کد خبر: ۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۳ - ۱۵:۰۰

سرنوشت عراق در دستان آيت الله

آفتاب‌‌نیوز : آيت الله سيستاني تنها يك چهره محلي در جريان انتخابات نيست. به نظر مي رسد كه كانديداهايي كه وي به نحوي از آنها حمايت يا تمجيد كرده است بهترين نتيجه را در جريان انتخابات عراق به دست آورند.

تمامي اين مسائل انعكاس افزايش محبوبيت روزافزون آيت الله سيستاني پس از سقوط صدام در بيست و يك ماه گذشته است. البته اين محبوبيت فراوان نيز سوالات خاصي را درخصوص عواقب افزايش قدرت آيت الله سيستاني در كشوري مثل عراق با سابقه بسيار ناچيز در دموكراسي به وجود مي آورد.

برخي منتقدان آيت الله سيستاني بر اين باورند كه دخالت وي در جريان هاي سياسي عراق، جنبه اي مذهبي به انتخابات سي ام ژانويه داده و باعث شده است كه اهل تسنن عراق تصور كنند شيعيان خواهان تك قدرتي كردن حكومت عراق هستند.

علي ياسري يك فعال شيعه و محقق علوم سياسي در دانشگاه بغداد در اين خصوص مي گويد: دخالت مذهبيان در امور سياسي در حقيقت ارائه دهنده بهانه اي به تروريست ها و آشوبگران براي اعمال خشونت بارشان است.

شيعيان عراق بسيار اميدوارند كه بتوانند با پيروزي در جريان انتخابات سي ام ژانويه، حق حكومت و به دست گيري قدرت را كه سال ها در خصوص صدام حسين از آنها سلب شده بود به دست آورند. طبق آخرين اطلاعات پيش بيني مي شود كه سني هاي عراقي شركت چنداني در انتخابات نداشته باشند. برخي از سنيان شركت در انتخابات را به معناي تأييد سلب قدرت از خود مي دانند. برخلاف سنيان عراقي، كردها قصد دارند با حضور گسترده در انتخابات، نقش مهمي را در حكومت آتي عراق بازي كنند.

پس از سقوط صدام حسين، مذهب به سرعت جاي خود را در صحنه سياسي عراق باز كرد. شايد اشتراكات مذهبي در طول اين بيست و يك ماه بيشتر توانسته باعث اتحاد ميان اعراب عراق شود. در ميان اين تغيير و تحولات جديد، آيت الله سيستاني در راس تمامي احزاب و ائتلاف ها ايستاده است.

به نظر مي رسد كه در صورت به روي كار آمدن پارلماني با اكثريت شيعه، قدرت سياسي آيت الله سيستاني بيش از پيش افزايش يابد. به دنبال اين اتفاق قطعا اين روحاني ايراني الاصل نقش عمده اي در تهيه و تدوين قانون اساسي عراق بازي خواهد كرد. قانون اساسي كه پس از تدوين و بررسي توسط 275 نماينده كنگره به راي گيري گذاشته خواهد شد.

يكي از منابع نزديك به آيت الله سيستاني اعلام كرد كه نگراني عمده آيت الله سيستاني درخصوص قانون اساسي عراق است. وي به نقل از سيستاني اعلام كرد كه ايشان نقش چنداني در انتخابات بازي نمي كنند چرا كه اعتقاد ندارند كه اولين و اصلي ترين وظيفه مجلس تدوين قانون اساسي باشد.

حسين شهرستاني از دانشمندان هسته اي كه در زمان صدام حسين در زندان به سر برده در اين خصوص مي گويد: انتخابات سي ام ژانويه بسيار مهم است. مجلس قانون اساسي را تدوين خواهد كرد كه آينده عراق در دست آن است.

حسين شهرستاني از جمله كانديداهايي مورد تأييد آيت الله سيستاني است. انتظار مي رود كه با پايان انتخابات و اعلام نتايج راي گيري، اين روحاني محبوب سالخورده وارد دور تازه اي از تجربيات سياسي اش شود.

طبق بررسي هاي انجام گرفته پيش بيني مي شود كه مسائل مختلفي از جمله نقش اسلام در حكومت آتي در جريان تدوين قانون اساسي مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

آيت الله سيستاني تاكنون هيچ گونه اظهارنظر مشخصي در اين زمينه نكرده است اما پيش از اين بارها اعلام كرده بود كه آرزوي قلبي وي رسيدن به عراقي متحد است. آيت الله سيستاني همچنين از ابتدا اسلام را به عنوان مذهب غالب در عراق معرفي كرده بود.

آيت الله سيستاني در فتوايي كه به دنبال شايعاتي مبني بر تلاش وي جهت پياده كردن حكومت روحاني مشابه ايران به اطلاع عموم رسيد اعلام كرد كه هيچ علاقه اي به شركت در فعاليت هاي سياسي نداشته و ترجيح مي دهد كه به وظايف خود به عنوان يك روحاني ادامه دهد.
آيت الله سيستاني روحاني 70 ساله اي كه از بيماري قلبي رنج مي برد تاكنون توانايي هاي خود را به همگان اثبات كرده است. وي پس از سقوط صدام حداقل توانسته است دو بار واشنگتن را متقاعد به عدم دخالت در امور داخلي عراق پس از جنگ كند.

يكي از كانديداهاي زن مجلس آينده درخصوص آيت الله سيستاني مي گويد: آيت الله سيستاني به دليل اصرارهايش جهت انجام هرچه سريع تر انتخابات تبديل به سمبل ملي عراق شده است.

آيت الله سيستاني در سال 1952 زادگاهش ايران را ترك كرده و بقيه عمر را در شهر نجف اشرف سپري كرد. با مرگ آيت الله خوئي در سال 1992 وي به عنوان جانشيناش معرفي شد. سپس با مرگ مرموز آيت الله صدر، آيت الله سيستاني تبديل به تنها چهره روحاني عراق شد.

آيت الله سيستاني به ندرت منزل خود در نجف را ترك مي كند. اغلب اوقات وي پذيراي سياستمداران يا افراد عادي است كه براي بحث و تبادل نظر با وي درخصوص مسائل سياسي روز يا جزئي ترين مسائل شرعي به وي مراجعه مي كنند. وي تاكنون هيچ مصاحبه رسمي با رسانه ها انجام نداده است اما در وب سايت خود به سوالات شرعي مردم پاسخ مي دهد.

براي بسياري از طرفداران وي كه تاكنون نتوانسته اند وي را از نزديك ببينند آيت الله سيستاني روحاني ساده و با تجربه اي است كه در اكثر فيلم هاي پخش شده از وي بر روي زمين نشسته و كتابي در دست دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین