به دعوا و جدال بینجامد؟ چرا باید یقه یکدیگر را بگیرند چرا باید دوقطبی در جامعه ایجاد شود؟ باید اغماض کرد، یک جا‌هایی باید چشمپوشی کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: در یک جامعه سلایق و عقاید مختلفی هستند. اگر نگاه‌های مختلف به مسائل باشد مانعی ندارد همه در کنار یکدیگر زندگی کنند با هم کار کنند با هم مهربانی کنند. دشمن با اتحاد ملت ایران و یکپارچگی شما مخالف است. دشمن مایل است مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با یکدیگر دعوا کنند این بیانات رهبری معظم است که باید گوش جان به آن سپرد این سخن دقیقا از آموزه‌های وحیانی الهام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اول روش مبتنی بر ملایمت و ملاطفت در تعامل و گفتگو با یکدیگر، دوم پرهیز از هرگونه بدخویی و درشت گویی، سوم گذشت و اغماض از دیگران، چهارم استفاده از همه ظرفیت‌های علمی، اخلاقی، عاطفی، رفتاری و گفتاری پنجم مشورت و تبادل نظر برای تصمیم‌سازی با کسانی که گرفتار خطا و اشتباه شده‌اند و پیام آن این است که ما شما را جزو جامعه اسلامی می‌دانیم از خطا و اشتباه شما گذاشتیم. پیامبر اکرم به عنوان زعیم و رهبر سیاسی جامعه در این کریمه مبارکه مخاطب هستند یعنی مدیران در نظام اسلامی نخستین مخاطبان این پیام هستند این است که رهبر معظم انقلاب فرمودند وحدت بین قوای سه گانه ضرورتی اجتناب ناپذیر است این وحدت را برای وحدت قوا با ملت هموار می‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر باید زمینه وحدت ملی را همواره کند نه اختلاف ملی. این راه را برای تحکیم و رسیدن به افزایش و ارتقای قدرت ملی است دست یکدیگر را باید گرفت ما اگر دغدغه حجاب داریم به عنوان زنان و مردان مسلمان باید براساس آموزه‌های اسلامی و با روش درست در جهت اصلاح این بیماری اجتماعی تلاش کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین