کد خبر: ۸۳۹۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
ضمن طرح اتهاماتی علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران

طرح ضدایرانی گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی

گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه عملکرد نظامی ایران، طرحی را به مجلس نمایندگان این کشور ارائه کرده‌اند که شامل اعمال تحریم‌ها علیه «طیفی گسترده از فعالیت‌های» حامی برنامه موشکی و پهپادی ایران می‌شود.
طرح ضدایرانی گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی
آفتاب‌‌نیوز :

طبق بیانیه‌ای که در وبگاه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده است، در ادامه پیروی سیاست‌مداران تندروی آمریکا از سیاست «فشار حداکثری» که توسط دولت دونالد ترامپ در قبال ایران به کار بسته شده بود، مایکل مک‌کال، رییس و گرِگوری میکز، عضو ارشد این کمیته به همراه جو ویلسیون، رییس کمیسیون‌های فرعی خاورمیانه، آفریقای شمالی و آسیای میانه و دن فیلیپس، عضو ارشد کمیته روابط خارجی آمریکا طرحی دوحزبی را برای اعمال تحریم علیه طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های حامی برنامه موشکی و پهپادی ایران پس از به پایان رسیدن ممنوعیت موشکی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۳ ارائه کردند.

در بیانیه این قانون‌گذاران آمریکایی درباره ارائه این طرح با مطرح شدن ادعا‌هایی علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران آمده است: حتی با وجود پابرجا بودن محدودیت‌های سازمان ملل، موشک‌ها و پهپاد‌های ایران نظامیان، متحدان و شرکای آمریکا را در سراسر خاورمیانه هدف قرار می‌دهد و به طور فزاینده‌ای به جنگ غیرقانونی و متجاوزانه ولادیمیر پوتین علیه اوکراین کمک می‌کند.»

این قانون‌گذاران آمریکایی مدعی شدند که «بدون اقدامی سریع، موشک‌ها و پهپاد‌های ایران می‌توانند پس از اکتبر ویرانی بزرگ‌تری در سراسر جهان به بار بیاورند.»

با وجود این که دولت آمریکا تا کنون با فروش میلیارد‌ها دلار از تسلیحات خود به کشور‌های منطقه خاورمیانه به ایجاد رقابت تسلیحاتی در آن دامن زده و با حضور نظامی مداخله‌جویانه در منطقه، امنیت و ثبات آن را به خطر انداخته است، این قانون‌گذاران آمریکایی در ادامه بیانیه‌شان مطرح کردند: ما مفتخریم که فارغ از این که محدودیت‌های سازمان ملل پابرجا باشند یا نه، طرح «مبارزه با جنایت» را برای محدود کردن زرادخانه ایران، ممانعت از حمایت بازیگران مخرب از ایران و نیرو‌های نیابتی آن و ممانعت از اشاعه این تسلیحات خطرناک به میدان‌های جدید ارائه کنیم.

طبق بیانیه کمیته روابط خارجی آمریکا، طرح ارائه شده شامل مسدودسازی اموال و محدودیت‌های صدور روادید علیه تمامی کسانی است که در تامین، فروش انتقال یا حتی حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران نقش داشته باشند. این تحریم‌ها همچنین شامل حال اعضای بزرگ‌سال خانواده افراد تحریم‌شده نیز خواهد شد.

این بیانیه می‌افزاید، طرح مبارزه با جنایت همچنین دولت آمریکا را ملزم به ارائه گزارشی درباره برنامه موشکی و پهپادی ایران به کنگره آمریکا می‌کند.

طرح این قانون‌گذاران آمریکایی در حالی ارائه شده است که دولت آمریکا مدعی است برای رسیدگی به مسائل مربوط به ایران، دیپلماسی اولویت اول آن است.

ادعای نقش مخرب برنامه موشکی و پهپادی ایران در حالی مطرح شده است که مقامات دفاعی و دیپلماتیک ایران علیرغم تاکید بر تلاش‌ها در راستای اقتدار نظامی کشور به منظور صیانت از امنیت و استقلال آن در قبال هرگونه تجاوز خارجی و این که برخورداری ایران از برنامه موشکی در راستای منافع ملی آن بوده و غیرقابل مذاکره است، درباره بسیاری از مناقشات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله جنگ اوکراین، گفته‌اند که گزینه جنگ و درگیری‌های نظامی را راهکار حل‌وفصل این مناقشات نمی‌دانند و برای کمک به اجرایی شدن بسیاری از ابتکارات صلح اعلام آمادگی کرده‌اند.

علاوه بر این، مقامات تهران و مسکو ادعای چند ماه اخیر غرب مبنی بر به کار رفتن پهپاد‌های ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین را رد کرده و همکاری‌های نظامی دو کشور را در چارچوب همکاری‌های معمول دفاعی دو کشور دانسته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین