کد خبر: ۸۴۰۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲

ممنوعیت معامله با دلار در عراق

در جدیدترین اقدام مقامات عراقی برای کنترل نوسان نرخ ارز در بازار سیاه، وزارت کشور عراق معامله با دلار آمریکا را ممنوع کرده است.
ممنوعیت معامله با دلار در عراق
آفتاب‌‌نیوز :

این اطلاعیه غافلگیرکننده، نشان دهنده تلاشی برای کاهش شکاف بین نرخ رسمی ارز و نرخ ارز در بازار سیاه است که به افزایش قیمت‌ها دامن زده و خشم عراقی‌ها را برانگیخته است.

به گزارش نشنال نیوز، این وزارتخانه گفت: «دینار واحد پول ملی عراق است. تعهد شما به معامله با آن به جای ارزهای خارجی، حاکمیت و اقتصاد کشور را تقویت می‌کند.»

این سازمان بیان کرد که معامله با ارزهای دیگر «نقض قانونی است و مجازات دارد» و تهدید کرد «هرکسی که تلاش کند دینار و اقتصاد عراق را تضعیف کند، پاسخگو خواهد بود».

سرتیپ حسین التمیمی به نشنال گفت که اداره مبارزه با جرائم سازمان یافته وزارت کشور عراق، نیروهای خود را به بازارهای سراسر بغداد و سایر شهرها فرستاده و از بازرگانان خواسته است تا تعهدی را مبنی بر فروش کالاها فقط به دینار امضا کنند.

التمیمی که ریاست بخش عملیات این اداره را بر عهده دارد، گفت: «هدف این کارزار گسترده، حفاظت از دینار است و نمایندگانی از بانک مرکزی عراق و اداره اطلاعات وزارت کشور به گشت‌ها پیوستند».

وی افزود: افرادی که این تعهد را نقض کنند با جریمه یک میلیون دینار عراقی (حدود ۶۸۰ دلار) روبرو خواهند شد.

سرتیپ حسین التمیمی اظهار کرد: در صورت تکرار این تخلف، متخلف به مجازات حبس تا یک سال به اضافه یک میلیون دینار عراق به‌عنوان جریمه مالی محکوم خواهد شد. در صورت تخلف سوم، این جریمه دو برابر می‌شود و پروانه کسب باطل می‌شود.»

معاملات بازار با دلار در روز دوشنبه به صورت مخفیانه انجام شد و صرافی‌ها از ترس دستگیری توسط عوامل مخفی، دلار را فقط به مشتریان مورد اعتماد و با نرخ بازار سیاه می‌فروختند.

جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و به دنبال آن تحریم‌های اقتصادی شدید تحمیل شده توسط سازمان ملل و تهاجم به رهبری ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۳ باعث کاهش قابل توجه ارزش دینار عراق شد. در نتیجه عراقی‌ها به دلار آمریکا روی آورده‌اند و طیف گسترده‌ای از معاملات، از تجارت عمده تا خرده‌فروشی، با آن تسویه می‌شود».

در ۶ ماه گذشته، دولت عراق تلاش کرده تا بحران ارزی را که منجر به افزایش قیمت کالاها شده و معترضان را به خیابان ها آورده است، متوقف کند.

از اواخر نوامبر، دینار عراق پس از تشدید رویه‌های ایالات‌متحده برای نقل و انتقالات بین‌المللی، نوسانات بیشتری را تجربه کرد و برخی واشنگتن را مسئول مشکلات دینار می‌دانند.

ایالات‌متحده از انتقال دلار به کشورهای تحت تحریم از جمله سوریه و لبنان از طریق حراج ارز خارجی توسط بانک مرکزی عراق شکایت کرده است. 

از آن زمان، بانک فدرال رزرو نیویورک تدابیر سختگیرانه‌ای در مورد درخواست‌های مبادلات بین‌المللی عراق اعمال کرده است، بسیاری از آنها را رد کرده و برخی دیگر را به تاخیر انداخته که منجر به افزایش تقاضا برای دلار آمریکا در عراق شده است.

همچنین چندین بانک عراقی مظنون به پولشویی و انجام معاملات مشکوک را در لیست سیاه قرار داده است.

در حالی که نرخ رسمی مبادله در برابر دلار ۱۳۰۰ دینار ثابت شده است اما ارز روز یکشنبه در بازار سیاه حدود ۱۴۷۰ بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین