کد خبر: ۸۳۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۲:۲۴

کاهش تا 80 درصدی قیمت‌ها در بازار رایانه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با شروع سال جدید میلادی قیمت قطعات و لوازم جانبی رایانه با کاهش تا 80 درصدی مواجه شده است.
 
به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، روزنامه سرمایه در گفتگو با برخی فعالان بازار رایانه که در شماره روز یکشنبه این روزنامه منتشر شده است به تحلیل وضعیت این بازار پرداخته است.  

به گزارش سرمایه،‌ مرادپور یکی از فعالان بازار رایانه معتقد است: «طبق عرف هر ساله بازار رایانه، با شروع سال نو میلادی و با عرضه محصولات جدید قیمت قطعات و لوازم جانبی رایانه که دارای عمر یک ساله شدند تا 80 درصد کاهش یافت».
 
وی ادامه داده است: «به عنوان مثال قیمت «Ram» یک گیگی که در آغاز ورود به بازار حدود 70 هزار تومان بود هم اکنون به 15 هزار تومان کاهش یافته است. همچنین «کارت گرافیکی» که در سال قبل با قیمتی حدود 50 هزار تومان به فروش می رسید هم اکنون با قیمتی حدود 35 هزار تومان فروخته می شود. طی این مدت بهای انواع «فلش مموری» از 15 تا 40 هزار تومان به هفت تا 20 هزار تومان رسیده است».

به گفته این فعال بازار رایانه «طی یک سال گذشته قیمت انواع «موشواره» تا 30 درصد پایین آمده است به عنوان مثال «موشواره‌ای» که در سال قبل به بهای 10 هزار تومان فروخته می‌شد هم اکنون به قیمتی حدود هفت هزار تومان عرضه می‌شود». 

وی در رابطه با علت این کاهش قیمت‌ها اظهار داشت: «بازار کامپیوتر از معدود بازارهایی است که هر ساله با کاهش قیمت قطعات مدل‌های قدیمی روبه رو می‌شود چراکه در این بازار دائما قطعات به روز و جدید با قابلیت‌های بالاتر و بیشتر عرضه می‌شود». 

همچنین صادقی یکی دیگر از فعالان بازار رایانه در این رابطه با اشاره به اینکه«افت قیمت در بازار کالاهایی مانند «لپ تاپ»، «هارد»، «کارت گرافیک»، «مادربورد» و «رم» محسوس تر از «کیس»، «موشواره»، «کیبورد» و... است»، ادامه داده است: «تکنولوژی‌های جدید و تنوع مدل‌های تازه در بازار این کالاها بیشتر است که این امر زمینه کاهش محسوس تر قیمت این محصولات را به وجود آورده است.» 

وی یکی دیگر از دلایل افت قیمت تجهیزات رایانه ای را کاهش تقاضا در بازار این کالاها عنوان کرد و افزود: «با شروع فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان، تقاضا در بازار قطعات و تجهیزات رایانه‌ای با کاهش مواجه می‌شود که این امر تاثیر مستقیمی بر قیمت این کالاها دارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین