کد خبر: ۸۴۱۴۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

ابراز خرسندی کیهان از سقوط یک شهر اوکراین

دیروز اعلام شد سرانجام بعد از نزدیک به یک سال جنگ سنگر به سنگر در شهر «باخموت» وزارت دفاع روسیه رسما اعلام کرد نیروهای «واگنر» با پشتیبانی هوایی و توپخانه‌ای ارتش روسیه، شهر «آرتیوموفسک» (نام روسی باخموت) در جمهوری دونتسک را تصرف کرده‌اند.
ابراز خرسندی کیهان از سقوط یک شهر اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

برای اوکراینی‌ها، این شهر یک مجتمع حمل ‌و نقل استراتژیک در ۶۵ کیلومتری شمال دونتسک است. باخموت از آن جهت برای کیف اهمیت داشت که به مرکز اداری استان و در حدود ۶۰۰ کیلومتری پایتخت کیف به قلعه‌ای برای دفاع از بقیه شهرهای دونتسک محسوب می‌شود. باخموت برای روس‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا تقریباً به تنها دروازه برای پیشروی نیروهای روسی در دونتسک تبدیل شده است.

تصرف این شهر همچنین می‎‌تواند راه را برای نیروهای روسیه به سوی شهرهای کراماتورسک و اسلوویانسک، دو شهر اصلی در استان دونتسک، که همراه با استان لوهانسک همسایه، منطقه دونباس، حوضه بزرگ صنعتی در اوکراین را تشکیل می‌دهند، بازکند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی کنترل بر شهر باخموت را به نیروهای واگنر و ارتش روسیه تبریک گفت. تصاویر منتشر شده از این شهر نشان می‌دهد، باخموت به چیزی شبیه هیروشیمای بعد از بمباران اتمی آمریکا تبدیل و و به طور کامل ویران شده است.

باخموت حالا در قلب ماست
به دنبال اطلاعیه وزارت دفاع روسیه مبنی بر کنترل کامل شهر باخموت، ولودیمیر زلنسکی دیروز (یکشنبه) با اذعان به سقوط شهر گفت: «باخموت در قلب ما است.»
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس زلنسکی پیش از دیدار با جو بایدن در ژاپن گفت: «از امروز، باخموت فقط در قلب ما است. در نظر بگیرید که هیچ چیز وجود ندارد. روس‌ها همه چیز را تخریب کرده‌اند.»

در تیررس موشک‌های روسی
از سوی دیگر در حالی که نبرد در باخموت به نفع روسیه و به ضرر اوکراین مغلوبه شده است با تمرکز کشورهای غربی بر روی ارسال جنگنده‌های اف 16 به نظر می‌رسد که ناتو به دنبال تغییر روند جنگ است. گمانه‌زنی‌ها از ارسال ده‌ها فروند جنگنده اف-16 به اوکراین حکایت دارد، اما کارشناسان نظامی بر این باورند روسیه می‌تواند این جنگنده‌ها و پایگاه‌های آنها را به راحتی هدف قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، به دنبال چراغ سبز آمریکا به اوکراین جهت ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶» برخی منابع خبری شمار این جنگنده‌ها را ۷۰ فروند اعلام کردند.یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده به سران گروه -۷ اطلاع داد، از برنامه مشترک با متحدان برای آموزش کار با جنگنده‌های اف-۱۶ به خلبان‌های اوکراینی حمایت می‌کند.

خبرگزاری «رویترز» روز شنبه گزارش داد که پرتغال، انگلیس، فرانسه، آمریکا، هلند، دانمارک و بلژیک برای انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند. به دنبال این مسئله، «آلکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه هشدار داد کشورهای غربی در صورت تامین جت‌های جنگنده‌ «اف-۱۶» برای اوکراین، با «خطرات بزرگی» مواجه خواهند شد. او این هشدار را در پاسخ به سؤالی درباره پیامدهای ارائه این جنگنده‌ها به اوکراین که خواستار دریافت آن از کشورهای ناتو است، بیان کرد. بر اساس این گزارش، کارشناسان امور هوانوردی بر این باورند که اگر اوکراین جنگنده‌ های «اف-۱۶» را از ایالات متحده دریافت کند، این جت‌ها چندان دوام نخواهند آورد و روسیه به راحتی آنها را هدف قرار می‌دهد.

وبگاه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» به نقل از یک کارشناس هوانوردی نوشت که جنگنده اف-۱۶ شکننده است و به پایگاه‌های هوایی ویژه نیاز دارد و این پایگاه‌ها می‌توانند توسط روسیه شناسایی و هدف قرار گیرند. «جاستین برونک» کارشناس ‌اندیشکده «روسی» گفت: «جنگنده اف-۱۶ ورودی هوای بزرگ در زیر دماغه دارد که همه چیز را مستقیما از زمین به درون خود می‌مکد. بنابراین جت‌ها به پایگاه‌های هوایی بسیار تمیز و خوب نیاز دارند.»«برونک» گفت: «باید کارهای زیادی انجام داد تا باندهای قدیمی اوکراینی به‌اندازه کافی تمیز شوند تا بدون خطر و بدون آسیب دیدن موتورها بتوان از جنگنده اف-۱۶ استفاده کرد. علاوه‌بر این، بسیاری از فرودگاه‌های اوکراین برای استفاده این جنگنده بسیار کوتاه هستند.» برونک افزود که برای ماهواره‌های روسیه این‌گونه تحرکات به وضوح قابل مشاهده است. وی گفت: «همه پایگاه‌های هوایی اوکراین و کل این کشور در تیررس موشک‌های بالستیک و کروز روسیه هستند»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین