کد خبر: ۸۳۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۱
گزارش آفتاب از آخرین تحولات در پرونده 4 دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان

نصرالله: دیپلمات‌های ایرانی زنده‌اند

اسرائیل: فالانژها، دیپلمات‌ها را کشته‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، در یک سخنرانی تلویزیونی که امروز از شبکه المنار لبنان، پخش شد، خبر از نشانه‌هایی داد که نشان می‌دهد دیپلماتهای ایرانی در زندانهای رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، رهبر حزب‌الله لبنان به گزارشی که رژبم صهیونیستی درباره سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی در اختیار میانجی آلمانی قرار داده، اشاره کرد و در همین ارتباط گفت: «در موضوع چهار دیپلمات ایرانی چه در عملیات تبادل سال دو هزار و چهار و چه در عملیات رضوان، یک نتیجه‌گیری به ما تحویل داده شد. در عملیات رضوان، پرونده کاملی از تحقیقات اسرائیلی به ما تحویل شد. 

اسرائیلی‌ها ادعا می‌کردند که این تحقیقات را انجام داده‌اند. اسرائیلی‌هابر آن اصرار دارند این است که چهار دیپلمات ایرانی، از طرف نیروهای لبنانی در سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت ربوده شدند. 

اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که نیروهای لبنانی آنان را به شهادت رساندند و اجساد آنان را دفن کردند.
در این گزارش، مکانهای احتمالی دفن این افراد وجود دارد.». 

در عین حال، سید حسن نصرالله تأکید کرد: «از نظر من اسرائیل دشمن است و همه سخنان او به تحقیق و دقت نیاز دارد. نتیجه‌ای که ما از آن زمان با برادران ایرانی در این باره در تماس بوده‌ایم. 

نمی‌توان به تکذیب اسرائیلی‌ها در موضوع چهار دیپلمات ایرانی یا در موضوع برادر اسکاف یا برادر محمد فران اعتماد کرد. همانطور که اسرائیلی‌هادر گذشته هم حضور بعضی اسیران در زندانهای خود برای سال‌ها تکذیب می‌کردند، اما سپس مشخص شد که این اسیران در زندانهای این رژیم بوده‌اند.
 
به عنوان مثال پنج برادری که نیروهای لبنانی آنان را به نیروهای اسرائیلی تحویل داده بودند، اسرائیل تکذیب می‌کرد که آنان را تحویل گرفته است. آنان به مدت پنج سال مفقودالاثر بودند، پس از پنج سال ما با بعضی نامه‌ها متوجه شدیم که آنان در زندانهای اسرائیل هستند. آنان سپس در یکی از عملیات تبادل اسیران آزاد شدند». 

دبیرکل حزب الله لبنان نیروهای لبنانی را برای مشخص شدن سرنوشت دیپلمات های ایرانی به همکاری دعوت کرد و علاوه بر این و با توجه به این‌که این افراد دیپلمات و در حمایت نیروهای امنیتی لبنان بوده‌اند، دولت لبنان را مسؤول پیگیری این موضوع دانست. 

وی گفت: «موضوع مهم این است که این پرونده چگونه باید حل شود. در این باره هیچ تردیدی وجود ندارد و همه طرفها توافق نظر دارند که به طور قطع چهار دیپلمات ایرانی در حمایت نیروهای امنیتی داخلی بودند و از طرف نیروهای لبنانی ربوده شدند. این موضوع هم قطعیت دارد که آنان برای مدتی زنده و در یکی از زندانهای نیروهای لبنانی بوده‌اند. در این مورد بحثی وجود ندارد».
 
نصرالله این سؤالات را مطرح کرد که «اما از این به بعد اطلاعات مشخص نمی‌کند که آیا نیروهای لبنانی آنان را به قتل رسانده‌اند؟ آیا اگر به قتل رسیده‌اند اجساد آنان کجا است؟ آیا اصلا جسد دارند یا جسد آنان از بین برده شده است؟ این سوالاتی است که پاسخ ندارد. آیا آنان هنوز زنده و در اختیار نیروهای لبنانی هستند؟ این هم یک احتمال است که البته ضعیف است. آیا نیروهای لبنانی آنان را به اسرائیل تحویل داده‌اند؟ نیروهای لبنانی در آن زمان با اسرائیلی‌ها ارتباط داشتند. این فرضیه هم مطرح است».
 
موضوعی که به تعیین سرنوشت این پرونده کمک می‌کند، موضع نیروهای لبنانی است. البته من از دولت لبنان هم می‌خواهم که در این پرونده تلاش کند، زیرا این دیپلماتهای ایرانی در لبنان و در حمایت نیروهای امنیت داخلی بودند و مسئولیت آنان بر عهده حکومت لبنان بوده است. کسانی که از سرنوشت این دیپلماتهای ایرانی اطلاعی دارد، نیروهای لبنانی هستند. آیا آنان را کشته‌اند یا به اسرائیلی‌ها تحویل داده‌‌اند. 

وی ادامه داد: «دولت لبنان باید سرنوشت این افراد و حقیقت را درباره آنان مشخص کند به ویژه که نیروهای لبنانی امروز در دولت کنونی مشارکت دارند و وزارت دادگستری در اختیار نیروهای لبنانی است. ما حاضریم همه مدارکی را که در اختیار داریم، در اختیار گروه تحقیقات قرار دهیم».
 
به عقیده نصرالله، «تنها نیروهای لبنانی می‌توانند سرنوشت این پرونده را مشخص کنند و مسایلی را که در این پرونده می‌دانند، اعلام و به وضوح بیان کنند که آیا پس از ربودن دیپلماتهای ایرانی آنان را کشته‌اند و اگر چنین است پس اجساد آنان کجا است؟ آیا آنان را به اسرائیلی‌ها تحویل داده‌اند؟ اعلام نظر نیروهای لبنانی می‌تواند حجت قوی برای پیگیری این موضوع با اسرائیلی‌ها باشد».
 
دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین به بعد انسانی این موضوع اشاره کرد و گفت: «من می‌خواهم بعد انسانی این موضوع را به همه طرف‌های درگیر در آن، یادآوری کنم. 

این چهار دیپلمات، همسر، پدر و مادر و فرزند و خانواده دارند که از زمان ربوده شدن آنان تا امروز رنج برده‌اند. پاسخ روشن از نظر انسانی به ما کمک می‌کند». 

نصرالله تأکید کرد: «ما این پرونده را برای دستیابی به اهداف سیاسی مطرح نمی‌کنیم. ما در برابر موضوع انسانی و اخلاقی قرار داریم و می‌خواهیم آن، از هر موضوع سیاسی دور باشد».

وی ادامه داد: «کلید این پرونده در دست نیروهای لبنانی است و آنها باید جواب روشنی به سوالات موجود بدهند. ما نمی‌خواهیم پرونده دیپلماتهای ایرانی را برای به دست آوردن امتیازات سیاسی مطرح کنیم». 

سید حسن نصرالله در ادامه ضمن رد ادعاهای رژیم صهیونیستی دراین‌باره، تصریح کرد: «از نظر من نشانه هایی وجود دارد که می‌توان گفت که این چهار برادر ایرانی در زندانهای اسرائیلی هستند. در این باره بعضی شواهد و نشانه‌ها وجود دارد».
 
پیشینه موضوع
«سید محسن موسوی» کاردار سفارت ایران در بیروت، «احمد متوسلیان»، وابسته نظامی سفارت، «کاظم اخوان» خبرنگار و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی و «تقی رستگار مقدم» راننده سفارت در تابستان سال 61 در لبنان ربوده شده‌اند. 

معضل دپیلمات‌های ربوده شده ایرانی {کلیک کنید}

دیپلمات‌های ایرانی که در حقیقت مسئولان لشگر «محمد رسول الله» (ص) سپاه پاسداران در لبنان بودند، در جریان جنگ داخلی این کشور، به دلیل مسدود شدن راه‌های اصلی به وسیله نیروهای اسراییلی و شبه نظامیان، پس از ورود از سوریه به لبنان از جاده فرعی «ارز»، «کوره»، و «برباره»، به سوی بیروت در حرکت بودند که در «برباره»، توسط نیروهای حزب راستگرای مسیحی «كتائب» (فالانژیست‌ها)، ربوده شده و پس از آن به فرماندهی شخصی به نام «راجی عبدو» به «کرنیتا»، مقر نیروهای این گروه، انتقال یافتند. 

اتومبیل این دیپلمات‌ها پس از مدتی در نزدیکی طرابلس، در شمال لبنان یافته شد.

زمانی که این حادثه روی می‌دهد مسئولیت نیروهای امنیتی فالانژها که کنترل بخش مسیحی نشین شرق بیروت را در اختیار داشتند بر عهده «ایلی جبیقه» بود. 

اگرچه «سمیر جعجع»، یکی از فرماندهان فالانژیست‌ها، که چند سال پیش از زندان آزاد شد، هنوز زنده است، اما «ایلی جبیقه» که مسئولیت نیروهای امنیتی را عهده دار بود، چند سال قبل در حادثه‌ای مشکوک، جان خود را از دست داد.

روایت‌های مختلف از سرنوشت دیپلمات‌ها
ایلی حبیقه، در زمان حیات خود مدعی بود که ایرانی ها توسط نیروهای «سمیر جعجع» دیگر فرمانده فالانژ دستگیر و بلافاصله تیرباران شده‌اند. در حالی که «سمیر جعجع» مدعی است که آنها را پس از بازداشت تحویل «ایلی جبیقه» داده است. 

برخی منابع اعلام می‌دارند که ایرانی‌ها پس از دستگیری تحویل مقامات اسرائیلی شده و به زندان‌های اسرائیل انتقال یافته‌اند. 

گزارش دیگری در این زمینه، حاكی از آن است که «سید محمد موسوی»، یكی از این دیپلمات‌ها كه به‌عنوان كاردار سفارت مشغول فعالیت بوده و به زبان عربی تسلط داشته است ساعاتی پس از ربوده‌شدن به شهادت رسیده و دلیل آن نیز این بوده است كه متوجه شده كه ربایندگان قصد دارند آنها را تحویل اسرائیل دهند.

امید‌های‌تازه در مورد دیپلمات‌های ایرانی در لبنان {کلیک کنید}

روایت دیگری نیز در این مورد وجود دارد که بر اساس آن، دیپلمات‌های ایرانی که توسط نیروهای «سمیر جعجع» دستگیر و توسط این نیروها مدتی در یک مخفی‌گاه در بخش شرقی بیروت نگهداری شده و بعد از چند روز به دستور شخص سمیر جعجع از این مخفیگاه به نقطه نامعلومی انتقال داده شده‌اند.
 
بر اساس این گزارش، برای فاش نشدن این اقدام جعجع،‌ نیروهایی که در انتقال این دیپلمات‌ها شرکت داشتند، سر به نیست شدند اما یکی از آنها توانست به منطقه نامعلومی فرار کند و هیچ خبری هم از وی در دست نیست.

این گزارش می‌افزاید، این دیپلمات‌ها از سوی اسراییلی‌ها شدیدا مورد بازجویی قرارگفتند و همچنین به شدت شکنجه شدند و سپس نظامیان اسراییلی آنها را در حالی که دربدترین وضعیت بهداشتی قرارداشتند، به شبه نظامیان جعجع تحویل دادند. 

بر اساس این روایت یکی از این 4 دیپلمات درخلال تحویل دادن به نیروهای لبنانی بر اثر شکنجه وحشیانه صهیونیست‌ها به شهادت رسید.

بر این اساس، این دیپلمات‌ها دراسارت نیروهای شبه‌نظامی فالانژیست لبنانی به رهبری سمیرجعجع بودند که به نفع اسراییل فعالیت می‌کردند و سمیر جعجع فرمانده این نیروها روابط نزدیکی با اسراییلی‌ها بویژه آریل شارون داشت.

گفته می‌شود، جعجع پس از آزادی از زندان، دیدارهای مخفیانه‌ای با مسئولان اسراییلی در یکی از مناطق پایتخت فرانسه انجام داد، همچنین دیدارهای مشابهی در پایتخت سوئد (استکهلم)، انجام داده است.

ولی آنچه در این میان واقعیت دارد این است که 4 دیپلمات ایرانی توسط فالانژها دستگیر شده‌اند در حالی که اطلاعاتی درباره وضعیت آنها پس از بازداشت در دست نیست به همین دلیل تمامی مسایلی که درباره انتقال آنها به اسراییل، تیر باران کردنشان و یا زنده بودنشان از سوی منابع مختلف عنوان می‌شود واهی و غیر واقعی بوده و قابل استناد نیستند. 

آزادی چهار دیپلمات ایرانی از شروط حزب الله برای مبادله اسرا با اسراییل {کلیک کنید}

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان 12 تیرماه 87 در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود: «موضوع پرونده ایرانیان به اسارت رفته صهیونیستها به وسیله میانجیگر آلمانی سازمان ملل متحد پیگیری می‌شود». 


سیدحسن نصرالله در آن زمان خبر از آن داده بود که «موضوع پرونده ایرانیان به اسارت گرفته شده ازجانب صهیونیستها مطلب تازه‌ای نداشت اما پیگیری آن به نماینده سازمان ملل واگذار شده است». 

«ارنست اورلاو» فرستاده آلمانی بین جنبش حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی درمذاکرات مربوط به موضوع اسرای فلسطینی و تعیین سرنوشت رون آراد خلبان اسراییلی میانجیگری می‌کند.

از سوی دیگر، اسرائیل همچنان از تأیید صحت و سقم این اطلاعات خودداری می‌كند و اعلام نظر در این باره را به روشن‌شدن سرنوشت «رون آراد» خلبان ناپدیدشده اسرائیلی در جریان بمباران جنوب لبنان در سال 1361 موكول كرده است. 

جایزه یک میلیون دلاری برای ارائه اطلاعات درباره سرنوشت دیپلمات‌ها {کلیک کنید}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین