کد خبر: ۸۳۹۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

"هورالعظیم" در شرایط بحرانی است/ وزارت نیرو حق‌آبه نمی‌دهد

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه وضعیت تالاب هورالعظیم بحرانی است، نسبت به وضعیت این تالاب در تابستان هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :

سید عادل مولا در گفتگو با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب هورالعظیم اظهار کرد: با توجه به آورد رودخانه کرخه و بارندگی‌های کم در این حوضه، میزان آبگیری تالاب هورالعظیم حدود ۵۰ درصد است. در حال حاضر مخازن شماره ۱، ۴ و ۵ هور وضعیت خوبی دارند و مخازن ۲ و ۳ به دلیل سطح بالاتر، بیشتر در معرض خطر هستند.

وی افزود: با این شرایط، هورالعظیم در شرایط بحرانی است و نگران وضعیت این تالاب در تابستان هستیم. اگر حق‌آبه هورالعظیم رهاسازی نشود در تابستان تنش‌های زیادی در تالاب از جمله آتش سوزی‌ها، مرگ و میر آبزیان و حیوانات، خیزش گرد و غبار و تصرفات در منطقه رخ می‌دهد و از این بابت نگران هستیم.

وزارت نیرو حق‌آبه هورالعظیم را نمی‌دهد

مولا گفت: مشکلات بسیاری در خصوص آبگیری تالاب هورالعظیم وجود دارد؛ یکی از موضوعاتی که به جد پیگیری می‌شود تامین حق‌آبه تالاب است. متاسفانه در پی آورد کم از حوضه بالادست، وزارت نیرو امسال حق‌آبه هورالعظیم را تامین نکرده است.

وی با اشاره به ادامه پیگیری تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم، بیان کرد: در قانون پس از تامین آب شرب، اولویت دوم تامین حق‌آبه زیست محیطی تالاب‌ها است، اما اکنون مشاهده می‌شود که پس از تامین آب شرب، اولویت به آب کشاورزی داده شده است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر لزوم مدیریت آب موجود در تالاب‌ها، افزود: اکنون بهترین فصل برای تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم است و مکاتباتی با وزارت نیرو برای این کار انجام شده است و همچنان در حال پیگیری هستیم. فصل سختی پیش رو داریم و باید شرایط مدیریت شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین