کد خبر: ۸۳۸۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰

خوش‌چهره: درآمدهای بودجه غیر واقعی است

سال سختی در پیش است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس اقتصادی بر غیرواقعی بودن اعداد، ارقام و به خصوص درآمدهای مالیاتی در بودجه 88 تأکید کرد.

دکتر محمد خوش‌چهره در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: «درآمدهای مالیاتی در شرایط رکود اقتصادی که پیشتاز آن رکود بازار مسکن است و سال آینده نیز ادامه خواهد داشت غیرقابل اتکا و افزایش آن در بودجه 88 با واقعیتهای اقتصادی سازگاری ندارد».

این اقتصاددان تأکید کرد: «علاوه بر این، تجربه پس از انقلاب و دوران جنگ نشان می‌دهد که کاهش بهای نفت آ‌نچنان تاثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی می‌گذارد که از درآمدهای کشور به طور قابل توجهی کاسته می‌شود. بنابراین برآوردهای درآمدی بودجه 88 چه از نظر مالیات و چه درآمدهای دیگر با توجه به رکود بازار نفت با واقعیت سنخیت ندارد».

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم ادامه داد: «بر همین اساس درآمدهای شرکت نفت نیز که درصدی از آن به دولت تعلق می‌گرفت نیز با توجه به سقوط قیمت نفت کاهش چشمگیری خواهد داشت و بر درآمدهای دولت تأثیر منفی می‌گذارد. این درآمدها بالغ بر 10 میلیارد دلار بود».

خوش‌چهره تأکید کرد: «درآمدهای مالیاتی در شرایطی که رونق اقتصادی حاکم باشد معنی و مفهوم پیدا می‌کند و در دوره رکود این درآمدها کاهش خواهد یافت چرا که فشار مالیاتی بر بنگاه‌های اقتصادی در رکود اقتصادی قابل توجیه نیست».

استاد اقتصاد دانشگاه تهران همچنین بر غیرواقعی بودن هزینه‌ها در بودجه 88 تأکید کرد و افزود: «سال 88 بسیار سخت و دشوار از نظر اقتصاد است و این مسئله تنظیم بودجه دولت را چالش برانگیز می‌کند. اما باید توجه داشت ارائه یک بودجه غیرواقعی از سوی دولت وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد».

خوش‌چهره تأکید کرد: «تا پایان سال تأثیر نفت 100 دلار بر اقتصاد کشور باقی است اما با آغاز سال جدید عوارض و مشکلات واقعی کاهش قیمت نفت شروع می‌شود که سال سختی را برایمان پدید خواهد آورد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۱
0
0
آقای خوش چهره خیلی ها رای خود به آقای احمدی نژاد را به دلیل دفاع های محکم شما در رقابت های انتخاباتی از ایشان به آن جناب دادند اما بلافاصله بعد از انتخاب به ایشان پشت کردید الان چقدر می توانیم به سخنان شما متکی باشیم تا یک بار دیگر با طناب شما به چاه نیفتیم ؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین