کد خبر: ۸۴۰۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
هدف حج، اتحاد امت اسلامی در مقابل کفر، ظلم، استکبار و بت‌های بشری و غیربشری است

رهبر انقلاب: اگر شما ندانید در دنیا چه میگذرد، ضعیف میشوید

رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه باید در زمینه مفاهیم اصلی و بنیادین حج فرهنگ‌سازی انجام شود، فرمودند: اجتماع حج باید پیغامی برای مسائل روز دنیای اسلام داشته باشد.
رهبر انقلاب: اگر شما ندانید در دنیا چه میگذرد، ضعیف میشوید
آفتاب‌‌نیوز :

در آستانه اعزام حجاج بیت‌الله‌الحرام به سرزمین وحی، دست‌اندرکاران و کارگزاران حج کشورمان، صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

مهم‌ترین محور‌های بیانات رهبر انقلاب به شرح زیر است:

- حضور در حج برای یک هدف است، آن هدف چیست؟ ارتقاء امت اسلامی و نزدیکی دل‌های آحاد امت اسلامی به یکدیگر است، آن هدف اتحاد امت اسلامی است. در مقابل چه چیزی؟ در مقابل کفر، در مقابل ظلم، در مقابل استکبار، در مقابل بت‌های بشری و غیر بشری، در مقابل همه‌ی آن چیز‌هایی که اسلام آمد برای اینکه آن‌ها را از بین ببرد، جمع بشوند با این‌ها مقابله کنند. امروز مثلاً فرض کنید مسئله رژیم صهیونیستی مطرح است، همه‌ی دنیای اسلام باید جمع بشوند، پیغامی این اجتماع داشته باشد علیه رژیم صهیونیستی. امروز مسئله‌ی دنیا نفوذ قدرت‌های استکباری است، همه باید جمع بشوند برای اینکه اعلام حضور بکنند، اعلام قدرت بکنند، سینه سپر کنند در مقابل قدرت‌های استکباری.

- مسئولان محترم حج در این زمینه‌ها فرهنگ سازی کنند. کاری کنید که تا اسم حج می‌آید، تا اسم کعبه‌ی معظّمه می‌آید آن جوان امروزی ما این مفاهیم به ذهنش خطور کند. مفهوم تمدن سازی، مفهوم اتحاد جهانی، مفهوم نگاه به فرامرزی و بین‌المللی، مفهوم رفع تمایز، این‌ها به ذهنش بیاید.

- اینی که امام بزرگوار (رضوان اللّه علیه) اصرار کردند بنده هم تأکید کردم به تبع ایشان که حتماً در نماز‌های مسجدالحرام، نماز‌های اهل سنّت شرکت کنید. به خاطر همین است.

- یک نکته‌ی مهم اساسی در حج، این است که اسلام عملاً نشان می‌دهد که این تمایز‌هایی که در دنیا وجود دارد را قبول ندارد: تمایز نژادی، تمایز جغرافیایی، تمایز طبقاتی این‌ها را قبول ندارد. این نکته خیلی مهم است.

- امروز کشور‌های به ادعای خودشان متمدن که هیچ بویی از تمّدن نبردند، گیرند در مسئله‌ی سیاه و سفید، گیرند در مسئله‌ی نژاد اروپایی و نژاد غیراروپایی. در مسئله‌ی مهاجرین، هزاران آدم مهاجر در دریا غرق بشوند ککشان نمیگزد، اهمیت نمیدهند، اصلاً کأنه انسان نمیدانند، موجود قابل توجه نمیدانند. به حیوان خانگی خودشان به مراتب بیشتر اهمیت میدهند تا یک بیگانه‌ای که در همسایگی آن‌ها زندگی میکند.

- گیرند، نتوانستند این مشکل را حل کنند. اسلام حل کرده. در حج، آن هم نه در زبان.

در عمل. اسلام زبان رفع تمایزش زبان عملی است، کجا؟ در حج. سیاه هست، سفید هست، از فلان نقطه‌ی دنیا هست از فلان تمدن هست، از فلان تاریخ هست. همه در کنار همند بدون هیچ تمایزی، هیچ تمایزی ندارند با همدیگر. با هم راه میروند، با هم طواف میکنند، با هم سعی میکنند، با هم وقوف میکنند.

- امام علیه‌السلام به مناسبت وجوب حج این حرف‌ها را میفرمایند: «وَ لَوْ کَانَ کُلُ‏ قَوْمٍ‏ إِنَّمَا یَتَّکِلُونَ عَلَى بِلَادِهِمْ وَ مَا فِیهَا» اگر قرار باشد که هر جمعیتی، هر ملتی فقط به خودشان، به مسائل کشور خودشان به مسائل شهر خودشان بپردازند به آن‌ها فقط تکیه کنند و اهمیت بدهند؛ هَلَکُوا؛ از بین میروند.

- اگر شما ندانید در دنیا چه میگذرد، ضعیف میشوید. هَلَکُوا، تعبیر امام صادق علیه‌السلام. «وَ خَرِبَتِ الْبِلَاد» همان کشور خودتان منطقه‌ی مورد نظر خودتان هم نابود میشود، خراب میشود. «وَ سَقَطَ الْجَلَب‏»، جلب یعنی درآمد؛ درآمد‌های ملّی‌تان هم کاهش پیدا میکند. باید بدانید در دنیا چه خبر است.

- «وَ سَقَطَ الْجَلَبُ وَ الْأَرْبَاحُ وَ عَمِیَتِ الْأَخْبَار» از دنیا بیخبر میمانید. باید نگاه کنید به دنیا. دنیا چه خبر است.

- اینکه ما تکرار میکنیم مسئله‌ی دشمن‌شناسی را، دشمن را بشناسید روش‌های دشمن را بشناسید، کارکرد دشمن را بشناسید، مقدار پیشرفت دشمن را بشناسید، ضعف دشمن را بشناسید قوّت دشمن را بشناسید بر این اساس است.

- هدف حج اتحاد امت اسلامی در مقابل کفر، ظلم، استکبار و بت‌های بشری و غیر بشری است.

- باید در زمینه مفاهیم اصلی و بنیادین حج فرهنگ سازی انجام شود.

 - از نگاه جهانی و فراسرزمینی آحاد مسلمان در مسئله حج نباید غفلت کرد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین