کد خبر: ۸۴۱۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
اکثر مردم نه پول دارند نه سرپناه

چادر نشینی در خوی ادامه دارد/ زلزله زدگان توان اجاره خانه ندارند

با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زلزله ۵/۹ ریشتری خوی تعدادی از شهروندان مناطق زلزله زده در بلاتکلیفی بسر برده و در چادر زندگی می‌کنند.
چادر نشینی در خوی ادامه دارد/ زلزله زدگان توان اجاره خانه ندارند
آفتاب‌‌نیوز :

 بیش از ۱۰۰ روز از زلزله ۵/۹ ریشتری خوی می‌گذرد برای بازدید از مناطق زلزله زده و روند بازسازی مناطق به خوی سفر کردیم.

دیروز ساعت ۱۲ ظهر وارد خوی شدیم. هنوز تعدادی از چادر‌های هلال احمر در حاشیه جاده و داخل حیاط منازل پابرجاست با نزدیک‌تر شدن به داخل شهر از تعداد چادر‌ها کاسته شده و در داخل شهر دیگر چادری به چشم نمی‌خورد مردم مشغول زندگی روزانه خود هستند در یک کلام می‌توان گفت زندگی در خوی جریان دارد.

برای اطلاع از وضعیت زلزله زدگان کانون اصلی زمین لرزه، به روستا‌های «پره»، «زاویه حسن خان»، می‌رویم در این منطقه تعدادی از خانواده‌ها هنوز در چادر زندگی می‌کنند از محمد پسر نوجوانی جویای اوضاع زلزله زدگان این مناطق می‌شویم در پاسخ به سئوال ما می‌گوید: تعدادی از منازل آسیب دیده بازسازی شدند و مردم در منازل خود سکونت پیدا کردند، ولی تعدادی از منازل که در زلزله تخریب شده و نیاز به احداث داشتند فعلا کار بازسازی آن‌ها آغاز نشده است.

یکی دیگر از شهروندان که در چادر زندکی می‌کند می‌گوید: اجاره خانه در این مناطق بسیار بالا ست و ما را با مشکل مواجه کرده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا پایان احداث منزل مسکونی خود در چادر زندگی کنیم.

با گذر از کوچه‌های روستا می‌توان مشاهده کرد که این مناطق از شرایط بحرانی خارج شده، اما به گفته اهالی، مشکل فعلی، ناامنی خانه‌های ترک برداشته است و، چون نمای بیرونی این خانه‌ها، سالم است، بنیاد مسکن این خانه‌ها را در ردیف خانه‌های تخریبی محسوب نکرده و در فهرست تعمیری‌ها قرار داده در حالی که این خانه‌ها اصلا برای سکونت امن نیستند.

به همین دلیل هنوز تعداد زیادی از خانواده‌ها داخل چادر زندگی می‌کنند، چون از استحکام خانه‌های ترک خورده‌شان هیچ اطمینانی ندارند.

یکی از ساکنان این منطقه در گفتگو با ما با بیان اینکه دیشب با شنیدن وقوع زلزله در سراب دوباره ترس و دلهره در این مناطق حاکم شده است می‌گوید: شب گذشته تعدادی از خانواده‌ها با شنیدن خبر وقوع زلزله در سراب شب را بیرون از منازل خود سپری کردند.

وی می‌افزاید: کار بازسازی منازل به کندی صورت می‌گیرد و توزیع وام‌های بازسازی یا کمک‌های بلاعوض نیز عادلانه صورت نگرفته است. در حال حاضر در این منطقه و حتی شهر خوی هیچ خانه‌ای برای اجازه پیدا نمی‌شود و رقم اجاره‌ها هم به‌شدت افزایش یافته است.

مشاهدات حاکی است پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زلزله ۵/۹ ریشتری خوی عذاب زلزله هنوز در شهر خوی ادامه دارد اکثر مردم نه پول دارند نه سرپناه، به همین دلیل نمی‌توانند خانه اجاره کنند و در چادر سکونت می‌کنند. اینجا خبری از وعده‌های داده شده برای مرمت و احداث واحد‌های مسکونی و ارائه تسهیلات بلاعوض و کم بهره نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین