کد خبر: ۸۴۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۷
تحلیل نیوزویک از جايگاه اسرائیل بعد از جنگ غزه

اسرائیل منزوی‌تر از همیشه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- مطهر امیری: اسرائیل هیچ‌گاه چنین در انزوا قرار نگرفته بود. حتی نزدیک‌ترین متحد وی، ایالات متحده، که در طول سه ده گذشته 41 بار محکومیت اسرائیل در شورای امنیت را وتو کرده بود، این بار در جلسه‌ای که 8 ژانویه برگزار شد، در آستانه رای به محکومیت اسرائیل قرار داشت تا اینکه بار دیگر به درخواست ایهود المرت، آمریکا در این روند دخالت کرد.

این بار اما در پی انتقاد‌های بی‌سابقه جهانی از حمله اسرائیل به غزه، آمریکا تصمیم شورای امنیت را وتو نکرد و تنها موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کرد. از طرف دیگر اروپا که هیچ‌وقت متحد نزدیکی برای اسرائیل نبوده، در اعتراضات ضد جنگ به خصوص در فرانسه بلژیک و سوئد، بار‌ها اعتراض و مخالفت خود را با این جنگ نشان داد.

اسرائیل بارها از طرف لیبرال‌ها و گروههای دسته چپی مورد انتقاد قرار گرفته است. این بار اما سازمان ملل اسرائیل را متهم به جنایات جنگی (استفاده از فسفر سفید علیه غیر نظامیان) کرده است.

بان کی-مون، دبیر شورای عمومی‌سازمان ملل متحد، به طور بی‌سابقه‌ای صراحتاً این عمل اسرائیل را زیر سوال برده و قاطعانه با آن برخورد کرده است.

بعد از اینکه اسرائیل پنج پایگاه سازمان ملل متحد را مورد حملات موشکی خود قرار داد، بان کی-مون این جنگ را رقت انگیز و غیر قابل قبول و ناپذیرفتنی خواند.

وی اما حماس را با عباراتی ملایم‌تر محکوم کرد.

تهاجم اسرائیل به لبنان در سال 2006 انتقادات کمتری را متوجه این کشور ساخت. نزدیک‌ترین متحد اروپایی اسرائیل بریتانیا است. تونی بلر در جنگ لبنان آشکارا از پیشنهاد آتش‌بس به طرفین طفره می‌رفت.

این بار اما حزب کارگر در دومین روز حملات، فشار‌ها را برای برقراری آتش‌بس به طرفین درگیر، آغاز کرد و از طرفی یکی از اعضای پارلمان بریتانیا، اسرائیل را قاتل بشریت خواند.

اعتراضات جهانی علیه اسرائیل در سال 2006، در پی حملات موشکی حزب‌الله به شمال اسرائیل آغاز شد که در این حملات 43 نفر شهرک نشین یهودی و بیش از 500 غیر نظانی لبنانی کشته شدند.

این بار اما حملات در مناطق کم جمعیت جنوب اسرائیل اتفاق افتاد و در این حملات تنها 3 اسرائیلی کشته شدند و این در حالی است که واکنش اسرائیل بیش از 1300 کشته برجای گذاشت.

منطقه‌ای که اسرائیل بیش از هر جای دیگر در آن به کنج انزوا فرو رفته است، خاورمیانه است.

تلاش اسرائیل برای دفع مخالفت‌ها از جهان عرب زمانی ناکام ماند که قطر و موریتانی روابط خود با اسرائیل را به حالت تعلیق در آوردند. اما نشست چهار کشور عرب منطقه خاورمیانه نیز به اجماعی در برخورد با مسئله غزه دست نیافت.

از طرف دیگر تلاش‌های گسترده‌ای به خصوص از طرف مصر و اردن برای فرصت ندادن به ایران به عنوان رقیب خود در منطقه و حامی‌ حماس و حزب الله، برای حل بحران غزه نیز اتفاق افتاد.

از طرف دیگر حماس در برابر جهان عرب با موضعی شکننده از طرف کشور‌های عرب منطقه روبه‌رو بود، آنچه که لبنان در جنگ 2006 با آن روبرو نبود.


اسرائیلی‌ها هنوز اما مترصد فرصت دیگری هستند.

آیا اوباما که خطاب به جهان اسلام وعده در پیش گرفتن رویکرد جدیدی را داده بود، در این مورد کوتاه خواهد آمد؟

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که 55 درصد جمهوری خواهان و تنها 45 درصد دموکراتها در آمریکا موضع خشنی در برابر اسرائیل ندارند و مابقی این حرکت اسرائیل را محکوم می‌کنند.

بر این اساس گویا اسرائیل باید بیش از نگرانی در مورد آراء عمومی ‌در جهان عرب، نگران حامیان خود در آمریکا باشد، مبادا حامیان وی در ایالت متحده رویکردی متفاوت از قبل در برخورد با اختلاف تاریخی اعراب و اسرائیل اتخاذ کند.
 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین