کد خبر: ۸۳۸۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
اپوزیسیون و پوزیسیون میتینگ‌های بزرگ برگزار کردند

جنگ به استانبول رسید

رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و رقیب اصلی او، کمال کلیچدار اوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون قرار است آخرین تلاش‌هایشان را برای رای‌دهندگان در میتینگ‌های دوئل‌گونه خرج کنند. به گزارش المانیتور، کلیچداراوغلو، نامزد ریاست‌جمهوری و رهبر حزب جمهوری خلق (CHP) و اردوغان قرار است در این هفته میتینگ‌های گسترده‌ای را در استانبول، بزرگ‌ترین کلان شهر و پایتخت امور مالی این کشور برگزار کنند.
جنگ به استانبول رسید
آفتاب‌‌نیوز :

دفتر مطبوعاتی اپوزیسیون اصلی به المانیتور روز جمعه تایید کرد که این کارزارهای انتخاباتی بزرگ، با حضور هر پنج رهبر حزب مخالف در بلوک موسوم به میز شش نفره و همچنین شهرداران محبوب استانبول و آنکارا از حزب جمهوری خلق ترکیه برگزار خواهد شد. بلوک شش حزبی قبلا اعلام کرده بود که در صورت پیروزی کلیچداراوغلو، رهبران این ائتلاف و همچنین دو شهردار یادشده به‌عنوان معاونان رئیس‌جمهوری خدمت خواهند کرد.در مقابل و بر اساس بیانیه حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP)، اردوغان تا پیش از ۱۴مه، تنها یک میتینگ در استانبول برگزار خواهد کرد و آن فرودگاه بین‌المللی آتاتورک است. این محوطه هفته گذشته میزبان برنامه موسوم به «تکنوفِست» بود که یک جشنواره هوانوردی، فضایی و فناوری است که با میزبانی شرکت بایکا، تولیدکننده پهپادهای ترکیه‌ای برگزار شد. این شرکت تولیدکننده پهپادهای معروفِ بیرق‌دار است که متعلق به داماد کوچک خانواده اردوغان است.

پروژه‌های دفاعی یکی از موضوعات اصلی کمپین اردوغان بوده است. اردوغان در حالی که رقبای خود را به همکاری با گروه‌های قانون‌شکن و قدرت‌های مرموز بین‌المللی متهم می‌کند، سعی می‌کند خود را قهرمان پروژه‌های دفاعی بومی کشور معرفی کند. اوایل این هفته، اردوغان تصویر پروفایل خود را تغییر داد و در عکس تازه خود با کاپشن خلبانی ظاهر شده است. اردوغان که روز جمعه در میتینگی در استان وان در شرق ترکیه که اکثرا کردنشین هستند، صحبت می‌کرد، حملات خود به مخالفان را با شدت بیشتر تکرار کرد و گفت: «ما هواپیما می‌سازیم، هلی‌کوپتر می‌سازیم، چندین پروژه با فناوری پیشرفته انجام می‌دهیم. در مقابل آنها می‌گویند: چرا زحمت می‌کشید؟»کلیچداراوغلو و اعضای ارشد او که استراتژی انتخاباتی آنها بر مقابله با دو قطبی شدن از طریق ارسال پیام‌های متحد متکی است، به نوبه خود بر مشکلات اقتصادی کشور و تورم سرسام‌آور تاکید کرده‌اند.

منتقدان دولت وضع فعلی را نتیجه سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان می‌دانند. کلیچداراوغلو که هفته گذشته در یک برنامه انتخاباتی در استان مرسین در دریای مدیترانه حضور داشت، متعهد شد که همه هویت‌ها، ادیان و سبک‌های زندگی را بپذیرد. او گفت: «آنها ما را به‌شدت قطبی کردند. همسایه‌ها شروع به زیر سوال بردن هویت یکدیگر کردند. آنها شروع به زیر سوال بردن ایمان یکدیگر کردند. هر یک از ما بی‌نهایت خشمگین شده‌ایم. ما باید این را پشت سر بگذاریم.»انتظار می‌رود که هر دو رهبر بتوانند تا پیش از انتخابات آرای بیشتری را به کارزار انتخاباتی خود وارد کنند. این آرا نشان خواهد داد که اردوغان می‌تواند حکومت اقتدارطلبانه خود را گسترش دهد یا نه؟ برک اسِن، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه سابانچی استانبول گفت که استانبول نقش بسیار نمادینی برای هر دو طرف دارد. اسن به المانیتور گفت: «کارنامه سیاسی اردوغان پس از اینکه در سال۱۹۹۴ شهردار استانبول شد، درخشان شد و او هرگز در دوران نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری خود چشم از استانبول برنداشته است.

سنگر احزاب اسلام‌گرا که حزب عدالت و توسعه نیز از آن می‌آید، در همین شهر شکل گرفته است.» پیروزی اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول در انتخابات محلی۲۰۱۹، تابوی بزرگی را شکست. درحالی‌که این تصور وجود داشت که این شهر برای حزب عدالت و توسعه بوده و هیچ‌کس توان خارج کردن آن را از دست حزب حاکم ندارد، اکرم امام‌اوغلو توانست این هاله شکست‌ناپذیری را از بین ببرد. در واقع این بزرگ‌ترین شکست انتخاباتی بود که دولت عدالت و توسعه از سال۲۰۰۲ متحمل شد و یک لحظه پر اشک و آه برای این حزب اسلام‌گرا بود. بنابراین استانبول برای مخالفان نیز دارای اهمیت بسیار نمادین است. آنها قصد ندارند افسار این شهر را مجددا به دست حزب آک‌پارتی با حزب عدالت و توسعه بدهند. ازآنجاکه در نظرسنجی‌ها فاصله بین دو رقیب کم است، آوردگاه دو رقیب در استانبول بسیار مهم است؛ گویی که مسیر ورود به آکسارای از استانبول می‌گذرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین