کد خبر: ۸۴۱۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
با مسدود کردن رود ولگا به سواحل ایران خسارت زده‌اند

ایران برای دریافت حق‌آبه از روسیه هم اقدام کند

نماینده غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی از اقدام ایران برای دریافت حق‌آبه رود ولگا از روسیه در پی مسدود کردن این رود که منجر به عقب‌نشینی آب دریای خزر و وارد شدن خسارت به سواحل کشورمان شده خبر داد.
ایران برای دریافت حق‌آبه از روسیه هم اقدام کند
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالجلال ایری به تشریح دلایل عدم استقرار اداره‌کل بنادر و دریانوردی در استان گلستان پرداخت و اظهار کرد: علی‌رغم وجود ظرفیت‌های سه بندر ترکمن، گز و خواجه‌نفس در استان گلستان، متأسفانه به لحاظ ارتقای زیرساخت‌ها به آن توجه نشده است.

وی با بیان اینکه باید توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های بندری گلستان برای توسعه اقتصادی و اشتغال استان می‌شد، ادامه داد: پس از سال‌ها بی‌توجهی هم اکنون در حال بیرون کشیدن اسکله‌های تاریخی بندرترکمن و دیگر بنادر از زیر گل‌ولای هستیم.

نماینده کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی بر استقرار اداره‌کل بنادر و دریانوردی در استان گلستان تأکید کرد و افزود: این انتظار می‌رود که تیم اداره‌کل در یکی از بنادر ساحلی استان مستقر شود تا بر روند توسعه‌ای فعالیت‌های دریایی و دریانوردی تأثیرگذار باشد.

وی از پیگیری جدی استقرار اداره‌کل در بندرترکمن و یا بندرگز خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی ساختمان‌هایی را در گرگان دارد، ولی ما مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا این اداره‌کل پس از استقرار در شهر‌های ساحلی در خدمت رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی منطقه باشد.

نماینده کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش رقم اعتبار احیای خلیج گرگان و جزیره آشوراده با توجه به افزایش قیمت‌ها، اضافه کرد: رقم اولیه قرارداد این پروژه ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود که با احتساب همه اقدامات به ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی پروژه علاج‌بخشی خلیج گرگان، جزیره آشوراده و تالاب میانکاله را ماحصل تلاش جمعی ستاد احیا برشمرد و تصریح کرد: بیش از ۲۰ اقدام برای احیای خلیج گرگان در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها لایروبی است و اقدام‌های بعدی طبق برنامه یکی پس از دیگری انجام می‌شود.

دریافت حق‌آبه ولگا توسط برخی کشور‌های حاشیه خزر

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مکاتبات با وزارت امور خارجه در خصوص تعیین تکلیف حق‌آبه ولگا از روسیه در پی مسدود کردن این رود و عقب‌نشینی آب دریای خزر و وارد شدن خسارت به سواحل کشورمان خبر داد و توضیح داد: برخی کشور‌های حوزه دریای خزر از قبیل ترکمنستان و قزاقستان به دلیل خسارت‌های وارده شده به مناطق ساحلی کشورشان حق‌آبه دریافت می‌کنند و ایران نیز باید نسبت به این موضوع اقدام کند.

وی با تأکید بر اینکه باید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع ورود و اقدام کند، افزود: پاسخ مثبت وزارت خارجه کشورمان در خصوص پیگیری موضوع مذکور را دریافت کرده‌ایم و اسناد و مکاتبات مرتبط با این موضوع نیز موجود است.

بیش از ۱۳۰ رودخانه به دریای خزر می‌ریزند و رود ولگا به تنهائی نزدیک به ۸۵ درصد آب دریای خزر را تأمین می‌کند که احداث سد‌های جدید توسط روسیه «۴۰ سد ساخته شده و ۱۸ سد دیگر در دست مطالعه و ساخت» بر روی رودخانه قابل کشتیرانی ولگا موجب کاهش دبی آب ورودی به دریای خزر و آغاز روند عقب نشینی آب در ساحل جنوبی آن شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین