کد خبر: ۸۴۰۰۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
در حال تکمیل...

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مسیر دور دوم: اردوغان ۴۹ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که روز یکشنبه در این کشور برگزار و نتایج آن به تدریج اعلام شد، مشخص شد هیچ یک از دو نامزد اصلی یعنی اردوغان و قلیچداراوغلو نتوانسته‌اند بیش از ۵۰ درصد آرای لازم برای پیروزی در دور اول انتخابات را به دست بیاورند.
انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مسیر دور دوم: اردوغان ۴۹ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد
آفتاب‌‌نیوز :

در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، "رجب طیب اردوغان"، رییس جمهوری کنونی رقابت سختی با "کمال قلیچداراوغلو" خواهد داشت، اما این نامزد سوم انتخابات یعنی "سینان اوغان" است که با کسب درصد اندکی از آرا شاید تعیین کننده رییس جمهور بعدی ترکیه باشد.

طبق آمار سی‌ان‌ان ترک و براساس شمارش ۹۸.۸ درصد صندوق‌های شمارش شده، اردوغان ۴۹.۳ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد و اوغان ۵.۲ درصد رای به دست آورده‌اند.

حدود ۱۱ شهر ترکیه به شدت تحت تاثیر زمین لرزه‌های فوریه قرار گرفتند و در آن مناطق دولت به دلیل عدم واکنش سریع مورد انتقاد قرار گرفت. به گزارش بی. بی. سی، هشت شهر از این شهر‌ها پایگاه حزب عدالت و توسعه هستند و اردوغان در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری بیش از ۶۰ درصد آرا را به دست آورد.

بر اساس نتایج اولیه، آرا مردم در این منطقه تغییر چشمگیری نداشته است. سهم اردوغان از آرا در پنج شهر ۲ تا ۳ درصد کاهش یافته است، در حالی که در سه شهر دیگر، حمایت از او نسبت به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ بدون تغییر باقی مانده است.

بجز غازی آنتپ که اردوغان در آن بیش از ۵۹ درصد آرا را به دست آورد، در هیچ یک از دیگر شهر‌ها حمایت او از ۶۰ درصد کمتر نشد.

قلیچداراوغلو گفت: ما قطعاً در انتخابات دور دوم پیروز خواهیم شد. همه آن را خواهند دید.

قلیچداراوغلو گفت: اردوغان با همه تهمت‌ها و توهین‌هایش نتوانست به خواسته‌هایش برسد، ما قطعاً در دور دوم این انتخابات پیروز خواهیم شد و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تا ۱۵ روز آینده حق، قانون و عدالت را برای ملت خود به ارمغان بیاوریم.  همچنین خوشحال کننده است که میزان مشارکت نزدیک به ۹۰ درصد است و این روند با بلوغ دموکراتیک ادامه می‌یابد.

اردوغان در بالکن مقر حزب حاکم در آنکارا برای هوادارانش سخنرانی کرد. اردوغان در سخنرانی خود گفت: "ما تا حد زیادی پیشتاز هستیم، اگرچه نتایج هنوز نهایی نشده است. "

او همچنین مخالفان را به "فریب دادن مردم" متهم کرد. اردوغان گفت که شمارش آرا ادامه دارد و آن‌ها "منتظر تجلی اراده ملی" هستند.

اردوغان در سخنانش گفت: ما همیشه در طول زندگی سیاسی خود به تصمیم ملت احترام گذاشته‌ایم، این تصمیم شماست. در این انتخابات نیز به آن احترام می‌گذاریم. در انتخابات بعدی نیز به آن احترام خواهیم گذاشت.

نتایج انتخابات پارلمانی: حزب عدالت و توسعه اردوغان: ۳۵.۷ درصد مجموع آرا معادل ۲۶۷ کرسی - حزب جمهوری خلق قلیچداراوغلو: ۲۵ درصد آرا معادل ۱۶۹ کرسی - حزب خوب: ۹.۹ درصد آرا معادل ۴۴ کرسی - حزب سبز و آینده چپ: ۸.۷ درصد آرا معادل ۶۱ کرسی - حزب جنبش ملی‌گرا: ۱۰.۳ درصد آرا معادل ۵۱ کرسی و حزب رفاه ۲.۸ درصد از مجموع آرا معادل ۵ کرسی را تاکنون در پارلمان ۶۰۰ کرسی ترکیه از آن خود کرده‌اند.

به گزارش گاردین، شکاف بین دو نامزد پیشتاز همچنان کاهش می‌یابد، زیرا آرای بیشتر شهر‌های بزرگ - که عموما به نفع کمال قلیچداراوغلو نامزد مخالفان هستند - وارد می‌شود، اما خبرگزاری‌های ترکیه همچنان اعداد بسیار متفاوتی را گزارش می‌کنند.

خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داده است که بیش از ۸۹ درصد آرا شمارش شده است. طبق آن، رجب طیب اردوغان ۴۹.۹ درصد رای آورده است که کمتر از ۵۰ درصد لازم است که از دور دوم انتخابات جلوگیری کند و قلیچداراوغلو ۴۴.۳ درصد رای دارد.

آژانس خبری خصوصی آنکا هم گزارش داد که کمتر از ۸۰ درصد آرا تاکنون شمارش شده است. اردوغان با ۴۸.۵ درصد و کمال قلیچداراوغلو با ۴۵.۷ درصد به ترتیب در جایگاه اول و دوم قرار دارند.

کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون ترکیه، توییت دیگری منتشر کرده و گفت که سهم رجب طیب اردوغان از آرا با ۶۰ درصد شروع شد، اکنون به زیر ۵۰ درصد رسیده است. او از مقامات انتخاباتی خواست که هوشیار باشند و در بقیه ساعات عصر، پست‌های خود را رها نکنند.

قلیچداراوغلو نوشته است: تخیلی که با ۶۰ درصد شروع شد، اکنون به زیر ۵۰ درصد رسیده است. ناظران رای و مقامات هیئت‌های انتخاباتی هرگز نباید محل مسوولیت خود را ترک کنند. مردم، ما امشب نمی‌خوابیم. من به کمیسیون انتخابات هشدار می‌دهم، شما باید داده‌های استان‌ها را ارائه دهید.

رجب طیب اردوغان بیانیه‌ای در توییتر منتشر کرده است: این واقعیت که انتخابات ۱۴ مه در قالب جشن بزرگ دموکراسی همراه با صلح و آرامش برگزار شد، بیانگر بلوغ دموکراتیک ترکیه ماست. در حالی که انتخابات در چنین فضای مثبت و دموکراتیکی برگزار شد و شمارش آرا همچنان ادامه دارد، تلاش برای اعلام نتایج عجولانه به معنای غصب اراده ملی است. ما خوشحالیم که لطف ملت ما در شمارش آرا بازتاب یافته است. از همه حامیان و همراهانم می‌خواهم که تا زمان نهایی شدن رسمی نتایج، بدون توجه به هر اتفاقی، پای صندوق‌های رای بمانند. من به همه شهروندانی که به نام دموکراسی رای دادند و در روند انتخابات شرکت کردند، تبریک میگویم و از تک تک آن‌ها تشکر می‌کنم.

علی احسان یاووز، معاون حزب حاکم ترکیه گفت که اردوغان و حزبش به وضوح و با اختلاف در این انتخابات پیشتاز هستند. او با اشاره به انتقاد مخالفان از نوع خبررسانی خبرگزاری آناتولی گفت: هیچ فایده‌ای ندارد که مؤسسات را به طرزی وحشتناک سرزنش کنیم.

همچنین طرفداران حزب اپوزیسیون جمهوری خلق، شادمان از نتایج حزبشان در انتخابات ریاست جمهوری مقابل مقر این حزب در آنکارا تجمع کرده و به شادی پرداختند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان و حزب کمال قلیچداراوغلو گزارش داد که طبق نتایجی که تاکنون به دست آمده، هیچ کدام از این دو به احتمال زیاد از آستانه ۵۰ درصدی لازم برای پیروزی کامل عبور نخواهند کرد.

صلاح‌الدین دمیرتاش، سیاستمدار کرد زندانی ترکیه از شهروندان و مقاماتی که مسوولیتی در شمارش آرا دارند خواست که پستهایشان را ترک نکنند. او که سابقا رهبر حزب حامی کرد‌ها موسوم به دموکراتیک خلق بود که سومین حزب بزرگ این کشور به شمار می‌رود، در پیامی نوشت: هرگز صندوق‌های رای و هیات انتخابات را رها نکنید، حتی اگر نهایی شدن نتایج چندین روز طول بکشد. از آرا محافظت کنید، همه ترک‌ها پیروز می‌شوند.

 عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم ترکیه از اپوزیسیون کشورش بابت انتقاد از آمار و ارقامی که خبرگزاری دولتی آناتولی ارائه می‌دهد، گلایه کرد. رهبران اپوزیسیون ترکیه، این آمار‌ها که اردوغان را پیشتاز نشان می‌دهند، دستکاری شده توصیف می‌کنند. اما عمر چلیک گفت: آن‌ها بیانیه بسیار سنگینی ارائه کردند. آن‌ها به آژانس خبری آناتولی حمله می‌کنند و نتیجه انتخابات را اعلام می‌کنند. این یک رویکرد دیکتاتوری است. این تلاش برای ترور اراده ملی است.

همچنین خبرگزاری الجزیره گزارش داد که چنانچه سینان اوغان به همین شکل درصد‌های خود را حفظ کند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

نتایجی که خبرگزاری آناتولی ترکیه منتشر می‌کند، آمار‌های رسمی نیستند. این خبرگزاری رسمی ترکیه در گذشته هم به جانبداری به نفع اردوغان و حزب عدالت و توسعه او موسوم به آک پارتی متهم شده است.

خبرگزاری خصوصی آنکا (Anka) در گزارشی از پیشتازی اندک قلیچداراوغلو خبر داد. حزب جمهوری خلق قلیچداراوغلو هم گفت که نامزدش طبق آمار آن‌ها پیشتاز است و به زودی به آستانه ۵۰ درصد لازم برای جلوگیری از کشیده شدن انتخابات به دور دوم میرسد و شامگاه یکشنبه به عنوان رئیس جمهور اعلام خواهد شد.

سینان اوغان در پیامی توییتری نوشت: پاییز دارد می‌آید!

همچنین شماری از طرفداران اردوغان با انتشار نتایج اولیه در استانبول و آنکارا به شادی پرداختند.

«منصور یاواش» شهردار آنکارا نیز ادعا کرده بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، قلیچداراوغلو، نامزد مورد حمایت وی، پیشتاز انتخابات است.

«اکرم امام‌اوغلو» شهردار استانبول نیز گفت طبق آماری که در اختیار دارم قلیچداراوغلو، رئیس جمهور بعدی ترکیه است.

در همین حال احزاب مخالف رجب طیب اردوغان، خبرگزاری آناتولی را به فریبکاری در انتشار نتایج انتخابات متهم کرده‌اند.

تحلیلگران انتخاباتی بر این باور هستند که قلیچداراوغلو که نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون ترکیه است، در برخی از شهر‌های بزرگ ترکیه از سطح حمایت نسبتا بالایی برخوردار است، احتمالا در نتایج اولیه عقب خواهد ماند، اما با رسیدن نتایج بیشتر، جبران می‌کند.

تکمیلی/ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شد

شورای عالی انتخابات ترکیه روز دوشنبه به طور رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که قرار است در ۲۸ ماه مه برگزار شود، اعلام و خاطرنشان کرد که این اولین دور دوم انتخابات در کشور خواهد بود.

به گزارش سی‌ان‌ان ترک، احمد ینر، رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه گفت: سازمان ما بر اساس شرایط کنونی که هیچ نامزدی ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورد، تصمیم گرفت که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در روز یکشنبه ۲۸ مه برگزار کند. این اولین بار در تاریخ ترکیه خواهد بود.

او گفت که تا ساعت ۱۲:۱۵ به وقت گرینویچ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ۴۹.۵۱ درصد و رقیب اصلی او، کمال قیلیچداراوغلو، ۴۴.۹ درصد آرا را به دست آورده است. هنوز همه آرای خارج از کشور شمارش نشده است.

فردی که در این بین انتخابات را به دور دوم کشانده است، در واقع نامزد سوم این انتخابات یعنی سینان اوغان است که با کسب حدود ۵.۲ درصد آرا مانع دستیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به پیروزی نهایی شده است و حالا افرادی که به او در دور اول رای داده‌اند نقش تاثیرگذاری در پیروز نهایی انتخابات خواهند داشت.

خود سینان اوغان گفته ورود او به صحنه انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه رای گیری را تغییر داده است.

تصمیم او در مورد اینکه طرفدارانش در دور دوم از چه کسی حمایت خواهند کرد ممکن است تفاوت بزرگی ایجاد کند. او می‌گوید تا چند روز دیگر در این مورد تصمیم خواهد گرفت: «من با رهبران ائتلاف خود صحبت خواهم کرد، در چند روز آینده از رای‌دهندگانم می‌پرسم؛ و سپس در ۱۴ روز آینده تصمیم خواهیم گرفت و به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
0
10
شورای نگهبان به دادش برسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
1
8
ظاهرا این آقای اوغان نقش محسن رضایی رو در انتخابات بازی میکنه. رای حروم کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
7
4
خیلی جالبه !!!! مشارکت بالای مردم تو فرانسه میشه تیتر یک شما و رپورتاژ تبلیغاتی اساسی هم براش می‌رید اونوقت مشارکت تو ترکیه پشیزی برای شما ارزش نداره چرا چون کشور اسلامیه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین