کد خبر: ۸۳۹۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
ستایشی: حبیب اسیود از کشتن مردم ابایی نداشت

سخنگوی قوه قضاییه: مجازات کشف حجاب "جزای نقدی" است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه در مسئله حجاب بر اساس قانون عمل می‌کند و قول می‌دهیم که به‌زودی این قضایا و این مشکلات برطرف می‌شود؛ مجازات کشف حجاب جزای نقدی است در صورتی که با مجازات تکمیلی همراه نباشد.
سخنگوی قوه قضاییه: مجازات کشف حجاب
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت با اشاره به خبر اجرای حکم دادگاه مبنی بر اعدام حبیب اسیود مشهور به چعب گفت: این تروریست یکی از مشهورترین و بی‌پرواترین جنایتکارانی بود که از کشتن مردم بی‌گناه کشور ابایی نداشت و طبق اظهارات خود حتی قبل از بازداشت به این قتل‌ها افتخار می‌کرد.

وی افزود: ردپای سرویس‌های غربی و آمریکایی و صهیونیستی در دفاع از این تروریست با حمایت‌های مالی و اطلاعاتی و تأسیساتی مشهود است، رسواتر آنکه همین مربیان تروریست پشت تریبون‌ها و رسانه‌ها، جنتلمن می‌شوند و دم از حقوق بشر می‌زنند، از دیدگاه این تروریست‌سازان زمانی که هزاران زن و مردم و کودک به خاک و خون کشیده می‌شوند صدایی از آن‌ها بلند نمی‌شود.

ستایشی ادامه داد: علی‌رغم اظهارات وی در سردستگی گروه جنایتکار قبل از دستگیری، پس از دستگیری، روال دادرسی عادلانه تعطیل نشد و از تمام قواعد دادرسی و متهمان از جنبه استفاده از وکیل و دستیابی به حقوق متهم برخوردار بود، سرانجام حکم وی بر اساس مستندات صادر شد و به مرحله اجرا درآمد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اجرای حکم نشان داد که هیچ جنایتکاری از عقوبت جنایت خود در امان نخواهد بود و قوه قضائیه اعلام می‌کند کسانی که دست به جنایت می‌زنند از دست قانون راه فراری ندارند این وظیفه قوه قضائیه و مطالبه مردم مسلمان است.

وی همچنین گفت: نسبت به حادثه تأسف‌بار منجر به شهادت جوانمرد وطن، شهید حمیدرضا الداغی اعلام می‌دارم این واقعه مردم ایران به‌ویژه مردم سبزوار را داغدار کرد که امید‌ها و پند‌ها در دل خود داشت، جوانمردی که از سر احساس مسئولیت نسبت به شرف و ناموس دختران شهر خود، از جان خود گذشت تا آوازه دلیری و غیرت مردانه را در جامعه اسلامی طنین‌انداز کند.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: همچنان که همسر این شهید بیان کرد، او نمادی روشن و برجسته از امر به معروف و نهی از منکر عملی بود که با خرج غیرت و بذل جان در برابر دست‌اندازان به عفت بانوان قد علم کرد و نشان داد مردانِ مرد ایران‌زمین به‌رغم هیاهو‌های دشمن همچنان آماده‌اند تا جان در طبق اخلاص بنهند و در دفاع از ناموس و شرف ایرانی آن را ایثار کنند.

وی در این نشست درباره میزان جریمه مدیران بانک مرکزی گفت: این افراد به‌اتهام قاچاق ارز محکومیت یافته‌اند که میزان آن دو برابر معادل ریالی مبلغ جرم در زمان وقوع تخلف است که باید تقدیم کنند.

ستایشی ادامه داد: اگر مدیران سابق بانک مرکزی نتوانند جریمه خود را پرداخت کنند یا اموالی از آن‌ها شناسایی نشود که به‌اندازه جریمه باشد، بازداشت می‌شوند.

وی درباره سوءقصد به آمرین معروف و اقدامات قوه قضائیه در این باره گفت: بر اساس قانون مصوب ۱۳۹۴ مجلس مبنی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، قوه قضائیه خود را موظف به آن می‌داند. در دادسرای ناحیه ۳۸ در صورت احراز جرم، به اتهام این افراد سوءقصدکننده به آمران به معروف و ناهیان از منکر رسیدگی می‌شود همچنین دادستان‌کل کشور متولی نظارت بر دادسرا‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور است و دراین‌باره به وظایف قانونی خود عمل می‌کند و نظارت دارد و در دادسرا‌ها شعب خاصی موردنظر واقع شده است تا در دادسرا‌ها که تحقیقات مقدماتی است، موارد پیش رود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اظهارات علیرضا بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی و احضار او به دادستانی‌کل کشور گفت: ادعایی صورت گرفته و مراتب به دادستان‌کل کشور رسیده است که با ارجاع آن به یکی از معاونان، نماینده محترم احضار و سخنان و مستندات وی با دقت اخذ شده است، در زمان حاضر استعلاماتی صورت گرفته است که با دریافت پاسخ‌ها اقدامات مرتبط انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه دو نفر از مدیران سازمان محیط زیست بازداشت و بعد با تأمین وثیقه آزاد شده‌اند، گفت: اتهام یکی از این متهمان اختلاس و تحصیل نامشروع است که بر اساس گزارش ذی‌ربط ضابطین پرونده رسیدگی شده است، در خصوص وی قرار جلب صادر و در نهایت با تأمین قرار وثیقه آزاد شده است. اتهام نفر دیگر پولشویی و داشتن شغل دوم است که برای وی هم قرار جلب صادر شد و بعد با صدور قرار وثیقه و تأمین آن آزاد است.

ستایشی سپس درباره پرونده‌های کثیرالشاکی‌در حوزه خودرو که دچار اطاله شده است یا نرسیدن شاکیان به اموال خود گفت: در این پرونده‌ها همه چیز در اختیار ما نیست و ما فقط در مقام رسیدگی و صدور رأی قانونی هستیم تا احقاق حق و ابطال باطل را متجلی کنیم، اما بعضی چیز‌ها در اختیار ما نیست.

وی افزود: پرونده‌های کثیرالشاکی در اولویت‌های ماست که ریاست قوه قضائیه همواره ابلاغ و تأکید داشته‌اند و در موارد متعددی این پرونده‌ها منتج به نتیجه شده است و تا حدودی رضایت شکات تحصیل شده است ضمن اینکه باید از وقوع و حدوث فساد جلوگیری شود که نیازمند همکاری است.

ستایشی در پاسخ به سؤالی درباره ارائه لایحه حجاب و عفاف به دولت گفت: پیش‌نویس لایحه عفاف و حجاب در ۹ ماده در معاونت حقوقی قوه قضائیه تهیه و پس از تصویب رئیس قوه قضائیه به دولت ارسال شده است. بر اساس اطلاعاتی که دارم، این لایحه در کمیسیون قضائی دولت در حال بررسی است و پس از بررسی، تقدیم هیئت وزیران می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: نظرات کامل از دستگاه‌ها برای این لایحه اخذ شده است و امیدواریم معطلی زیادی برای تصویب لایحه نداشته باشیم و این لایحه مراحل تصویب خود را در دولت و مجلس به‌زودی طی کند و به قانون تبدیل شود.

ستایشی سپس در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان مجازات کشف حجاب و نیز واکنش قانون به کشف حجاب زنان سالخورده که طبق آیه قرآن عدم‌الزام به حجاب دارند، گفت: تصویب قانون باید بر اساس موازین شرعی و منطبق با قانون اساسی باشد و اگر دچار موارد دیگر بشویم جز اینکه اجرای قانون را دچار اخلال کنیم نتیجه دیگری به‌همراه ندارد، همه هم مقابل قانون یکسانند، اما مسئولیت هر کسی در قبال فعل یا ترک‌فعلی است که انجام می‌دهد.قوه قضائیه در مسئله حجاب بر اساس قانون عمل می‌کند و قول می‌دهیم که به‌زودی این قضایا و این مشکلات در این حوزه برطرف می‌شود. مجازات کشف حجاب، جزای نقدی است در صورتی که با مجازات تکمیلی همراه نباشد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت پرونده کثیرالشاکی شرکت ساپرا خودرو ایرانیان گفت: پرونده اصلی شرکت و متهمین دو بخش دارد. پنج نفر در پرونده احضار و بازداشت شدند. چهار نفر از آن‌ها اتهامشان فروش مال غیر و کلاهبرداری است و وثیقه سنگین هزار میلیارد ریال برای آن‌ها صادر شده و به‌دلیل عجز از تودیع وثیقه در بازداشت هستند. پرونده این افراد با صدور کیفرخواست به دادگاه ارجاع شده است. نفر پنجم که اتهامش قاچاق کالا و ارز است برای او وثیقه سنگین‌تری به‌میزان ۳۶۰۰ میلیارد ریال صادر شده که به‌دلیل عجز از تودیع وثیقه در بازداشت است و پرونده‌اش در حال تکمیل تحقیقات است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره جابه‌جایی پرونده از یک ناحیه به ناحیه دیگر گفت: بررسی‌هایی شده است و شکایت اولیه در ناحیه ۱۰ دادسرای تهران مطرح می‌شود و به‌لحاظ سابقه مرتبطی که با ناحیه ۱۸ داشته و در اجرای قانون باید رفع شود پرونده به دادسرای ناحیه ۱۸ ارسال شده و به‌لحاظ اجرای قانون در آنجا مطرح و مورد رسیدگی واقع شده و اکثر شکات مطالبه داشتند که در ناحیه ۱۸ رسیدگی شود.

وی ادامه داد: ببینید متهمین بازداشت شده‌اند و برای ۴ نفر کیفرخواست صادر شده است و یکی از متهمین هم به‌لحاظ اتهام و تحقیقی که نیاز است پرونده‌اش در مرحله تحقیقات است و با مداقّه تصمیم قانونی اتخاذ می‌شود، پس نفوذ کجاست؟ بچه‌هایی که زحمت می‌کشند و همکاران قضائی و اداری با عزت و تکیه بر شرف کار می‌کنند و درست نیست بگوییم مجموعه نفوذپذیر است. ان‌شاءالله رأی نهایی صادر می‌شود و آن را منعکس می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه "آیا امکان توقیف لحظه‌ای حساب محکومان توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه فراهم شده است؟ " گفت: این سامانه‌ها تجلی برنامه تحول و تعالی قوه قضائیه است و این سامانه در حال گذراندن مرحله آزمایشی است، پس از طی مرحله آزمایشی اجرا و پس از اطمینان مراجع ذی‌مدخل نهایی می‌شود. سامانه هوشمند استعلامات مالی پاسخی به چالش تعیین اموال منقول و غیرمنقول است که اموال محکومان در لحظه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در کسر دقیقه به شما جواب می‌دهد که این اتفاق عظیمی است.

وی همچنین درباره اقدامات قوه قضائیه درباره امنیت روانی جامعه گفت: رهبر معظم انقلاب در دیداری که با مسئولان دستگاه قضا در سال گذشته داشتند، مواردی مورد تأکید ایشان قرار گرفت که در ادامه زیر نظر معاون اول قوه قضائیه قرارگاهی برای اجرای معنویات معظم‌له شکل گرفت؛ از جمله موارد امنیت روانی جامعه و حفظ آن بود که با دروغ و شایعه دچار خدشه می‌شود و بر این اساس قوه قضائیه بر آن تأکید دارد و دادستان‌ها از مدت‌ها پیش با دستور رئیس قوه قضائیه مأمور شدند تا مستندات اظهارنظر‌های خود را ارائه کنند.

ستایشی ادامه داد: نظر قوه قضائیه و رئیس آن برخورد قاطع با برهم‌زنندگان امنیت فیزیکی و روانی مردم است، پرونده‌هایی که در این رابطه تشکیل می‌شوند بر اساس قانون خارج از نوبت رسیدگی شود تا بازدارندگی لازم را داشته باشد.

وی درباره تخریب و تصرف حدود ۵۰۰ هزار هکتار اراضی ملی که تنها حدود نیمی از آن‌ها خلع‌ید شده است و شائبه ایجاد فاصله در آزادسازی حریم دریا‌ها و رودخانه‌ها گفت: در ۱۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اراضی ملی و دولتی تخریب و تصرف شده است که بیش از ۲۷۰ هزار هکتار در فرایند رسیدگی قضائی منتهی به خلع‌ید شد و علاوه بر آن بیش از ۱۸۰ هزار هکتار رفع تصرف شده است. جمع کل اراضی خلع‌ید و رفع‌تصرف شده بیش از ۴۵۰ هزار هکتار است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین سوءقصد ناجوانمردانه به شهید آیت‌الله سلیمانی و چند شهید دیگر فراجا در سیستان و بلوچستان و اهواز را محکوم کرد و گفت: قوه قضائیه نمی‌گذارد خون پاک این شهیدان پایمال شود.

ستایشی درباره ادعای بازدارنده نبودن احکام قضات در قبال متهمانی که شهید الداغی را به شهادت رساندند، بیان کرد: یکی از این متهمان که زیر ۱۸ سال دارد در پاییز ۱۴۰۰ در یک نزاع دسته جمعی حضور داشته است که در آن یک نفر به قتل رسیده بود. در جریان رسیدگی به آن پرونده این متهم به کانون اصلاح و تربیت تحویل می‌شود که پس از رسیدگی‌های مقدماتی و با تشخیص قاضی با صدور قرار وثیقه از کانون اصلاح و تربیت آزاد می‌شود، اما پرونده مورد بحث همچنان در حال رسیدگی است، حالا سؤال این است؛ آیا می‌توانیم بگوییم حکمی برای وی صادر شده است که واجد جنبه بازدارندگی نیست؟ نه، چون هنوز دادنامه‌ای صادر نشده است که بسنجیم بازدارندگی دارد یا نه، پس قانون کاهش مجازات حبس در اینجا مصداق ندارد. شهید الداغی که ۴۳ ساله بوده و به میدان آمده بود، از دختری که با دو جوان زورگیر درگیر شده بود دفاع می‌کند، مزاحمینی که در موقعیت بودند با چاقو به وی حمله می‌کنند و وی را به شهادت می‌رسانند، ۵ نفر در این زمینه دستگیر شدند که متضمن قرار‌های تأمین وثیقه و بازداشت موقت می‌شود. سوابق متهمان هم مصرف مسکر و اخلال در نظم عمومی و مشارکت در قتل و شرکت در فراری دادن متهم است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا که در یک مراسم عمومی با کشف حجاب شرکت کرده بودند، گفت: پرونده نامبردگان در ناحیه ۳۵ دادسرای تهران در حال رسیدگی است و پس از اتخاذ تصمیم قانونی نهایی نسبت به آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین