کد خبر: ۸۴۰۹۶۵
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱

اردوغان: قرار نیست سوریه را ترک کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای گفت که کشورش قصد خروج از خاک سوریه را ندارد و تهدیدات همچنان در مناطق مرزی دو کشور ادامه دارد.
اردوغان: قرار نیست سوریه را ترک کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

اردوغان در گفتگو با شبکه سی ان ان تأکید کرد: «ترکیه به استقرار نیرو‌های خود در سوریه ادامه می‌دهد، زیرا ما با سوریه بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم و همزمان یک تهدید مستمر تروریستی وجود دارد که مستلزم حضور نظامی است».

این سخن اردوغان در شرایطی است که دولت سوریه هرگونه پیشرفت در مسیر عادی‌سازی روابط با آنکارا را خروج نیرو‌های ترکیه از خاک خود اعلام کرده است.

اردوغان در بخش دیگری از مصاحبه خود در رابطه با ترویج بازگشت آوارگان سوری از ترکیه گفت که مخالفان او خواستار اخراج همه جانبه آوارگان سوری از ترکیه هستند، با علم به اینکه دولت کنونی ترکیه به دنبال بازگشت یک میلیون سوری به کشورشان پس از مهیاسازی زیرساخت‌های لازم برای آن‌هاست.

او گفت که سازمان‌های غیر دولتی ترکیه خانه‌هایی را برای پناهندگان در شمال سوریه ساخته‌اند تا آن‌ها پس از بازگشت بتوانند در آن‌جا زندگی کنند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین به موضوع استقرار «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (SDF) در سوریه پرداخت و بار دیگر بر تروریستی بودن شبه‌نظامیان کُرد حامی پ. ک. ک در سوریه تأکید کرد.

او دوستی خود با ولادیمیر پوتین را نیز عاملی برای همکاری و همبستگی ترکیه و روسیه در نبرد علیه تروریسم ارزیابی کرد و گفت که ترکیه علیرغم فشار‌های فزاینده بر آنکارا برای کمک به تقویت تحریم‌های غرب علیه مسکو، روابط ویژه و رو به رشدی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دارد.

اردوغان افزود: «ما به تحریم‌های غرب مقید نیستیم. ما یک کشور قوی هستیم و رابطه مثبتی با روسیه داریم. روسیه و ترکیه در هر زمینه ممکنی به یکدیگر نیاز دارند».

او در خصوص موضع ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو نیز گفت: «تا زمانی که سوئد همچنان به شاخه‌های گروه‌های تروریستی در ترکیه اجازه می‌دهد تا در سوئد، در خیابان‌های استکهلم آزادانه تردد کنند، نمی‌توانیم به عضویت سوئد در ناتو نگاه مثبت داشته باشیم.»

اردوغان همچنین از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد که او را در کمپین انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۰ «خودکامه» خوانده بود. اردوغان پرسید: «آیا یک دیکتاتور هرگز وارد دور دوم انتخابات می‌شود؟».

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین