کد خبر: ۸۳۹۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲

هواشناسی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲/هشدار تشدید سامانه بارشی، کاهش دما و بارش باران تا روز شنبه

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از کاهش نسبی دما در شهر‌های شمالی خبر داد و بارش‌ها در غرب کشور، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز تا شنبه ادامه دارد.
هواشناسی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲/هشدار تشدید سامانه بارشی، کاهش دما و بارش باران تا روز شنبه
آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفتگو با مهر درباره وضعیت جوی کشور اظهارداشت: امروز چهارشنبه (۲۰ اردیبهشت) فعالیت سامانه بارشی در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، مرکز و شمال شرق کشور و پنجشنبه (۲۱ اردیبهشت) در شمال شرق و با شدت کمتر در شمال غرب، ارتفاعات البرز و سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا جمعه و شنبه (۲۲ و ۲۳ اردیبهشت) نیز در برخی مناطق شمال غرب، غرب و سواحل غربی دریای خزر افزایش ابر گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید انتظار می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین امروز چهارشنبه در غرب، جنوب غرب، شرق، شمال شرق و مرکز، پنجشنبه و جمعه در شرق و شمال شرق و شنبه در شمال غرب و غرب کشور در بعضی ساعات وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: بارش‌ها در شمال غرب و غرب کشور، جنوب غرب سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، مرکز و شرق کشور تا روز شنبه ادامه دارد.

وی بیان داشت: امروز در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده، اما روز پنجشنبه مجدداً افزایش دمای ۶ تا ۸ درجه‌ای را شاهد خواهیم بود. همچنین وزش باد نسبتاً شدید مناطق غرب و جنوب غرب، شرق و شمال شرق و مرکز کشور را در بر می‌گیرد.

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی/ ادامه ناپایداری‌های جوی در ۲۰ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۲۰ استان، نسبت به طغیان رودخانه‌ها همراه با توصیه به عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها هشدار صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز ـ چهارشنبه ـ در مناطقی از نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز، مناطقی از مرکز، شرق، شمال شرق و سواحل دریای خزر ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

در دامنه‌های جنوبی البرز و نوار شرقی کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و خیزش گردوخاک روی می‌دهد. فردا پنجشنبه ابرناکی و بارش در نیمه غربی کاهش یافته و فقط در ارتفاعات البرز شرقی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش، وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

روز جمعه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران بارش پراکنده روی می‌دهد. شنبه هفته آینده علاوه بر این مناطق در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران ابرناکی، رگبار همراه با رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

یکشنبه آینده با ورود سامانه بارشی به نوار شمالی کشور در مناطقی از شمال غرب، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و دامنه‌های جنوبی البرز بارش پیش‌بینی شده است.

طی فردا و روز جمعه در نوار شمالی کشور به‌جز شمال شرق افزایش نسبی دما و طی روز‌های شنبه و یکشنبه هفته آینده کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

همچنین امروز سواحل شرقی دریای خزر و شرق خلیج فارس مواج است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰: کردستان، مرکزی، کرمانشاه، شمال ایلام، همدان، نیمه غربی اصفهان، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، تهران، قم، البرز، قزوین، زنجان، اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و سمنان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱: نیمه شمالی خراسان رضوی و خراسان شمالی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در پرواز‌ها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفر‌های بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین