کد خبر: ۸۳۸۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷

تل‌آویو: گاز غزه در ازای مقابله با مقاومت

در هفته‌های آتی دوره جدیدی از اجلاس‌های العقبه و شرم الشیخ برگزار می‌شود و تشکیلات خودگردان از الآن با گسترش فعالیت‌های خود علیه گروه‌های مقاومت در شمال کرانه باختری چه با جمع‌آوری اطلاعات از آن‌ها برای رژیم اشغالگر، چه ترغیب اعضای آن‌ها به تسلیم کردن خود و یا حتی درگیری مستقیم با آنها، آمادگی برای آن اجلاس را آغاز کرده، در آن سو اسرائیل در حالی که برای تشدید حملات در کرانه باختری آماده می‌شود، قصد دارد طرح استخراج گاز از میدان گازی غزه را با هدف تامین یک منبع مالی برای تشکیلات خودگردان اجرا کند تا تشکیلات بتواند از طریق آن اقتصاد خود را بهبود بخشیده و خود را در مقابل نیرو‌های مقاومت تقویت کند.
تل‌آویو: گاز غزه در ازای مقابله با مقاومت
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که صحبت از احتمال اجرای یک عملیات نظامی گسترده در کرانه باختری اشغالی دوباره در دولت رژیم اشغالگر مطرح شده، طرف‌های دو اجلاس العقبه و شرم الشیخ برای برگزاری اجلاس مشابه جدیدی آماده می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود تشکیلات در این اجلاس اطلاعاتی از ارتقای توانمندی‌های امنیتی خود در مواجهه با مقاومت روزافزون در آنجا ارائه کند. این تحولات همزمان با ازسرگیری مذاکرات درباره گاز دریای غزه و درآمدهای حاصل از آن که در اختیار رام‌الله قرار خواهد گرفت، رخ داد، تل‌آویو بهبود وضعیت اقتصادی تشکیلات را به عملکرد میدانی و دیپلماتیک آن منوط می‌کند، به این شکل که اسرائیل انتقال درآمدهای گازی به تشکیلات را که زمان استخراج آن نیز نزدیک است، تضمین خواهد کرد اما تنها در ازای اینکه تشکیلات نقش امنیتی خود را ایفا کرده و تلاش‌هایش در تضعیف مقاومت در شمال کرانه باختری و مقابله با ظهور گردان‌های مسلح در مناطق مختلف را تقویت کرده و به انصراف از محاکمه رژیم اشغالگر در دادگاه‌های بین‌المللی پایبند باشد.

برخی منابع در تشکیلات خودگردان فلسطین در گفتگو با روزنامه الاخبار اظهار کردند، بر اساس دستورالعمل‌های محمود عباس، رئیس تشکیلات و در چارچوب اجرای نتایج دو اجلاس العقبه و شرم‌الشیخ، به تازگی نیروهای امنیتی فلسطین با هدف به کنترل درآوردن اوضاع در شمال کرانه باختری و ممانعت از تشدید مقاومت، در آنجا فعال شدند. این منابع توضیح دادند که این فعالیت شامل استمرار کار جمع‌آوری اطلاعات از نیروهای مقاومت و دادن پیشنهادهایی به آنها برای تسلیم کردن خودشان و سلاح‌هایشان به سرویس‌های امنیتی جهت جلوگیری از ترورشان توسط رژیم اشغالگر است. آنها افزودند، گرچه سرویس‌های امنیتی تعدادی از نیروها را ربودند و این امر موجب آغاز درگیری‌هایی میان آنها و شهروندان شد اما این سرویس‌ها تنها در بخش کوچکی از طرحشان موفق شدند. منابع یاد شده افزودند، تشکیلات خودگردان اکنون کار برای بازگرداندن اقتدار خود را با جدیت آغاز کرده تا برای اجلاس چند هفته آینده شرم‌الشیخ آماده شود. آنها در ادامه تاکید کردند، رام‌الله به دنبال تقویت اعتبار خود و یادآوری اهمیت نقشش و لزوم تقویت آن است و در این مسیر درگیری‌های اخیر در جنین میان تشکیلات و گردان جنین طی تظاهراتی در محکومیت ترور شهید شیخ خضر عدنان و نیز درگیری‌ها میان دو طرف در نابلس پس از ترور سه تن از نیروهای گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس شکل گرفتند.

منابع مذکور فاش کردند، رایزنی‌ها برای تعیین تاریخ اجلاس سوم، پس از اتمام ماه رمضان آغاز شد، در این اجلاس از طرف فلسطین حسین الشیخ، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، ماجد فرج، رئیس سرویس اطلاعات فلسطین و احمد الخالدی، مشاور محمود عباس حضور خواهند داشت. مقدمات این اجلاس همزمان با آمادگی‌های اسرائیل برای اجرای یک عملیات نظامی بزرگ در کرانه باختری انجام می‌شود، در واقع ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم دارد فرماندهی منطقه مرکزی را که مسؤول کرانه باختری است، به دو گروه تقسیم کند و هر کدام از آنها ماموریت ویژه و جداگانه خود را داشته باشند تا توانمندی‌های عملیاتی و نیز عملکرد هر دو در مقابله با مقاومت بهبود پیدا کرده و شرایط برای آغاز عملیات یاد شده فراهم شود. در این میان و در حالی که بعید به نظر نمی‌رسد، مسؤولان رژیم صهیونیستی مذاکرات محرمانه با تشکیلات خودگردان برای استخراج گاز از میدان نزدیک به سواحل نوار غزه را با موافقت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم دوباره از سرگرفتند، در واقع پیشتر موضوع استخراج گاز در صدر دستورجلسه‌های دو اجلاس العقبه و شرم‌الشیخ قرار داشت. طبق گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، هدایت مذاکرات در این خصوص با تساهی هنگبی، رئیس شورای امنیت "ملی" رژیم صهیونیستی که ریاست دو اجلاس یاد شده را برعهده داشت، و نیز غسان علیان، هماهنگ‌کننده عملیات‌های تل‌آویو در مناطق اشغالی است. این شبکه عبری زبان به نقل از برخی مسؤولان اسرائیلی گزارش داد، این اقدام از نظر اقتصادی به سود فلسطینی‌ها خواهد بود و می‌تواند در بلند مدت به کاهش تنش‌های امنیتی کمک کند.

روشن است که صحبت درباره توافقی شبیه به توافق با لبنان در خصوص تعیین مرزهای دریایی نیست و اسرائیل از موضوع انصراف از کنترل بر عملیات مربوط به غزه "میدان مارین" از سوی فلسطین، اینگونه توجیه می‌کند که مدیریت میدان‌های گازی از منظر قانونی تنها حق کشورها است و بر این اساس تشکیلات خودگردان نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد، بر این اساس راه‌حل این است که مصر بر این طرح نظارت داشته باشد. این شبکه عبری زبان ضمن افشای مذاکرات اسرائیل و مصر در این خصوص اعلام کرد که اخیرا نشست‌هایی با حضور مقامات ارشد اسرائیلی و مصری برای بررسی این موضوع برگزار شد و صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین و اتحادیه پیمان‌کاران فلسطینی توافقنامه‌ای را با "ایجاس" مصر در فوریه ۲۰۲۱ جهت همکاری در زمینه توسعه میدان گازی غزه امضا کردند.

با این حال، در این گزارش به چالش‌های امنیتی موجود در راه توقف طرح اشاره شده و در آن آمده است، طبق برآوردهای اسرائیلی، حماس هرگز دست بسته نخواهد ماند، بر این اساس سوال محوری و اصلی این است که چگونه می‌توان این میدان را توسعه داد؟ همچنین تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسؤول بلند پایه اسرائیلی اعلام کرد، هرگونه اقدامی از این دست می‌تواند انتقادهای افکار عمومی اسرائیل درباره موضوع اسرای اسرائیلی در بازداشت حماس را به دنبال داشته باشد، به ویژه که با اتمام بحث و گفتگوهای جاری در شورای امنیت ملی وابسته به دفتر نخست وزیر، طرح‌های استخراج گاز از غزه مارین به کابینه ارائه خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین