کد خبر: ۸۴۰۵۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

نشست شورای اروپا با محوریت اوکراین

روسای کشور‌های اروپایی در ایسلند گردهم آمدند تا در نشست شورای اروپایی با محوریت جنگ اوکراین دیدار و گفتگو کنند.
نشست شورای اروپا با محوریت اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

"کاترین جاکوبسدوتیر" نخست وزیر ایسلند در مراسم افتتاحیه این نشست به عزم اوکراین در مقاومت در این جنگ ادای احترام و بر تعهد اروپا برای ایستادن در کنار کی‌یف تاکید کرد.

وی همچنین از روسیه خواست تا در نخستین گام به سوی پایان جنگ، نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، نخست وزیر ایسلند همچنین گفت: در این نشست سه مساله اصلی مورد بحث قرار می‌گیرد. نخست تاکید بر حمایت از اوکراین برای انجام اقدامات قطعی به منظور رسیدگی مسئولانه به جرایم جنگی و تقویت نقش شورای اروپا به عنوان یک نهاد پیشرو در زمینه حقوق بشر؛ دوم، بازبینی موضوعات کلی درباره تعهدات ما به ارزش‌های دموکراتیک حقوق بشر که جوامع ما بر اساس آن شکل گرفته و باید از آنها حفاظت شود و در نهایت، هدف از برگزاری این نشست، تعهد مجدد به ارزش‌های اروپایی برای رسیدگی به چالش‌های بیشمار جهانی است.

این مقام ایسلندی افزود: ما اینجاییم تا درباره مشکلاتی بحث کنیم که به اقدامی فوری نیاز دارند و این فرصت به ما داده شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز که به صورت مجازی در روز نخست این نشست حضور داشت، یکبار دیگر بر ضرورت سیستم‌های دفاع هوایی بیشتر و منابع تاکید کرد و گفت: اوکراین به جنگنده‌های بیشتری نیاز دارد.

وی همچنین از تمامی کشورها و روسای آنها که به پیشرفت و ارتقای امور دفاعی به ویژه دفاع هوایی اوکراین کمک کردند، قدردانی کرد و ادامه داد: ما اروپایی هستیم و آزاد. ما اروپایی هستیم و وقتی که می‌خواهیم از خط مشی زندگی خود دفاع کنیم، با تمام قوا عمل می‌کنیم. بیایید این را برای همیشه جزئی از قوانین قاره خود کنیم.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در این نشست گفت: درخواست برای مسئولیت پذیری روسیه بابت جنایات جنگی تمرکز و محوریت مهم این نشست است. ما باید هرآنچه ممکن است انجام دهیم تا اوکراین برنده صلح شود.

وی همچنین افزود، اروپا در این مبارزه مشترک تا هر زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهد ایستاد.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نیز به تعهدات کشورش درباره اینکه بخشی از اروپاست، تاکید کرده و گفت: خروج از اتحادیه اروپا تغییری در واقعیت ماجرا ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: جهان به دلیل جنگ روسیه و افزایش اقداماتی از سوی چین به جایی مورد مناقشه‌تر و ناآرامتر تبدیل شده است.

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: چالش ارزش‌های ما در حال افزایش است و لحظه عقب‌نشینی اکنون فرا رسیده است. دموکراسی‌هایی مانند ما باید انعطاف‌پذیری ایجاد کنند تا بتوانیم همکاری کنیم و با کسانی که بی‌ثباتی را پیش می‌برند، رقابت داشته باشیم. ما از نزدیک با دوستان خود در سراسر اروپا همکاری داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین