کد خبر: ۸۴۰۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

زمین در ۵ سال آینده می‌پزد

مطالعه جدید سازمان جهانی هواشناسی هشدار می‌دهد که زمین طی ۵ سال آینده در گرم‌ترین دوره ثبت شده خود قرار خواهد گرفت.
زمین در ۵ سال آینده می‌پزد
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) گزارش پیش‌بینی آب و هوای خود را برای پنج سال آینده منتشر کرده است که حاوی اخبار چندان خوبی نیست و حتی می‌توان گفت وحشتناک است.

به گزارش اسپیس، سازمان جهانی هواشناسی هر ساله به‌روزرسانی‌های جهانی سالانه تا یک دهه‌ای را منتشر می‌کند. این گزارش با ارائه پیش‌بینی‌های اقلیمی برای سال‌های آینده، (در این مورد از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷) به سیاست‌گذاران اطلاع‌رسانی می‌کند.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی گفت: این گزارش به این معنی نیست که ما به طور دائم از سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد مشخص شده در توافقنامه پاریس که به گرمایش طولانی مدت در طول سالیان متمادی اشاره دارد، تجاوز خواهیم کرد. با این حال، سازمان جهانی هواشناسی زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که از سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد به طور موقت تجاوز خواهیم کرد.

هشدار سازمان جهانی هواشناسی همراه با این پیش‌بینی است که ۹۸ درصد احتمال دارد که حداقل یکی از سال‌ها طی پنج سال آینده شاهد گرم‌ترین دمای ثبت شده زمین باشیم. چرخه آب و هوایی اِل نینو و تغییرات آب و هوایی به احتمال زیاد موجب افزایش دما خواهند شد.

در گزارش سازمان جهانی هواشناسی آمده است: انتظار می‌رود ال نینو در ماه‌های آینده روند افزایشی داشته باشد و این امر، با تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسان ترکیب می‌شود و دمای جهانی را به قلمرویی ناشناخته سوق می‌دهد. این امر پیامد‌های گسترده‌ای برای سلامت، امنیت غذایی، مدیریت آب و محیط زیست خواهد داشت. ما باید آماده باشیم.

ال‌نینو (El Niño) یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار موجب ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود. از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

ال نینو به‌طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین باد‌های این منطقه است.

براین اساس، ال نینو زمانی اتفاق می‌افتد که دمای سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام گرمسیری به طور قابل‌توجهی گرم‌تر از حد متوسط می‌شود و باعث تغییر در گردش جوی می‌شود. گرمای بیشتر در جو و دمای گرمتر سطح اقیانوس می‌تواند منجر به افزایش سرعت باد در طوفان‌های استوایی شود و به شدت بر زندگی دریایی در سواحل اقیانوس آرام تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، سازمان جهانی هواشناسی پیش‌بینی کرده است که گرمایش قطب شمال احتمالاً سه برابر بیشتر از میانگین جهانی می‌شود که این موضوع موجب نگرانی کارشناسان شده است.

کریس مِیس، مدرس دیرینه‌شناسی در کالج دانشگاهی کورک ایرلند می‌گوید: در اغلب تاریخ زمین، این سیاره بدون کلاهک‌های یخی قطبی بوده است. اما انتقال از یک دنیای یخی (مانند امروز) به دنیای بدون یخ معمولاً بسیار کندتر است. ما به سمت یک کره بدون یخ می‌رویم، اما نرخ سرعت تغییر همه چیز، یادآور شدیدترین و ویرانگرترین رویداد‌های گرمایش در گذشته زمین است.

از نظر بارندگی، پیش‌بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی حاکی از آن است که بارش‌ها در ساحل، شمال اروپا، آلاسکا و شمال سیبری افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود بارش در آمازون و بخش‌هایی از استرالیا کاهش یابد.

در سال ۲۰۱۵، شانس ما برای تجاوز از افزایش دمای بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد صفر بود، اما از آن زمان به طور پیوسته افزایش یافته است. بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد احتمال دارد که از سطح تعیین شده در توافق‌نامه پاریس فراتر برویم.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی احتمال افزایش دمای نزدیک به سطح جهانی از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح پیش‌صنعتی برای حداقل یک سال از هم‌اکنون تا سال ۲۰۲۷ حدود ۶۶ درصد یا بیشتر است.

پیش‌بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی به طور قابل‌توجهی باعث نگرانی کارشناسان شده است.

بِله وُرکمن، پژوهشگر دانشگاه ملبورن می‌گوید: پیش‌بینی گرم‌ترین سال ثبت شده تاریخ زمین در پنج سال آینده، مشکلات بیشتری را برای سلامت مردم در سراسر جهان به همراه دارد. ما می‌دانیم که تغییرات آب و هوایی به طرق مختلف از جمله از طریق تأثیرات فیزیکی مستقیم امواج گرما و اثرات غیرمستقیم افزایش دما مانند ناامنی غذا و آب بر سلامت تأثیر منفی می‌گذارد.

جَنِت لیندزی از دانشکده محیط زیست و جامعه فِنِر در دانشگاه ملی استرالیا گفت: داده‌ها برای پوشش کل کره زمین با استفاده از ترکیبی از اندازه‌گیری‌های سطحی و ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور کامل توسط آژانس‌های هواشناسی و پژوهشگران علمی در سراسر جهان کنترل می‌شوند.

وی افزود: مدل‌سازی سیستم آب و هوا توسط ۱۱ موسسه مختلف برای تهیه پیش‌بینی‌ها برای دوره ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ استفاده شده است که درجه بالایی از اطمینان را در پیش‌بینی‌ها فراهم می‌کند، زیرا آن‌ها در گروه‌های پژوهشی مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین