کد خبر: ۸۴۰۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۴

قاهره ارتقای روابط با تهران را تکذیب کرد

وزیر خارجه مصر ارتقای سطح روابط کشورش با ایران را تکذیب کرد.
قاهره ارتقای روابط با تهران را تکذیب کرد
آفتاب‌‌نیوز :

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در اظهاراتی گفت که آنچه درمورد مذاکرات ایران و مصر مطرح می شود تنها در حد حدس و گمانه زنی های بی اساس است.

به گزارش قاهره ۲۴، پیش از این روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گزارشی نوشت که ایران به طور روشن و واضح تمایل دارد که روابطش با مصر را از سر گیرد اما رژیم صهیونیستی به طور همزمان بر قاهره فشار می آورد تا مانع برقراری این روابط شود.

سمدار بیری، تحلیلگر صهیونیست مشهور در امور عربی با اشاره به اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران درخصوص بازگشت روابط تهران و قاهره تاکید کرد: درحالی که ایرانی‌ها درحال فراهم کردن زمینه برای بازگشت روابط تهران و قاهره هستند، فرستاده‌های اسرائیلی به طور سری به مصر می‌روند و دلایل لزوم توقف این امر را به مقامات مصری توضیح می‌دهند.

این تحلیلگر صهیونیست خاطرنشان کرد که مذاکرات میان نمایندگان ایرانی و مصری از ماه مارس در عراق آغاز شد و تا این لحظه ادامه دارد، باید به زمان این مذاکرات توجه کرد به ویژه اینکه ایجاد آتش بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی فلسطین و دیگر گروه های مقاومت در غزه با وساطت مستقیم مصر انجام شد.

در ادامه این گزارش به اظهارات چند نماینده مجلس شورای اسلامی ایران درمورد روابط تهران و قاهره و دیدار احتمالی سید ابراهیم رئیسی و عبدالفتاح سیسی، روسای جمهور ایران و مصر پرداخته شده است.

این روزنامه صهیونیستی آورده است که ایران اکنون به دنبال بازگشایی سفارتخانه های دو کشور سپس دیدار وزرای خارجه و بعد از آن دیدار سید ابراهیم رئیسی با عبدالفتاح سیسی است.

پیش تر نیز روزنامه العرب با اشاره به اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درخصوص روابط تهران و قاهره نوشت که بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان می‌تواند نقش موثری در بازگشت روابط ایران و مصر داشته باشد.

محمد محسن ابوالنور، کارشناس مصری متخصص در امور ایران در گفت‌وگو با این روزنامه گفت که به طور عملی روابط دیپلماتیک تهران و قاهره بزودی از سرگرفته خواهد شد و اکنون فرصت بزرگی برای بازگشایی سفارتخانه های دو کشور مهیا شده است.

وی گفت که با توجه به اوضاع پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی و باور قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای بر لزوم حل اختلافات از طریق راه حل های سیاسی، بازگشت روابط تهران و قاهره حتمی است.

این کارشناس مصری خاطرنشان کرد که بازگشت روابط ایران و عربستان و مصر و ترکیه نیز بر همین اساس بود.

ابوالنور گفت که بازگشت روابط ایران و مصر به کاهش تنش های سیاسی منطقه کمک خواهد کرد و به سود مردم دو کشور خواهد بود.

حسین امیر عبداللهیان اخیرا در گفت وگویی درباره اینکه ارتقای روابط تهران و قاهره در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و در راس این دفاتر از هر دو طرف فردی در سطح سفیر فعالیت می‌کند لذا کانال رسمی برای تماس و ارتباط به طور مستقیم بین ما وجود دارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: البته برخی از کشورها هم تلاش‌هایی را به عمل می‌آورند که مصر و جمهوری اسلامی را تشویق کنند که روابط دو کشور ارتقا پیدا کند. ما همواره از توسعه مناسبات تهران و قاهره استقبال کرده‌ایم. دیدارهای خوبی روسای نمایندگی‌های ما، دفاتر حفاظت منافع ما در تهران و قاهره دارند. دسترسی‌های خوبی به مقامات هر دو کشور وجود دارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در چارچوب نگاه دولت رئیسی برای توسعه مناسبات با کشورهای منطقه با کشور دوست و برادر مصر هم که در سیاست خارجی برای رابطه با این کشور اولویت قائل هستیم شاهد ایجاد گشایش و برداشته شدن گام‌های جدید و متقابل باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین