کد خبر: ۸۴۰۵۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
تورم بانک مرکزی در آغاز ۱۴۰۲ به ۶۸.۷۷ درصد رسیده است

رکورد تاریخی دولت رئیسی در نرخ تورم؛ یک قدم تا ۷۰ درصد!

با رشد بالای شاخص قیمت مصرف‌کننده در این ماه، رشد نقطه‌ای نیز به رکوردی بی‌سابقه در کشور رسیده است. اکنون با ثبت رشد ۵.۲ درصدی تورم ماهانه در فروردین ماه امسال، شاخص قیمت مصرف کننده به ۸۳۵.۶ می‌رسد. در این صورت مشاهده می‌شود تورم نقطه‌ای بانک مرکزی در این مقطع برابر با ۶۸.۷۷ درصد بوده و از تورم ثبت شده در پایان سال گذشته حدودا ۴.۹ واحد درصد بالاتر آمده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیشترین تورم نقطه‌ای ثبت‌شده در بازه حداقل ۳۲ سال اخیر بوده است.
رکورد تاریخی دولت رئیسی در نرخ تورم؛ یک قدم تا ۷۰ درصد!
آفتاب‌‌نیوز :

یک منبع مطلع، درباره تورم بانک مرکزی در نخستین ماه سال جاری خبر داد و تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ را ۵.۲ درصد اعلام کرد. طبق این آمار، تورم نقطه‌ای در فروردین امسال برابر با ۶۸.۷ درصد بوده و در یک قدمی ۷۰ درصد قرار داشته است.

سایت اکوایران در ادامه نوشت: تورم در ماه آخر سال گذشته سیر صعودی پیدا کرد؛ شاخصی که به سرعت رشد عمومی قیمت‌ها در هر مقطع از سال پرداخته و ارزیابی می‌کند قیمت کالا‌ها و خدمات در هر زمان چه تغییری داشته است. این متغیر از مهمترین شاخص‌های ارزیابی وضعیت رفاه اقتصادی بوده و تا آخر سال گذشته مسیری صعودی را رقم زد.

بانک مرکزی پس از گذشت حدود چهار هفته از پایان فروردین، هنوز آماری از وضعیت تورم فروردین منتشر نکرده است. این در حالی است که یک منبع مطلع به اکوایران تورم ماهانه فروردین را دومین رکورد ۱۰ ماه اخیر اعلام کرده است.

رشد بالای قیمت‌ها در فروردین ۱۴۰۲

این منبع خبری اطلاع داد که تورم ماهانه نخستین ماهِ سال جاری برابر با ۵.۲ درصد بوده و دومین رکورد را در بازه ده‌ماهه رقم زده است.

رشد قیمت‌ها در سال گذشته عمدتا از مسیر قیمت خوراکی‌ها بوده و به نظر می‌رسد همچنان در این ماه نیز سهم بالایی داشته باشد. پیش از این تورم ماهانه اعلام‌شده از سوی مرکز آمار نیز مؤید همین نکته بوده است. مرکز دیگر اعلام آماری رشد قیمت‌ها در فروردین تورم ماهانه را برابر با ۳.۷ درصد برآورد کرده بود.

با رشد بالای شاخص قیمت مصرف‌کننده در این ماه، رشد نقطه‌ای نیز به رکوردی بی‌سابقه در کشور رسیده است.

رکوردزنی بی‌سابقه در تورم نقطه‌ای

مقایسه نقطه‌ای قیمت‌ها به معنای آن است که سبد مصرفی خانوار‌ها نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل چه تغییر قیمتی داشته است. برای ارزیابی این متغیر، باید شاخص قیمت مصرف کننده با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه شود.

اکنون با ثبت رشد ۵.۲ درصدی تورم ماهانه در فروردین ماه امسال، شاخص قیمت مصرف کننده به ۸۳۵.۶ می‌رسد. در این صورت مشاهده می‌شود تورم نقطه‌ای بانک مرکزی در این مقطع برابر با ۶۸.۷۷ درصد بوده و از تورم ثبت شده در پایان سال گذشته حدودا ۴.۹ واحد درصد بالاتر آمده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیشترین تورم نقطه‌ای ثبت‌شده در بازه حداقل ۳۲ سال اخیر بوده است. پیش از این نیز اکوایران، با استفاده از مدل‌های آماری، تورم این مقطع را پیش‌بینی کرده بود. در این مدل با استفاده از شامخ مدیران کل در خصوص قیمت مواد اولیه پیش‌بینی شده بود تورم نقطه‌ای بانک مرکزی به ۶۷.۵ درصد برسد که البته فاصله چندانی با رقم واقعی ثبت شده نداشته است.

رکورد تاریخی دولت رئیسی در نرخ تورم؛ یک قدم تا ۷۰ درصد!

رکورد تاریخی دولت رئیسی در نرخ تورم؛ یک قدم تا ۷۰ درصد!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ممد صافکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
1
35
ایسنت مدیریت دولت انقلابی....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
2
27
امروز یک شیر بطری با یک پفیلا کوچک خریدم شد شصت وچهار هزار
خدایا تا کی میخواد ادامه داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
4
29
وقتی بناحق تورم‌ دولت قبل رو بالاتر از تمام گزارشات اعلام می‌کردند و گفته اشتباه خود اصرار می‌کردند،نتیجه اش ثبت رکورد ی سابقه تورم است.
بدبخت مردمی که منتظر معجزه از سید محرومان بودند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین