کد خبر: ۸۳۹۹۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

آنچه باید درباره آلرژی بدانیم

یک متخصص ایمونولوژی گفت: در صورتی که آلرژی کنترل نشود باعث بروز بیماری‌هایی چون گشادی عروق خونی بدن و اختلال در عملکرد قلب خواهد شد.
آنچه باید درباره آلرژی بدانیم
آفتاب‌‌نیوز :

عاطفه جمشیدی اظهار کرد: حساسیت یا آلرژی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که ۳۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه آلرژی نیز همچون سایر بیماری‌ها می‌تواند جنبه ژنتیک داشته باشد، افزود: این نوع اختلال حاصل قرارگیری در معرض ذرات موجود در هوا به خصوص گرده گل‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند با عطسه، آبریزش بینی خارش و قرمز شدن پوست همراه باشد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: به طور کلی آلرژی به چند دسته آلرژی پوستی، غذایی، تنفسی یا دارویی تقسیم می‌شود که آلرژی فصلی شایع‌ترین نوع اختلال است.

وی بیان کرد: زمانی که سیستم ایمنی بدن در برابر ماده آلرژن احساس خطر و به آن حمله کند، حساسیت بروز پیدا می‌کند. آبریزش بینی‌ خارش، چشم و بینی عطسه پی در پی از علائم اختلال آلرژی در فصل بهار است. آزمایش خون و تست پوستی، از جمله راه‌هایی تشخیص این بیماری توسط پزشک محسوب می‌شود.

جمشیدی افزود: آلرژی شایع‌ترین بیماری مزمن در دوران کودکی است که به معنی واقعی کلمه سن و سال نمی‌شناسند. هر چند که آب و هوا و سبک زندگی شهری تغییر یافته اما شیوع آلرژی بسیار افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: پرهیز از تماس با عامل انرژی‌زا مانند گل و گیاه در کاهش سیر این اختلال راهکار مؤثری است که می‌تواند منجر به کاهش دُز آن شود.‌ در صورتی که آلرژی کنترل نشود باعث بروز بیماری‌ها چون گشادی عروق خونی بدن و اختلال در عملکرد قلب می‌شود.  

این متخصص ایمونولوژی گفت: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، حساسیت در فصل بهار شامل حساسیت‌های مختلف است که مزمن‌ترین آن حساسیت پوستی است. چراکه این مدل حساسیت با بروز اختلالاتی چون اگزما، کهیر و سوزش، خارش و قرمزی پوست همراه است و ممکن است تحملش برای بیمار سخت‌تر از سایر دسته‌های آلرژی باشد.

وی اظهار کرد: مراجعه به پزشک و درمان زودهنگام آلرژی همچون سایر بیماری‌ها مهم و ضروری است. آنتی هیستامین‌ها، اسپری‌های بینی و قطره چشم از مهمترین اقلام دارویی هستند که برای درمان توسط پزشک تجویز می‌شود.

این کارشناس بیان کرد: متأسفانه عدم مصرف غذای مناسب و تغییر سبک زندگی سبب شده تا این اختلال به صورت چشمگیری در بین مردم افزایش یابد. استفاده از غذاهای مناسب همچون بورانی اسفناج، بورانی شبدر، آش،کاهو سکنجبین و سمنو از بهترین و سبک‌ترین غذاهایی هستند که برای فصل بهار و در راستای کاهش آلرژی توصیه می‌شود.

جمشیدی در پایان گفت: به طور کلی آلرژی و حساسیت ممکن است در سایر فصل‌های سال اتفاق بیفتد اما به دلیل شرایط طبیعت این اختلال در فصل بهار بیش از سایر فصول وجود دارد که متأسفانه درمان قطعی برای آن وجود ندارد و تنها راه کنترل دوری از مواد تحریک‌زا است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین