در شرایطی که پلتفرمها روز به روز در حال جذب بیش از پیش مخاطبین خود هستند، تلویزیون و رسانه ملی در حال از دست دادن مخاطبان خود است؛ برای بررسی علت این مسئله با برخی از کارشناسان به گفتگو نشستیم.
احمد زالی، تهیه کننده و کارگردان در این باره به خبرنگار برنا گفت: با تغییری که برای تولید سریال در رویکرد تلویزیون اتفاق افتاده است موانعی وجود دارد که به صورتی عمدی برای انجام و ساخت سریال ایجاد شده است. به طور پیش فرض مخاطب عمدهای از تلویزیون به سمت شبکه نمایش خانگی مهاجرت میکنند و ما برای حفظ مخاطب نیازمند به تداوم برنامه سازی و سریال سازی هستیم؛ به خصوص که تلویزیون متوجه شده است اصلیترین گونه سریال برای جذب مخاطب ژانر کمدی است.
این تهیه کننده افزود: ما باید در تولید سریالهای کمدی بیشتر تلاش کنیم تا بتوانیم مخاطبان را برگردانیم و جذب کنیم، زیرا مخاطبان تلویزیون به پلتفرمها جذب شده اند.
yektanet.com
احمد زالی عامل دیگر در از دست دادن مخاطبین تلویزیون را افت کیفیت تولید دانست و گفت: تمامی عوامل دست به دست هم دادند تا کیفیت فعالیتهای تلویزیون کاهش پیدا کند. یکی از عوامل، بودجه تلویزیونی، محدودیتهای سوژهای و موضوعی و ممنوع بودن فعالیت بسیاری از بازیگرانی است که در گذشته با تلویزیون همکاری میکردند، اما اکنون درحال همکاری و فعالیت با پلتفرمها هستند.
یکی دیگر از عوامل رویکرد مدیریتی مدیران در تولید فیلم و سریال است که موجب بستهتر و محدودتر شدن موضوعات قابل عرضه و قابل ساخت در تلویزیون شده است.
احمد زالی، تهیه کننده و کارگردان تغییر رویکرد مدیریتی را راهکار بهبود این شرایط نامید و بیان کرد: همه چیز در مدیریت خلاصه میشود، اگر در دورهای آثار فاخر و جذاب چه تلخ و چه شیرین، در تلویزیون تولید شد به دلیل رویکرد مناسب مدیران ارشد سازمان بود؛ بنابراین همه چیز به رویکرد مدیران ارشد سازمان باز میگردد. آن چیزی که باید این محدودیتهای ایجاد شده را تغییر دهد تغییر رویکرد مدیران ارشد سازمان صدا و سیما است.
زالی در پایان گفت: با وجود این رویکردها و کاهش چشم گیر تولیدات نمایشی، بیکاری یکی از معضلات هنرمندانی است که سالها با تلویزیون فعالیت میکردند، اما اکنون هیچ گونه فعالیتی در این عرصه ندارند؛ این موضوع ممکن است تبدیل به یک هشدار قرمز و بحران ساز شود.