کد خبر: ۸۴۰۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

اقدام عجیب جشنواره کن درباره یک جوان ایرانی

جشنواره فیلم کن اعلام کرد که ۶ سینماگر جوان از جمله محمدرضا میقانی از ایران با اقامت ۴/۵ ماهه در کن برای نگارش فیلمنامه جدیدشان مورد حمایت قرار گرفته‌اند.
اقدام عجیب جشنواره کن درباره یک جوان ایرانی
آفتاب‌‌نیوز :

برنامه ویژه رزیدنسی «Résidence» جشنواره فیلم کن از اول مارس و تا ۱۵ جولای۲۰۲۳ (۱۰ اسفند ۱۴۰۱ تا ۲۴ تیر ۱۴۰۲)، میزبان ۶ کارگردان است که به مدت چهار ماه و نیم از حمایت شخصی در نوشتن فیلمنامه خود برای اولین یا دومین فیلم بلندشان برخوردار هستند و این سینماگران جوان در جشنواره کن نیز حضور می‌یابند.

مسئولان جشنواره کن اعلام کردند که همچنان بر رسالت خود برای حمایت از خلاقیت‌های نسل‌های جوان و انتقال علاقه پرشور به فیلم و سینما تاکید کند و امسال نیز در قالب برنامه «Résidence» از سینماگران جوان حمایت می‌کند.

این برنامه ویژه زمان شکل‌گیری در سال ۲۰۰۰، به بیش از ۲۵۰ فیلمساز در ساخت فیلمنامه کمک کرده است. بسیاری از این کارگردانان به موفقیت‌های بین المللی دست یافته اند که از آن جمله می‌توان به «لاسلو نمش» با فیلم «پسر سائول» (برنده جایزه بزرگ در جشنواره کن ۲۰۱۵، اسکار و گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۲۰۱۶)، «لوکاس دونت» با فیلم «دختر» (جایزه دوربین طلای کن ۲۰۱۹) و اخیراً «کارلا سیمون» با فیلم «آلکاراس» (خرس طلایی در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۲۲) اشاره کرد.

در میان شش سینماگر جوانی که امسال برای مدت ۴.۵ ماه با اقامت در کن مورد حمایت ویژه و شخصی جشنواره کن برای نگارش فیلمنامه خود برخوردار می‌شوند، نام محمدرضا میقانی نیز دیده می‌شود که برای نگارش نخستین فیلمنامه بلندش با نام «دیبا» انتخاب شده است.

محمدرضا میقانی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده ایرانی متولد سال ۱۳۷۴ است. وی دارای مدرک لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر سوره است. او در سال ۲۰۱۷ استودیو فیلم «Menisn» را با باران سرمد تأسیس کرد و در همان سال فیلم کوتاه «کلینر» را نویسندگی و کارگردانی کرد. این فیلم شکل متفاوتی از زنانگی را به تصویر می‌کشد. این فیلم در چندین جشنواره بین المللی پذیرفته شده و جوایزی نیز دریافت کرد. 

میقانی در سال ۲۰۲۰ فیلم کوتاه «زرد خالدار «به کارگردانی باران سرمد را نوشت و تهیه‌کنندگی کرد که برای اولین بار در جشنواره فیلم لوکارنو به نمایش درآمد و سپس به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم کوتاه «ارتودنسی» پرداخت که در سال ۲۰۲۱ در بخش رقابت فیلم‌های کوتاه جشنواره کن پذیرفته شد. داستان این فیلم برگرفته از تجربیات شخصی وی در نوجوانی در دوران ارتودنسی و تأثیرات این درمان در آن دوره از زندگی‌اش است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین