کد خبر: ۸۴۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۲:۴۵

گرانی قطعی بنزین، گازوئیل، گاز و برق در سال 88

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ حذف یارانه حامل‌های انرژی از بودجه 88 افزایش قیمت بنزین،گازوئیل، گاز و حتی آب و برق قطعی شده است.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که در صورت افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی زندگی و معیشت مردم به شدت دشوار خواهد شد. از سوی دیگر این اقدام دولت که هم اکنون بر اساس لایحه بودجه 88 قطعی به نظر می‌رسد موجب جهش نرخ تورم می‌شود.

کاهش درآمدهای نفتی به دلیل نزول قیمت نفت در بازارهای بحران زده جهانی و مصرف بی‌رویه دلارهای نفتی در زمان صعود قیمت نفت از دلایل اصلی تصمیم دولت برای حذف یارانه‌ها و به خصوص یارانه بنزین، گازوئیل و گاز به شمار می‌رود.

در همین ارتباط غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت روز سه شنبه از در پیش بودن سالی سخت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی خبر داد. 

کارشناسان می‌گویند اگر منابع حساب ذخیره ارزی از سوی دولت به مصارف غیر ضروری نرسیده بود در این شرایط می‌توانست بسیار قابل اتکا باشد. 

وزیر نفت با بیان اینکه سال آینده با توجه به پائین آمدن قیمت نفت سال سختی خواهد بود، گفت: «ناچاریم در سال آینده اولویت بندی تخصیص منابع مالی در این بخش را اعمال کنیم»

غلامحسین نوذری در بازدید از شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: «مجموعه شرکت ملی نفت ایران با دو چالش عمده افزایش ضریب بازیافت نفت و نیروی انسانی مواجه است، به طوری که در زمینه افزایش ضریب بازیافت، باید بتوانیم با ذخایر بسیار بالای نفت درجایی که داریم حداکثر برداشت را با استفاده از روش‌های روز انجام دهیم».

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون انرژی گفت: «بر اساس پیشنهاد لایحه بودجه، سال آینده قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی شده حداقل 200 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد حداقل 400 تومان تعیین خواهد شد».

مؤید حسینی در خصوص لایحه بودجه سال 88 کل کشور، اظهار داشت: «لایحه بودجه ارائه شده به مجلس به نسبت زیادی متاثر از حذف یارانه‌ها است و از آنجا که کل ابلاغیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در فاصله زمانی کوتاه قابل اجرا نیست، احتمال تغییرات در لایحه بودجه بسیار بالا است».

وی ادامه داد: «آنچه مسلم است قیمت بنزین افزایش می‌یابد بدین معنی که از سال آینده قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی شده حداقل 200 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد حداقل 400 تومان خواهد بود».

این عضو کمیسیون انرژی افزود: «این رویه دو راهکار را پیش‌روی ما می‌گذارد و بر این اساس یا باید قیمت بنزین به حداقل 400 تومان در هر لیتر افزایش یابد، یا اینکه بنزین نیز تابع قیمت آزاد یعنی 5/1 تا 2 برابر قیمت فوب خلیج‌فارس محاسبه و در بودجه جاری لحاظ شود».

وی تصریح کرد: «در این صورت میزان مالیات و عوارض نیز به قیمت پایه باید اضافه شود تا دولت برای تامین بودجه مورد نیاز با مشکل روبرو نشود».

این عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر آزاد سازی کامل انرژی اعم از گاز، برق و آب از سوی جامعه و همچنین منابع پذیرفته نخواهد شد و دولت در مسیر اجرا در صورت تصویب با مشکل بزرگی روبرو می شود».

وی تصریح کرد: «بنابراین اجرای طرح تحول و هدفمند کردن یارانه‌ها نیازمند صرف زمان و برنامه جامع جهت اجرا است».
 
حسینی اذعان داشت: «لایحه بودجه 88 که تاثیر پذیرفته از لایحه هدفمند کردن یارانه‌هاست نیاز به تغییرات اساسی در مسیر اجرا دارد و باید اصلاح شود».

همچنین یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که این کمیسیون اعداد مختلفی را برای تک نرخی کردن قیمت بنزین در دست بررسی دارد گفته است: «پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه حذف بنزین دو نرخی یا بنزین 400 تومانی و در عوض عرضه بنزین به نرخ میانگین 250 تا 300 تومان است و به احتمال قوی پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب صحن علنی مجلس می‌رسد».

عزت‌الله یوسفیان گفت: «اگر مجلس هفتم طرح تثبیت قیمت‌ها را تصویب نمی‌کرد، چالش‌های اقتصادی و مشکلات اجرایی دامن‌گیر دولت نمی‌شد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۶
0
0
لطفا نام كارشناسان رو بنويسيد كه ما فكر نكنيم هرچي تو دلتون مونده به نام كارشناسان ديگه ميگين.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین