کد خبر: ۸۳۸۷۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

آنچه باید در مورد ویروس اچ پی وی بدانیم

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV؛ ویروسی است که غالباً از طریق رابطه جنسی انسان را آلوده می‌کند. این ویروس انواع مختلفی دارد و تاکنون بیش از ۲۰۰ ژنوتایپ این ویروس شناسایی شده است. برخی از ژنوتایپ‌های این ویروس می‌توانند باعث بروز سرطان شوند، در حالی که برخی دیگر عموماً باعث ایجاد علایم خفیف همچون زگیل‌های تناسلی می‌شوند.
آنچه باید در مورد ویروس اچ پی وی بدانیم
آفتاب‌‌نیوز :

ویروس HPV در اکثر موارد علامت یا بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند و پس از ۱ تا ۲ سال، خود به خود از بدن انسان پاک می‌شود. در تعداد کمی از موارد، عفونت پایدار شده و ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شود.

تاکنون در بیشتر کشورها مطالعات مربوط به این ویروس، بیشتر بر جمعیت زنان متمرکز بوده است. در برخی مطالعات از مردان به عنوان ناقل ویروس HPV یاد شده است. زیرا مردان مبتلا، این ویروس را ناخواسته به شریک جنسی خود منتقل می‌کنند. در حالی که اکثراً بدون علامت هستند.

با وجود این‌که ویروس HPV هر دو جنس زن و مرد را آلوده می‌کند، در بسیاری از کشورها حتی کشورهای توسعه‌یافته برنامه واکسیناسیون زنان علیه ویروس پاپیلومای انسانی در حال انجام است.

یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه زگیل تناسلی در جامعه‌ی ما در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است گفت: به صورت مطالعه توصیفی، اکثر پزشکان در سمینارها از افزایش واضح ابتلا به زگیل تناسلی خبر دادند.

پری‌ناز تسبیحی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: منشأ زگیل تناسلی ویروس HPV است که انواع پر خطر آن بعضی سویه‌های ۱۶، ۱۸و۳۲ هستند از این موارد سویه‌ی ۱۶ و ۱۸ موجب ابتلا به سرطان سرویکس یا همان دهانه رحم می‌شود که بیشتر افراد جوان را درگیر می‌کند و بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: انجام تست پاپ اسمیر دوره‌ای همراه اچ پی وی تایپینگ برای تشخیص این بیماری از اهمیت بسزایی برخوردار است، در این روش‌ها اگر فرد مبتلا به ویروس تشخیص داده شود، نیاز به بررسی بیشتری دارد و از روش‌های دیگری مثل کولپوسکوپی و مطالعه دوره‌ای HPV در جهت کنترل و ادامه‌ی مراحل درمان کمک می‌گیرند.

وی با بیان اینکه درمان قطعی برای این ویروس وجود ندارد گفت: این ویروس مانند هپاتیت و اچ آی وی، ویروسی است که وقتی وارد بدن می‌شود به صورت قطعی درمان نمی‌شود و اثرات آن در داخل بدن به صورت نهفته باقی می‌ماند و زمانی که سیستم ایمنی در بدن افت پیدا کند خود را نشان می‌دهد.

تسبیحی افزود: واکسنی که برای اچ پی وی در دنیا مورد تایید قرار گرفته واکسن گارداسیل است، البته نوع ایرانی این واکسن یعنی پاپیلوگارد هم وجود دارد که فقط روی دو سویه‌ی پر خطر ۱۶ و ۱۸ اثر می‌گذارد ولی واکسن گارداسیل روی سویه‌های دیگری هم تاثیر گذار است‌.

وی با بیان اینکه واکسن گارداسیل در ایران توسط بیمه‌ها و دولت حمایت نمی‌شود، اظهار کرد: تزریق واکسن گارداسیل کمک بزرگی به جوانان می‌کند تا به این ویروس مبتلا نشوند چون تزریق این واکسن در دوران نوجوانی به خصوص قبل از ابتلا، بسیار تاثیرگذار است البته به این معنی نیست که در بقیه‌ی افراد تاثیر گذار نخواهد بود.

وی متذکر شد: تزریق این واکسن در همه‌ی سنین کمک شایانی به پیشگیری و همچنین ادامه‌ی مراحل درمان خواهد کرد اما تاثیر آن در کسانی که به این ویروس مبتلا شده‌اند یا نوجوانان و کسانی که هرگز به این ویروس مبتلا نشده‌اند متفاوت خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین