کد خبر: ۸۳۸۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

فاکتور‌های خطرآفرین سرطان تخمدان را بشناسیم

متخصص بیماری‌های زنان، سن، چاقی و سابقه خانوادگی را از فاکتورهای خطرآفرین سرطان تخمدان برشمرد و گفت: سبک زندگی بر توده‌های تخمدان و رحم و تمام اجزاء شکم تاثیر دارد که شامل تغذیه، تحرک جسمی و همچنین مهارت‌های زندگی است.
فاکتور‌های خطرآفرین سرطان تخمدان را بشناسیم
آفتاب‌‌نیوز :

رقیه اسکندری به مناسبت ۱۸ اردیبهشت روز جهانی سرطان تخمدان، نفخ یا فشار در شکم،درد در شکم یا لگن،کم‌اشتهایی، دفع مکرر ادرار را از جمله علایم سرطان تخمدان برشمرد و تأکید کرد: بانوان توجه داشته باشند که این نشانه‌ها شاید به دلایل مختلفی غیر از سرطان باشد ولی اگر این علایم در هر صورت بیشتر از چند هفته ادامه پیدا کرد، حتما به پزشک مراجعه کنند. نشانه‌هایی که مطرح شد ممکن است به علت بیماری‌ها یا مشکلات دیگری به جز سرطان باشند.

وی، سن، چاقی و سابقه خانوادگی را از فاکتورهای خطرآفرین سرطان تخمدان عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین فاکتور خطرآفرین برای سرطان تخمدان سن است؛ بعد از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان تخمدان بسیار بالا می‌رود؛ استفاده از درمان‌های هورمونی بعد از یائسگی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد. زنانی که به مدت ۵ تا ۱۰ سال هورمون استروژن بدون پروژسترون استفاده می‌کنند، هم بیشتر در معرض خطر هستند.

این متخصص بیماری‌های زنان، با اشاره به اینکه پزشکان نیز مطمئن نیستند که آیا مصرف همزمان استروژن و پروژسترون نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد یا خیر، افزود: پس اگر مدت طولانی از هورمون استروژن استفاده کردید و اگر در دوران یائسگی قرار دارید، فراموش نکنید که به صورت منظم و هر چند یک‌بار به پزشک زنان مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی شما در رابطه با احتمال ابتلا به سرطان تخمدان تحت کنترل باشد.

اسکندری خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده زنان چاق بیشتر از دیگر زنان در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند؛ همچنین متاسفانه میزان مرگ و میر هم در زنان چاق مبتلا به سرطان تخمدان بیشتر از زنان لاغر است که به سرطان دچار هستند. علاوه بر تمام معایب اضافه وزن توجه داشته باشید که هر چه یک زن چاق تر باشد ریسک ابتلا به سرطان تخمدان هم در او بالاتر است.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه با تاکید بر سبک زندگی سالم، گفت: قطعا سبک زندگی در بدن افراد نقش دارد؛ سبک زندگی بر توده‌های تخمدان و رحم و تمام اجزاء شکم تاثیر دارد که هم شامل تغذیه است و هم شامل تحرک جسمی و هم شامل مهارت‌های زندگی برای کنترل اضطراب، افسردگی، خشم و استرس؛ البته در مورد کیست‌های تخمدان مقالاتی است که جدیدا مصرف سیگار را نیز مطرح می‌کنند. مصرف دخانیات بر روی کیست‌های تخمدان و بدخیمی‌های تخمدان به صورت اثبات شده تاثیر منفی دارند.

وی افزود: بعضی کیست‌ها و توده‌های تخمدان که به سمت بدخیمی می‌روند علائم غیراختصاصی دارند و توصیه می‌کنیم بیمار بدون نگرانی از دردها پیگیر باشد تا علت مورد بررسی قرار گرفته و علل مهم کنار گذاشنه شود تا به این نتیجه برسیم که موضوع نگران‌کننده‌ای وجود ندارد.

اسکندری در ادامه با بیان اینکه معمولا کیست‌های تخمدان مخصوصاً توده‌های تخمدان در برخلاف کیست‌های عملکردی در طول زمان شکل می‌گیرند و زمانی که علائم اختصاصی سرطان تخمدان را داشته باشد به مرحله پیشرفته بیماری رسیده و در نتیجه تمام علائم غیراختصاصی مثل احساس فشار بر روی مثانه که باعث احساس درد و فشار بر لگن دارد و باعث می‌شود دفع مکرر ادرار داشته باشد و یا احساس فشار روی روده که باعث یبوست می‌شود و یا نفخ مداوم دارد، درست است که این علائم گوارشی به نظر می‌رسد ولی توده تخمدان وقتی بر روده فشار بیاورد این علائم را ایجاد می‌کند.

وی افزود: در توده‌های تخمدان عملا روش پیشگیری قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد یکی از مشکلات بدخیمی تخمدان این است که هیچ روش توصیه شده‌ای وجود نداشته و در سبک زندگی هیچ روش اختصاصی وجود ندارد که بگوئیم اگر حذف کنیم این کیست‌ها ایجاد نمی‌شوند.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: از طرفی عملاً درمان داروئی وجود ندارد هم در کیست و هم در توده‌ها درمان یا انتظاری است و یا جراحی، در سیاست انتظار هم تا زمان محدودی حتی در کیست‌های عملکردی می‌توان ادامه داد و در جراحی نیز تمایل بیمار مهم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین