کد خبر: ۸۳۸۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸

اسلامی: گام‌های قوی صنعت هسته‌ای زیر سایه تحریم‌های گسترده برداشته می‌شود

کارخانه تولید کیک زرد در ساغند اردکان با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، معاونان این سازمان و جمعی از مسوولان استان یزد به بهره‌برداری رسید.
اسلامی: گام‌های قوی صنعت هسته‌ای زیر سایه تحریم‌های گسترده برداشته می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

محمد اسلامی امروز ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مراسم بهره‌برداری از کارخانه تولید کیک زرد ساغند اظهار کرد: هنگامی‌که شرایط سخت می‌شود؛ انسان احساس می‌کند جبهه باطل با روایتگری‌های گوناگون به دنبال مصادره همه چیز به‌نفع خودش است. اما برای ما بسیار مهم است که در توسعه کشور و پیشرفت آن به قابلیت‌ها و استعدادهای درونی ایمان داشته باشیم و برای تبلور آن‌ها زیرساخت ایجاد کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: امروز شاهد بهره‌برداری یکی از طرح‌های تعریف شده در زمینه اجرای سند راهبردی افق ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی ایران هستیم.

وی تصریح کرد: برای نخستین‌بار از روش هیپ‌لیچینگ برای تولید کیک زرد استفاده می‌کنیم. با توجه به اینکه معادن اورانیوم در سطح کشور پراکنده هستند، مقرر شد که در نقاط مختلف از حمل عناصر کم‌عیار و مواد پرتوزا در کشور پرهیز شود و این مهم در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس قرار شد که این مواد در معادن فرآوری شوند که اکنون با استفاده ازاین فرایند می‌توانیم کیک زرد مورد نیاز را تولید کنیم.

اسلامی تصریح کرد: آنچه را که مشاهده کردید؛ فرایندی است که برداشت از معدن و آماده‌سازی کانسنگ‌ها انجام شده و در این کارخانه کیک زرد، شاهد استفاده از روش هیپ‌لیچینگ  به عنوان روشی کاملا بومی هستیم که همه مراحل طراحی، مهندسی، ساخت و تجهیزات آن ایرانی است.

وی با بیان اینکه اکنون شاهد به بار نشستن این برنامه هستیم، اظهار کرد: همکاران ما امروز کیک زرد را با استفاده از روش هیپ‌لیچینگ  تولید کردند.

معاون رییس جمهور عنوان کرد: با این اقدام ظرفیت تولید کیک زرد به صورت واقعی حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و تکرار این فرایند در سایر معادن در دستور کار ما قرار دارد و در نظر داریم تا از این طریق بتوانیم ذخایر مورد نیاز برای تولید برق هسته‌ای تامین کرده و استفاده از سوخت هسته‌ای را در تولید رادیوداروها و سایر مصارف و کاربرد پرتوها پشتیبانی کنیم.

اسلامی درباره وضعیت معادن فعال توضیح داد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ حدود ۳ معدن در اختیار داشتیم و در آن‌ها فعال بودیم که یکی از آنها تعطیل شده بود و دو معدن دیگر کار می کردند اما ‌در سال ۱۴۰۱ با همکاری همه دستگاه‌ها توانستیم در استان‌های یزد و اصفهان و به ویژه اصفهان ۵ معدن جدید را از مرحله شناسایی و اکتشاف مقدماتی عبور دهیم و وارد فرایند استخراج شویم. با توجه به این پتانسیل، مجموع معادن ما به هشت معدن می‌رسد و تا پایان سال‌جاری ۱۰ پروژه معدنی دیگر را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

وی با تاکید بر اینکه این معادن دارای عناصر با ارزشی هستند؛ افزود: این حوزه دارای ویژگی اشتغال دانش بنیان است و هم قادر است صنعت ما را حمایت کند و نیز می‌تواند بر ظرفیت صنعتی که در تولید و تامین تجهیزات ما نقش دارند، بیافزاید.

معاون رییس جمهور با اشاره به توانایی اشتغالزایی پروژه‌های جدید سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سال گذشته در پروژه‌ واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر حدود  ۳۰۰ نفر مشغول به کار بودند اما امروز با حرکت شتابان در تحقق این پروژه حدود ۱۳۰۰ نفر مشغول به کار بوده که تا آخر سال این تعداد به ۲ هزار نفر می‌رسد. پروژه‌های صنعت هسته‌ای اشتغال آفرین بوده و می‌توانند رتبه صنعتی کشور را ارتقا دهند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: حجم کاری که در حوزه معدنی انجام می‌شود، قابل توجه است و امیدواریم تا پایان سال اهداف تعیین شده بر اساس سند جامع راهبردی سازمان را محقق سازیم.

حضور چشمگیر جوانان در به نتیجه رساندن پروژه‌های صنعت هسته‌ای

وی تصریح کرد: یکی از پروژه‌هایی که ۲ ماه قبل در سازمان انرژی اتمی ایران رونمایی شد؛ پروژه شتاب‌دهنده الکترواستاتیک الکترون با نام تجاری «داینامترون»بود که کار بسیار بزرگ و فوق‌العاده‌ای در حوزه فناوری هسته‌ای محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: میانگین سنی جوانانی که در این پروژه کار و فعالیت کردند برابر با ۳۱ سال بود و با انگیزه بالای خود توانستند پروژه را به نتیجه برسانند.

اسلامی با بیان اینکه جوانان را باید باور کرده و برای آن‌ها فرصت ایجاد کنیم؛ افزود: حضور جوانان مانند جریان خروشان و زاینده‌ای است که می‌تواند در این بستر حرکت کرده و ارزش آفرینی کنند، هیچ مانعی قادر نیست این جریان را کنترل کرده و یا مانع حرکت آن شود بلکه این جریان قادر است حرکت کرده و پیش برود.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: مهم این است که در مدیریت بستر مناسب ایجاد کرده و به‌شکلی صحیح امور را مدیریت کنیم و اجازه تنگ نظری ندهیم بلکه شرایط را برای جوانان تسهیل کنیم و از آن‌ها حمایت و پشتیبانی داشته باشیم و اجازه رشد استعدادها را بدهیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه علم، سلطان است؛ گفت: در این دوره مدیریتی، حوزه ژئوفیزیک هوابرد را  بسیار تقویت کرده و گسترش دادیم و همچنین بر تجهیزات و نیروی انسانی افزودیم و در این مسیر توانستیم بر ظرفیت هلیکوپتر، هواپیما و پهباد نیز بیافزایم تا ذخایر کشور شناسایی شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که به آن شتاب داده شد، مغناطیس سنجی است که بر اساس آن هواپیما عمق ۱۵ هزار متری زمین را بررسی می‌کند. اطلاعات بسیار گرانقدری برای دستگاه مورد استفاده کسب شد و نیز امکانات مورد نیاز این بخش را تولید کردیم و در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: برای نخستین‌بار است که در کشور این مهم اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: نکته حایز اهمیت این است که دنیا به اندازه کافی به محیط زیست ظلم کرده است و نسل آینده حق زیستن دارد. به اندازه کافی کربن تولید شده است و امروز رفتن به سمت انرژی پاک یک واجب عینی است که تکلیف قانونی نیز دارد و همچنین از سوی مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید شده است. باید انرژی پاک تولید کنیم؛ قابل اعتمادترین انرژی در حوزه هسته‌ای به‌دست می‌آید که همان برق اتمی است. در این عرصه شاهد غفلت چند ۱۰ ساله هستیم درحالی که مقام معظم رهبری در این سال‌ها بارها بر روی این مهم تاکید داشته‌اند و از ۲۰ سال قبل ایشان در مورد انرژی هسته‌ای صحبت کرده‌اند.

گام‌های اساسی سازمان انرژی اتمی در تولید برق هسته‌ای

وی اظهار کرد: اکنون یک هزار مگاوات برق هسته‌ای در بوشهر تولید می‌شود و همچنین سه پروژه نیروگاهی نیز در دست ساخت داریم که در این مدت کوتاه شاهد تحرک زیادی در زمینه اجرای این پروژه‌ها هستیم.

اسلامی ادامه داد: ‌۱۰  هزار مگاوات برق جدید را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که عملیات مطالعاتی، طراحی و اجرایی آن در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد و همچنین در نظر داریم تا علاوه بر ۳۳۰۰ مگاواتی که در دست اجرا داریم، حدود ۱۰ هزار مگاوات برق جدید هم ایجاد کنیم.

معاون رییس جمهور گفت: نکته مهم این است که با توجه به تحریم‌های شدیدی که با آن مواجه هستیم باید بگویم توانسته‌ایم از ابتدای پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی در حوزه صنعت دفاعی و صنعت هسته‌ای قوی‌تر از تحریم‌ها عمل کنیم.  این دو جریان پرقدرت، پیش‌برنده فناوری‌های نوین و صنعت کارآمد برای اقتدارآفرینی برای کشور هستند که تحریم بوده‌اند. این موارد باید در بستر برون‌زایی تحقیقات و از طریق توجه به ظرفیت داخلی شکوفا می‌شده که خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه رساندن کشور به عنوان قطب طراح و سازنده نیروگاه در دستور کار قرار دارد و اکنون و بر اساس سند جامع سازمان به این مهم عمل می‌کنیم و به‌صورت برنامه‌محور در حال حرکت هستیم  و باید دانست که همه همکاران ما در سراسر صنعت، به  این مهم می‌پردازند.

اسلامی بیان کرد: یکی از الزامات این بوده که سوخت هسته‌ای را تامین کنیم زیرا قبل و بعد پیروزی انقلاب اسلامی به ما اورانیوم نمی‌دادند و سه مرتبه از سه مکان اورانیوم مورد نظر خریداری شده و پول آن را پرداخت کرده‌ایم اما آن را تحویل نداده‌اند.

وی ادامه داد: باید از ذره ذره کاوشی که در اقلیم ایران انجام می‌دهیم، استفاده کرده و سرفصل‌های گوناگون مواد پرتوزا را تحصیل کرده و به سوخت هسته‌ای تبدیل کنیم. این مساله سخت‌ترین و پرزحمت‌ترین کاری است که بر دوش همکاران سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد البته خوشبختانه همکاران ما از سال گذشته تا امروز، این پروژه را اجرا کرده‌اند و بقیه را نیز به زودی افتتاح خواهیم کرد. با این تفکر درون‌زایی و نیز با حضور جوانان مستعد توانسته‌ایم ظرفیت‌ها را گسترش دهیم.  

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید کیک زرد ما تا به امروز ۵۰ درصد افزایش داشته است. تا پیش از دوره مدیریتی فعلی، معادنی که بهره‌برداری می‌کردیم شامل ۲ معدن بود اما اکنون شاهد ۵ فعالیت معدنی جدید هستیم و تا آخر سال قول داده شده است تا ماهی یک ظرفیت ایجاد کنیم. یعنی تا آخر سال ۱۰ معدن دیگر را به بهره برداری می‌رسانیم و وارد مرحله استخراج و بهره‌برداری می‌شویم.

اسلامی تاکید کرد: این موارد گام بزرگی است که شکوفایی اقتصادی به همراه دارد  و موجبات شکوفایی اقتصاد معدن می‌شود و نیز ما را از مواهب آن بهره‌مند می‌کند.
وی در پایان گفت: افق صنعت هسته‌ای روشن است و برای پیشرفت و توسعه آن برنامه‌های مختلف و متعددی تدوین شده است.

از همه کسانی که در اجرا و به ثمر رسیدن این پروژه‌ها نقش آفرین بودند و به ما کمک کردند و نیز همکاران خود در سازمان انرژی اتمی ایران تشکر کرده و از مردم عزیز منطقه سپاسگزاری می‌کنم.

گفتنی است؛ با بهره برداری از این کارخانه در ساغند اردکان، تولید کیک زرد به روش هیپ‌لیچینگ  انجام می‌شود. هزینه تمام شده برای استخراج کیک زرد به این روش، ۶۰ درصد قیمت تمام شده روش‌های قبلی است.

از مرحله طراحی تا تولید محصول توسط کارشناسان و متخصصان سازمان انرژی اتمی ایران انجام شده است و بهره‌برداری از این کارخانه، دستاورد مهمی در عرصه سوخت هسته‌ای کشور به‌شمار می‌آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین