کد خبر: ۸۴۲۰۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
نرخ تورم براساس گزارش بانک مرکزی به حدود ۷۰ درصد رسیده

اعلام نرخ تورم اردیبهشت / مرکز آمار: تورم ۴۹.۱ درصد شد

مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم در اردیبهشت ۱۴۰۲ را منتشر کرد.در اردیبهشت ماه ١٤٠٢ نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های کشور به ٤٩،١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١،٥ واحد درصد افزایش یافته است.
اعلام نرخ تورم اردیبهشت / مرکز آمار: تورم ۴۹.۱ درصد شد
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز آمار اعلام کرد: منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در اردیبهشت ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور، ٥٤،٦ درصد بوده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین، ٥٤.٦ درصد بیشتر از اردیبهشت ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در اردیبهشت ماه ١٤٠٢ تورم ماهانه خانوار‌های کشور برابر ٢،٨ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ٢.٦ درصد و برای گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٨ درصد بوده است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. در اردیبهشت ماه ١٤٠٢ نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های کشور به ٤٩،١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١،٥ واحد درصد افزایش یافته است.

برای مشاهده نتایج تفصیلی به این فایل مراجعه نمایید.

به نوشته تجارت نیوز؛ احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، اعلام کرده بود که تورم در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه با کاهش یک درصدی مواجه شده است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی با تفاوت‌های چشمگیر همراه بوده، اما بر اساس اینکه دولت در روز‌های گذشته اعلام کرده که از تورم اعلامی از سوی مرکز آمار تبعیت می‌کند، می‌توان چنین برداشت کرد که معیار خاندوزی از کاهش یک درصدی تورم در اردیبهشت ماه، تورم رسمی بانک مرکزی بوده است.

در همین حال، نگاهی دقیق‌تر به آمار نرخ تورم در اردیبهشت ۱۴۰۲ به تفکیک ۳۱ استان کشور حاکی از آن است که استان تهران با نرخ تورم ۴۴.۴ درصد پایین‌ترین میزان تورم و استان یزد با ۵۹.۱ درصد بالاترین میزان تورم را ثبت کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
1
3
احسنت به سیستم انقلابی....
احتمال اینکه رکورهای گینس رو جابجا کنین زیاده ...اندکی صبر!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین