کد خبر: ۸۴۰۸۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

چرا آبگیری انگور و لیمو ممنوع شد؟

رئیس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: حدود ۶۵ حجره در میدان میوه و تره‌بار به آبگیری از میوه‌ها مشغول هستند؛ این افراد آب انگور و لیمو می‌فروختند که به آن‌ها اعلام کردیم که باید فروش خود را به انگور و لیمو محدود کنند و مجوز فروش آب این میوه‌ها را ندارند. آبگیری از این میوه‌ها باید از سوی واحد‌های صنفی که نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند انجام شود.
چرا آبگیری انگور و لیمو ممنوع شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی دارایی‌نژاد در واکنش به خبر ممنوعیت فروش آب انگور در میدان اصلی میوه و تره‌بار، گفت: دادستانی تهران دستور جمع‌آوری واحد‌های صنعتی مستقر در میدان را داده است و اتحادیه نیز با بازرسی کل کشور، تعزیرات و سازمان‌های مربوط در اجرای این دستور همکاری‌های لازم را خواهد کرد. طبق وظیفه به صنف این دستور را اعلام کردیم که به هیچ عنوان نباید در میدان آب انگور گرفته شود و هر واحدی اقدام به این کار کرد شامل تعزیر خواهد شد و با آن برخورد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آبگیری از انگور مشمول این دستور شده است یا هر نوع آبگیری دیگر در میدان اصلی میوه و تره‌بار ممنوع شده است؟ افزود: آب لیمو و غوره هم نباید در میدان آبگیری شود؛ چراکه بهداشت نمونه‌هایی از آبگیری‌ها در میدان را آزمایش و سلامت آن‌ها را رد کرده و این موضوع نیز از سوی دادستانی نیز منع شده است.

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان؛ حدود ۶۵ حجره در میدان میوه و تره‌بار به آبگیری از میوه‌ها مشغول هستند؛ این افراد آب انگور و لیمو می‌فروختند که به آن‌ها اعلام کردیم که باید فروش خود را به انگور و لیمو محدود کنند و مجوز فروش آب این میوه‌ها را ندارند. آبگیری از این میوه‌ها باید از سوی واحد‌های صنفی که نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند انجام شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه انگور شانی در یک ماه آینده در بازار عرضه خواهد شد، تاکید کرد: این ممنوعیت فروش یک ماه زودتر به اعضای اتحادیه بارفروشان ابلاغ شد که امسال شاهد فروش آب انگور در میدان اصلی میوه و تره‌بار نباشیم؛ اتحادیه این ممنوعیت را به صنف اعلام و در سایت نیز درج کرده است همچنین در میدان بنر نصب کردیم که اعضا به هیچ عنوان حق فروش آب انگور را ندارند.

دارایی‌نژاد با اشاره به ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی از ابتدای خرداد، تصریح کرد: پیاز دزفول، بندرعباس، جیرفت، کرمانشاه برداشت شده و حجم تولید نیز ۲ برابر سال گذشته است. اگر صادرات پیاز متوقف شود با عرضه این حجم از تولید قیمت پیاز در بازار به کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان خواهد رسید که با این قیمت کشاورزان متضرر خواهند شد؛ چراکه هزینه تولید از سم و کود تا کرایه حمل و نقل حدود ۱۰۰ درصد اضافه پیدا کرده است و این قیمت نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌های کشاورزان را بدهد.

وی قیمت پیاز در میدان را کیلویی ۸ تا ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت پیاز باید در میدان حداقل ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان باشد که کیلویی ۹ هزار تومان برای کشاورز تمام شود؛ اگر قرار باشد مانع صادرات شوند سال آینده کشاورزان دیگر کشت نخواهند کرد و مجبور به واردات خواهیم شد.

این فعال صنفی با تاکید بر غیر منطقی بودن فروش پیاز کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، اضافه کرد: الگوی کشت باید در ایران جدی گرفته شود به این معنا که حجم تولید و میزان مصرف داخلی و صادرات باید مشخص شود؛ متاسفانه برنامه‌ای برای تولید، مصرف و صادرات نداریم. در یک سال آنقدر حجم تولید بالا می‌رود که مجانی به مردم سیب‌زمینی می‌دهند و سال بعد کشت محدود می‌شود و قیمت‌ها به کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان می‌رسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به دنبال کردن الگوی کشت از سوی سرپرست وزارت کشاورزی، گفت: تصمیمات خلق الساعه غیر منطقی، از دید ما کارشناسی نیست؛ اگر تعامل بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شود تنظیم بازار دور از دسترس نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
5
5
کاش در همه کشور این کار انجام شود چون بهداشت اصلا رعایت نمیشود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین