کد خبر: ۸۴۰۶۵۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
حدود ۹۰ هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند

اژه‌ای: اگر به مسائل اقتصادی توجه نشود تبعاتش دامن‌گیر سایر مقوله‌ها خواهد شد

رئیس قوه قضاییه گفت: باید توجه داشت که اگر به مسائل اقتصادی و معیشتی توجه نشود تبعات آن دامن‌گیر سایر مقوله‌ها خواهد شد.
اژه‌ای: اگر به مسائل اقتصادی توجه نشود تبعاتش دامن‌گیر سایر مقوله‌ها خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در جریان سفر به استان خراسان شمالی، در دانشگاه بجنورد حاضر شد تا با دانشجویان به گفتگو و تبادل نظر بپردازد. 

حضور امروز در دانشگاه بجنورد، چهارمین حضور رئیس قوه قضاییه در مجامع دانشگاهی و در بین دانشجویان، طی ده ماه اخیر است. 

رئیس قوه قضاییه طی حدود ۲۲ ماه اخیر که تصدی ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارد، چندین نشست هم‌اندیشی با اقشار مختلف مردمی و نخبگانی به ویژه دانشجویان کشور برگزار کرده و همواره بر شنیدن نقطه‌نظرات همه منتقدان و صاحبنظران تاکید داشته و در این راستا فراخوانی مهم صادر کرده است.

محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاهی استان خراسان شمالی اظهار کرد: حضور در جمع دانشجویان یکی از اوقات خوش و مطلوب من می‌باشد؛ امروز نیز از حضور در جمع شما دانشجویان استان خراسان شمالی که بدون لکنت زبان مطالب خود را مطرح کردید، خرسند شدم؛ امیدوارم این توفیق حاصل شود که مطالبات شما را بشنویم و به آن‌ها ترتیب اثر دهیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بیان داشت: امروز مسئله اصلی و اولویت‌دار کشور، مسئله اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم است؛ البته سایر مسائل نظیر مسائل امنیتی و فرهنگی و سیاسی نیز مهم هستند، اما باید توجه داشت که اگر به مسائل اقتصادی و معیشتی توجه نشود تبعات آن دامن‌گیر سایر مقوله‌ها خواهد شد. 

رئیس قوه قضاییه با تبیین و تشریح اقدامات قوه قضاییه برای مقابله با برخی مفاسد و جرایم و تخلفات اقتصادی گفت: ما به مسئولان اقتصادی و متولیان بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم که باید از اختیارات قانونی خود برای جلوگیری از شکل‌گیری جرایم و تخلفات اقتصادی به صورت کامل استفاده کنید و چنانچه از این اختیارات بهره نگیرید، نه به عنوان ترک فعل بلکه به عنوان ترک قانون، تحت تعقیب حقوقی قرار می‌گیرید. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه بیان داشت: ما به مسئولان بانک مرکزی در جریان جلسات گوناگون اعلام کرده‌ایم که برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از بانک‌مرکزی، اقدامات مجدانه خود را انجام دهید و در قبال تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به افراد، نظارت کافی و جامع را دنبال کنید تا این تسهیلات در مسیر تولید صرف شود و به بازارهای کاذب نرود. 

محسنی اژه‌ای گفت: ما از دستگاه‌های امنیتی به طور جدی مطالبه‌گری کرده‌ایم تا نسبت به شناسایی و معرفی جریانات سازمان‌یافته‌ای که اقدامات کاذبی را علیه اقتصاد و بازارهای ارزی و ریالی ترتیب می‌دهند، اهتمام داشته باشند و در اینجا بار دیگر تاکید می‌کنم و وعده می‌دهم که در قبال عناصر این جریانات سازمان‌یافته، قاطعانه عمل کنیم. 

رئیس قوه قضاییه افزود: من چند بار تاکید کرده‌ام که در مواجهه با جرایم و تخلفات حوزه اقتصادی و بانکی، قبل از آنکه به سراغ مشتری بانک‌ها برویم، سراغ بانک‌هایی می‌رویم که بدون اخذ وثایق کافی و بعضاً به صورت مفسده‌آمیز، مبادرت به اعطای تسهیلات کرده‌اند و یا اینکه نظارت‌های لازم را پیرامون محل هزینه‌کرد این تسهیلات نداشته‌اند. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر اینکه قوه قضاییه مصمم است به صورت ریشه‌ای با فساد مقابله کند و به سراغ بسترها و گلوگاه‌های فساد برود، گفت: ما به جای اینکه با صدها پرونده موردی مواجه شویم، به سراغ ۱۰ پرونده ریشه‌ای رفتیم که از قِبل آن، امکان ایجاد صدها پرونده وجود داشت البته این نافی برخوردهای موردی با فساد هم نیست.

وی افزود: برای نمونه در یک فقره در نتیجه یک ارتباطات ناصحیح با یک شرکت، برای واردات میلیون‌ها تن نهاده دامی، بیش از هزار میلیارد تومان از مردم دریافت شده بود، اما کالایی وارد کشور نشده بود؛ ما به این موضوع ورود کردیم و رسیدگی‌ها و برخوردهای مجدانه و لازم را ترتیب داده و اجازه ندادیم این موضوع به یک پرونده فساد بزرگ با شاکیانی پرتعداد تبدیل شود. 

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در بحث مقابله با فساد، ما در صدد مبارزه ریشه‌ای هستیم نه کار تبلیغاتی؛ در مقوله مبارزه با فساد، ما در عین اینکه متمرکز بر روی علت‌ها هستیم، از معلول‌ها نیز غافل نمی‌شویم. سوال این است که در بحث مقابله با فساد، آیا به نقطه مطلوب رسیده‌ایم؟ باید بگویم نه، اما مجدانه در این عرصه تلاش می‌کنیم. 

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مقوله مهم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد و اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه گفت: ما به مسئولان ذی‌صلاح در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اعلام کرده‌ایم که شعب خاصی را در دادسرا و دادگاه بعضا به صورت شبانه‌روزی دایر می‌کنیم تا به موضوعات و پرونده‌های ارزی به صورت ویژه و سریع رسیدگی کند؛ در مقابل به مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز تاکید کرده‌ایم که در این زمینه با مشورت‌گیری از معاونت‌های حقوقی خود از حداکثر اختیارات قانونی بهره بگیرند و در آنجایی که نیاز به اختیاری فراقانونی دارند تا در امر ساماندهی بازارهای ارزی و پولی ورود داشته باشند، پیگیری‌های مجدانه را برای اخذ این اختیارات ترتیب دهند.

حدود ۹۰ هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به مقوله تفکیک اعتراضات از اغتشاشات که از همان ابتدای شکل‌گیری حوادث سال گذشته مدنظر قوه قضاییه بود، گفت: قطعا برخی از حوادثی که در سال گذشته به وقوع پیوست، هدایت‌شده از سمت سرویس‌های بیگانه بود و قطعا برخی از این حوادث به جنایت و تضییع اموال مردم منجر شد، اما از سویی دیگر، در جریان این حوادث برخی نیز اعتراض داشتند ولو آنکه این اعتراض را با زبانی تلخ و تند مطرح کردند؛ ولی ما آنان را در زمره عناصر ضدانقلاب و اغتشاش‌گر قرار ندادیم و بر همین مبنا پیشنهاد عفو آن‌ها را به مقام معظم رهبری مطرح کرده و معظم‌له نیز با بزرگواری اجازه عفو را صادر فرمودند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در جریان عفو اخیر حدود ۹۰ هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند، گفت: باید توجه داشت که همه این افراد زندانی نبوده و یا از زندان آزاد نشدند؛ برخی مشمول تخفیف و تقلیل مجازات شدند؛ همچنین همه این افراد مرتبط با اغتشاشات نبودند و پرونده برخی از آنان نیز در حال رسیدگی بود و هنوز به حکم منتهی نشده بود. 

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به تدوین لایحه‌ای در زمینه عفاف و حجاب از ناحیه قوه قضاییه و ارسال این لایحه از سوی دولت به مجلس گفت: در جریان تدوین لایحه ناظر بر عفاف و حجاب، تلاش کرده‌ایم تا جامع‌نگری داشته باشیم و همه جوانب امر را لحاظ کنیم. برای نمونه، در مقابله با جریانات سازمان‌یافته‌ای که در صدد ترویج ناهنجاری‌ها هستند، ترتیبات قانونی و قاطع را داشته باشیم و از سویی دیگر در این حوزه، برخی موارد را در قالب تخلف بررسی کنیم.

پیش از سخنان رئیس رئیس قوه قضاییه در این دیدار، «شیخ‌زاده» رئیس دانشگاه بجنورد با اشاره به تحصیل بیش از ۳۰ هزار دانشجو در خراسان شمالی، به برخی مسائل و مشکلات دانشگاهی و دانشجویی این استان پرداخت.
 
«غلامی» عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اسفراین نیز به بیان مطالبی در رابطه با حجم بالای پرونده‌های قضایی، عدم اتقان آراء، ناکارآمدی نهادهای نظارتی و سیستم‌های اداری، اشکالات سیستم‌های الکترونیک قضایی و مقوله آمارگرایی در پرونده‌های قضایی پرداخت و گفت: رئیس قوه قضاییه تاکنون دیدارهای متعددی را با دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور داشته و بسیاری از حرف‌ها و مطالبات دانشجویان را شنیده است و سوال ما دانشگاهیان این است که آیا تا امروز برای تحقق این مطالبات، اقدامی انجام شده است یا خیر؟ 

وی در ادامه به انتقاد از برخی رفتارهای خلاف قانون قضات در مواجهه با مردم و مراجعان پرداخت و خواستار رسیدگی رئیس دستگاه قضا به این موضوع شد. 

«عروج‌علیان» عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی نیز در این دیدار، با اشاره به مشکلات حوزه بهداشتی و درمانی استان خراسان شمالی، خواستار توجه ویژه دستگاه قضا به رفع موانع و مشکلات پیش روی این حوزه در استان خراسان شمالی شد. 

«شمس» دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خراسان شمالی نیز در سخنانی خواستار پیگیری و اجرای سند تحول قضایی از سوی قوه قضاییه شد و این سوال را از رییس عدلیه مطرح کرد که سند تحول قضایی تا چه حد در بدنه دستگاه قضا اجرایی می‌شود؟ 

وی در ادامه با بیان اینکه در دوره کنونی قوه قضاییه، برخورد با مفسدین دانه درشت اقتصادی یا کم بوده یا اثر آن در بین مردم ملموس نبوده است، به طرح سوالاتی پرداخت و این سوال را مطرح کرد که قوه قضاییه تاکنون چه اقداماتی را برای اصلاح و کارآمدی حوزه ثبت مبتنی بر فقه اسلامی انجام داده است؟ چرا دستگاه قضا در زمینه رسیدگی به ترک‌فعل مسئولان اهمال می‌کند؟ 

شمس همچنین با اشاره به عدم پوشش مناسب اخبار جلسات دادگاه متهمان حوادث اخیر، گفت: متاسفانه در جریان حوادث اخیر شاهد بودیم که برخی وکلا با اقدامات خود، جلاد را به جای شهید معرفی کردند. 

«مشتاق» دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد در جریان این نشست اظهار کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تنها مقام کشور است که در دانشگاه بجنورد حاضر شده‌اند که از این منظر باید از ایشان قدردانی کرد. ما دانشجویان خواهان برخورد قاطع با عوامل آشوب در کشور هستیم، اما در حوادث سال گذشته، نحوه برخورد ارگان‌های امنیتی با دانشجویان ارعاب‌انگیز و در مواردی ناعادلانه بود؛ لذا از شما می‌خواهیم این موارد را پیگیری کنید. همچنین در جریان حوادث گذشته، عده‌ای پلیس‌نما، در پوشش یگان ویژه رفتار نامتعارفی با برخی افراد داشتند؛ چرا این بحث بصورت مصداقی پیگیری نشد؟ 

وی افزود: حرف ما دانشجویان را بشنوید و به گوش سایر مسئولان نیز برسانید؛ در قضیه فوت خانم امینی و موارد مشابه، پاسخ روشنی به معترضان داده نشد؛ باید بین اغتشاشگر و معترض تفاوت قائل بود.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه ما خواستار آن هستیم که در کشور هم آزادی بیان و هم آزادی پس از بیان وجود داشته باشد، گفت: سؤالی که داریم آن است که آیا نمی‌توان از دوربین‌های تشخیص چهره برای شناسایی بانوان بی‌حجاب، در زمینه شناسایی مختلسین نیز بهره گرفت؟ 

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد افزود: در برخی تصاویر منتشره از بند محکومان و مفسدان اقتصادی زندان اوین، اینگونه به نظر می‌رسد که آنجا هتل است.

«نامور» دانشجوی دانشگاه بجنورد نیز در این دیدار با بیان اینکه استان خراسان شمالی علی‌رغم داشتن منابع فراوان، اما به دلیل ضعف مدیریت، در زمره استان‌های ضعیف کشور قرار دارد، بر ضرورت برخورد با مسئولان ترک‌فعل‌کننده از ناحیه دستگاه قضا تاکید کرد.

وی همچنین به بیان برخی مشکلات پیش روی جوانان و دانشجویان کشور از جمله مشکلات مالی و معیشتی و خدمت سربازی دانشجویان پرداخت. 

وی با اشاره به برخی ابعاد اتفاقات و حوادث سال گذشته، از عفو تعداد قابل توجهی از محکومان و متهمان حوادث سال گذشته در جریان عفو معیاری ۲۲ بهمن سال گذشته، قدردانی کرد. 

«آوایی» دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این دیدار به طرح سوالاتی از رئیس قوه قضاییه پرداخت و گفت: چرا رسیدگی به اتهامات مفسدان اقتصادی با تاخیر صورت می‌گیرد و بعضاً مجازات این مفسدان با جرم ارتکابی آن‌ها چندان همخوانی ندارد؟ دستگاه قضایی برای ملزم کردن مسئولان به اجرای وعده‌هایشان چه راهکاری دارد؟ قوه قضاییه برای برخورد با سلبریتی‌هایی که در فضای مجازی اقدام به تحریک مردم می‌کنند چه برنامه‌ای دارد؟ مصونیت هنرمندان در کجای قانون آمده است که هیچ برخوردی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد؟ 

وی همچنین بر ضرورت حذف دلار از روند مبادلات اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: مسئولان برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور چه برنامه‌های عملیاتی دارند و چرا این برنامه‌ها و راهکارها تا کنون اجرایی نشده‌اند؟ 

«نامی» نماینده دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی نیز گفت: دلیل آنکه تعدادی از دانش‌آموزان کشور امروز گرسنه هستند این است که در مجازات مفسدان اقتصادی کوتاهی صورت گرفته است. 

وی افزود: چرا دستگاه قضایی در زمینه محاکمه مسئولان سابق دولتی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد؟ 

وی همچنین بر ضرورت برخورد با سلبریتی‌ها و سرمنشأ‌هایی که الگوی پوشش‌های نامناسب در جامعه هستند و همچنین بر لزوم تسریع در روند مصادره اموال مفسدین تاکید کرد. 

«محمدی» نماینده دانشجویان ورزشکار استان خراسان شمالی نیز در این دیدار گفت: متاسفانه اکثر ورزشکاران بعد از به پایان رسیدن دوران قهرمانی به دلیل نبود شغل مناسب، بیکار می‌مانند و از آنجا که ورزشکاران و قهرمانان، سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند، لازم است که مسئولان برای رفع مشکل اشتغال ورزشکاران، اقدام عاجلی انجام دهند. 

«تاجی» یکی از نمایندگان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این دیدار به بیان برخی مشکلات سرمایه‌گذاران در استان خراسان شمالی پرداخت و از برخی آراء صادره توسط قضات این استان گلایه کرد. 

وی تصریح کرد: باید مسئولان با اتخاذ راهکارهای مناسب و اجرای به موقع آنها، هویت اصلی دانشجویان را به آن‌ها برگردانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین