کد خبر: ۸۴۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸

رکورد شکنی زنان در انتخابات پارلمانی ترکیه

زنان نامزدشده در انتخابات پارلمانی ترکیه توانستند در انتخابات ۱۴ مه، بالاترین میزان حضور در تاریخ پارلمان این کشور را رقم بزنند.
رکورد شکنی زنان در انتخابات پارلمانی ترکیه
آفتاب‌‌نیوز :

نتایج انتخابات نشان می‌دهد که از میان ۶۰۰ کرسی مجلس ترکیه، ۱۲۱ کرسی به زنان و ۴۷۹ کرسی به مردان رسیده است.

با این آمار، میزان حضور زنان در پارلمان ترکیه از ۱۷.۱ درصد در دوره بیست و هفتم به ۲۰.۱ درصد در دوره بیست و هشتم رسیده است.

به گزارش آناتولی، در این دوره، ۵۰ زن از حزب عدالت و توسعه توانستند به پارلمان ترکیه راه پیدا کنند، ۳۵ نفر هم از حزب جمهوری خلق، ۲۶ تن از حزب چپ سبز، ۶ نفر از حزب خوب، ۳ نفر از حزب جنبش ملی و یک زن هم از حزب کارگران ترکیه به پارلمان راه پیدا کردند.

فرصت‌های بیشتر برای نمایندگان زن حزب عدالت و توسعه

از بین ۲۶۷ نامزد حزب عدالت و توسعه، ۵۰ زن توانستند عضو پارلمان شوند تا میانگین زنان عضو این حزب که وارد پارلمان هم شده‌اند از ۱۷.۹ درصد به ۱۸.۷ درصد افزایش یابد.

از بین ۶۱ نامزد حزب چپ سبز، ۲۶ زن توانستند عضو پارلمان شوند و نسبت به سایر احزاب بیشترین درصد حضور زنان (۴۲ درصد) را به ثبت رساندند.

در حزب جمهوری خلق نیز از ۱۶۹ نامزد راه یافته به پارلمان ۳۵ زن حضور دارند و اکنون ۲۰.۷ درصد از میزان مجموع نمایندگان حزب را تشکیل می‌دهند.

اما تنها ۳ زن از حزب جنبش ملی با ۵۰ نماینده توانستند به پارلمان راه یابند و در این حزب شاهد کاهش حضور زنان عضو پارلمان نسبت به دوره گذشته از ۱۰ درصد به ۶ درصد هستیم.

۶ زن هم از حزب خوب با رهبری «مرال اکشنر»، به پارلمان راه یافتند و این حزب توانست به طور کلی ۴۴ کرسی در پارلمان ترکیه به دست آورد و آمار زنان وابسته به این حزب در پارلمان از ۶.۹ درصد به ۱۳.۷ درصد رسید.

۳۱ منطقه ترکیه نماینده زن ندارند

در بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمان ترکیه زنان در ۳۱ منطقه نتوانستند کرسی‌های پارلمان را به دست آورند.

مناطقی مانند آدیامان، آماسیا، آرداهان، بایبورت، بنگول، جناق قلعه و دیگر مناطق هیچ نماینده زنی ندارند.

جوان‌ترین زنان عضو پارلمان ترکیه

«زهرا نور آیدیمیر» با ۲۵ سال سن و «رمیسه قدق»، با ۲۷ سال سن جوان‌ترین اعضای پارلمان در دوره جدید هستند.

افزایش تعداد زنان نماینده پارلمان ترکیه در هر دوره

به طور کلی، حضور زنان در هر دوره از انتخابات پارلمانی ترکیه افزایش یافته است و در سال ۲۰۰۷، ۹.۱ درصد از کرسی‌های پارلمان این کشور با ۵۵۰ نماینده در اختیار زنان قرار داشت و  این آمار در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ به ترتیب به ۱۴.۳ و ۱۷.۶ درصد رسید.

حضور زنان در بیست و هفتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه به ۱۷.۱ درصد رسید و در دوره کنونی (دوره بیست و هشتم) شاهد اختصاص ۲۰.۱ درصد از کرسی‌های پارلمان به زنان هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین