کد خبر: ۸۳۷۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶

بلینکن به پاشینیان: گفت‌وگوی مستقیم با باکو تنها راه حل تنش است

وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی به نخست وزیر ارمنستان گفت که گفت‌وگوی مستقیم بین باکو و ایروان تنها راه حل تنش بین دو کشور است.
بلینکن به پاشینیان: گفت‌وگوی مستقیم با باکو تنها راه حل تنش است
آفتاب‌‌نیوز :

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امروز با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفتگو و بر اهمیت مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان تأکید کرد و متعهد به حمایت مستمر ایالات متحده شد».

به گزارش اسپوتنیک، وی افزود: بلینکن تاکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم و دیپلماسی تنها راه دستیابی به صلح پایدار در قفقاز جنوبی است.

میلر خاطرنشان کرد که بلینکن همچنین از تعهد پاشینیان به روند صلح حمایت کرد.

ایالات متحده، روسیه و اتحادیه اروپا به نوبت در تلاش برای مذاکره درباره توافقنامه صلح بین ارمنستان و آذربایجان به امید پایان دادن به درگیری‌های جاری بین آن‌ها هستند. دو رقیب منطقه‌ای بر سر منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی که تحت تسلط آذربایجان است، دو درگیری نظامی بزرگ را تجربه کرده‌اند.

با وجود سال‌ها تلاش برای میانجی‌گری میان باکو و ایروان، این دو طرف هنوز به توافق صلحی که به مشکلات عمده مانند تعیین مرز‌ها و جابجایی زندانیان بپردازد، دست نیافته‌اند.

جمهوری آذربایجان هفته گذشته در مسیر کریدور لاچین که ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کند، یک ایست بازرسی جدید برپا کرد در حالیکه ایروان این کار را نقض آشکار آتش‌بس ۲۰۲۰ دانست.

درگیری چندین دهه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ بار دیگر در سپتامبر ۲۰۲۰ شعله‌ور شد که بدترین تشدید تنش از دهه ۱۹۹۰ تاکنون بود. این خصومت‌ها با یک اعلامیه آتش بس سه جانبه با میانجیگری روسیه که در نوامبر ۲۰۲۰ امضا شد، پایان یافت.

دو کشور با استقرار نیرو‌های حافظ صلح روسیه در منطقه موافقت کردند و هر از چند گاهی درگیری در مرز‌ها رخ می‌داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین