کد خبر: ۸۳۹۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
مدیر مرکز حقوقی و بین‌المللی ریاست جمهوری:

چند جانبه گرایی خوب اجرا شود به تولید قدرت می‌انجامد

مدیر مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اینکه نشستن در میز چند جانبه گرایی یک بازی برد برد است مهمترین اقدامی است که باید از سوی سازمان ملل و همه کشور‌های عضو برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای لحاظ شود.
چند جانبه گرایی خوب اجرا شود به تولید قدرت می‌انجامد
آفتاب‌‌نیوز :

احمدرضا توحیدی مدیر مرکز امور حقوقی و بین المللی ریاست جمهوری در میزگرد روز جهانی چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح گفت: با اشاره به بحران های مختلف اقلیمی، مهاجرت، زیست محیطی و ... اظهار کرد: حل این بحران ها نیازمند تعامل است. توان یک کشور برای مدیریت این مسائل کافی نیست. این یک موضوعی است که به فهم مشترک نیاز دارد که چند جانبه گرایی یک ضرورت در جامعه بین الملل است. کشورهای در حاشیه یا در حال توسعه اگر ببینند در مقابل چند جانبه گرایی، کشورهای قدرتمند حاضر به موازنه قوا نیستند ممکن است دست به واکنش های تند و یا نظامی بزنند. از این رو نیاز است که همه کشورها به این امر اهمیت بدهند و منافع خود را در این چهارچوب ببینند.

وی گفت: نشستن در میز چند جانبه گرایی یک بازی برد برد باید تعریف شود و این یکی از مهمترین اقدامات است.

توحیدی ادامه داد: در مواجهه با کووید 19 و تهیه واکسن شاهد بودیم که دچار چه چالش هایی در دنیا شدیم. اینکه چه کشوری اول واکسن را به دست آورد موضوع رقابت بین‌المللی شد و این یک آزمایش بود تا به این نتیجه برسیم که برای جهان آینده نیاز به تحول در نگرش‌ها داریم.

توحیدی با بیان اینکه چندجانبه گرایی اگر به خوبی اجرا شود به تولید قدرت می انجامد و توسعه و صلح را به همراه خواهد داشت، افزود: برخی کشورهای قدرتمند در مقابل کشورهای در حال توسعه که برای چند جانبه گرایی تلاش می کنند متوصل به ائتلاف می شوند و دنبال آن هستند که از این ائتلاف منافع ملل خودشان تامین شود اما به همان نسبت در خاورمیانه این ائتلاف سازی پذیرفته نمی شود. باید به قدرت های بزرگ گفت که در چهارچوب گفت وگو نیاز است به سمتی برویم که صلح به دست آوریم. در اینجا ایران نمونه خوبی است. چند جانبه گرایی می تواند در صورت اجرای درست تحریم ها علیه ایران را به ویژه در ابعاد بشردوستانه محدود کند اما شاهد هستیم که این امر اتفاق نمی افتد.

مدیر مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری تصریح کرد: ما در ایران مثل مالزی برنامه های توسعه ای داریم که هر پنج سال تصویب می شود و الان در برنامه هفتم هستیم اما چالش های سیاسی اقتصادی در داخل و تحریم های جهانی موجب شده که نتوانیم به اهداف مان در این برنامه ها در زمان خود دست پیدا کنیم اما در این شرایط آیا سازمان ملل و یا کشورهای دیگر باید ایران را تنها بگذارند. ما از هر گونه کمک فکری، علمی، مالی استقبال می کنیم و از سازمان ملل می خواهیم که ما را در مسیر توسعه پایدار همراهی کند، ایران آماده تعامل است. در مسیر چند جانبه گرایی باید برنامه هایی تعریف کنیم. اگر آگاهی ها را افزایش دهیم می توانیم به این سمت پیش رویم. ما در ایران در قالب های مختلف متخصصان ایرانی و دانشجویان را با مفاهیم توسعه پایدار و صلح و امنیت آشنا می کنیم.

وی تصریح کرد: معتقدم حقوق بین الملل با همه کاستی هایش می تواند کمک کننده باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین