کد خبر: ۸۴۰۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

نگرانی اوباما درباره جامعه آمریکا

رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت، آمریکایی‌ها توسط رسانه‌های قطبی کننده فضا چنان دچار اختلاف و چنددستگی شده‌اند که حتی نمی‌توانند بر مبنای یک درک مشترک از واقعیت به چالش‌های پرمناقشه رسیدگی کنند.
نگرانی اوباما درباره جامعه آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس مورنینگز که روز سه‌شنبه پخش شد، گفت: بیشترین نگرانی که من دارم به خاطر سطح بالای چنددستگی در گفتمان کشور ماست. بخشی از دلیل آن این است که ما رسانه‌هایی داریم که دچار چنددستگی هستند.

او اضافه کرد، زمانی که آمریکا تنها سه شبکه تلویزیونی اصلی داشت، "مردم یک درک مشابه از چیزهایی که درست هستند و درست نیستند، چیزهایی که واقعی هستند و واقعی نیستند به دست می‌آوردند. امروز چیزی که من بیشتر از همه به خاطرش نگرانم این حقیقت است که ما به خاطر چند دسته بودن رسانه‌ها، تقریبا واقعیت‌های متفاوتی را در پیش گرفته‌ایم."

اوباما بیان داشت، نسل‌های قبلی آمریکایی‌ها می‌توانستند حتی با وجود اختلاف‌نظر بر سر تصمیمات سیاسی، بر مبنای یک دیدگاه مشترک از حقایق با مسائل مواجه شوند.

او در ادامه این مصاحبه گفت:‌ "در گذشته، هر کسی می‌توانست بگوید، خیلی خب، ما ممکن است بر سر نحوه حل مساله اختلاف‌نظر داشته باشیم اما دست‌کم همه ما موافقیم که این مساله وجود دارد. حالا مردم می‌گویند، خب این مساله اتفاق نیفتاد، یا من آن را باور ندارم یا به علم اهمیت نمی‌دهم یا  کارشناسان به دلیل اینکه همگی لیبرال هستند برای من اهمیتی ندارند. می‌دانید این فقط پروپاگاندای محافظه‌کاران است."

رئیس جمهور سابق آمریکا اظهار کرد، یکی از اهدافش این است به آمریکا کمک کند که به یک "گفتمان مشترک" بر مبنای "مجموعه حقایق مشترک" بازگردد.

او پیش از این هم هشدار داده بود، "انتشار اطلاعات دروغ" و چند دسته شدن رسانه‌ها دارد آمریکایی‌ها را هر چه بیشتر دچار چنددستگی کرده و دموکراسی را "پیچیده‌تر" می‌کند. اوباما در ژانویه ۲۰۱۸، یک سال بعد از آن که از ریاست جمهوری کنار رفت گفت،‌ بزرگترین مشکل کشورش این است که مردم "مبنای مشترکی از حقایق" ندارند و روسیه با "مداخله" در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از این ضعف سوءاستفاده کرد.

دیدگاه‌های حزبگرایانه خود اوباما با استدلال‌های خود او درباره ایجاد دیدگاه واحد درباره حقایق در بین آمریکایی‌ها منافات دارد. ادعاهای خود حزب دموکرات درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا عمدتا بی‌پایه و اساس از آب درآمدند. تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مشهور به "راشا گیت" در آمریکا نتیجه‌گیری کرد که ستاد دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری با دولت روسیه تبانی نداشته است.

گزارش مربوط به یک بازرس ویژه  آمریکایی دیگر که روز دوشنبه بعد از چهار سال تحقیقات منتشر شد نشان داد، اف.بی.آی هرگز اسناد و مدارک کافی برای آنکه درباره کارزار انتخاباتی ترامپ تحقیقات اجرا کند در اختیار نداشت.

باراک اوباما همچنین اظهارنظرهای اخیرش درباره اختلاف‌نظر نسبت به واقعیات در آمریکا را در حالی مطرح کرد که همچنین گفت، آمریکا نیازمند محدودیت‌هایی سفت و سخت‌تر در قبال موضوع مالکیت سلاح است.

او بیان داشت: در استرالیا ۵۰ سال قبل یک تیراندازی دسته‌جمعی اتفاق افتاد و آنها گفتند: ما هنوز چنین کاری (وضع محدودیت‌ها)‌را عملی نکرده‌ایم. به طور عادی شما باید انتظار داشته باشید که یک جامعه در زمانی که بچه‌های شما در خطر قرار دارند، این گونه پاسخ دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین