کد خبر: ۸۴۲۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

آب سد دوستی به گِل نشست

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: آب سد دوستی به قدری کاهش یافته که اکنون از آب گل‌آلود برای تصفیه و بهره‌برداری استفاده می‌شود و می‌توان گفت که سد دوستی به گل نشسته است.
آب سد دوستی به گِل نشست
آفتاب‌‌نیوز :

حسین اسماعیلیان در شورای اداری شهرستان مشهد با اشاره به کاهش ۱۰۰ درصدی بارش باران در حوزه شهرستان مشهد اظهارداشت: میزان بارش باران از ابتدای امسال در مشهد حدود ۱۷ میلمتر ثبت شده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۴۸ میلیمتر بود.

وی افزود: سرانه کل مصرف به ازای هر نفر در شهر مشهد ۱۹۱ لیتر است و حال آنکه در تهران این رقم برای هر نفر ۳۰۰ لیتر است و این نشان از رعایت الگوی مصرف آب از سوی شهروندان مشهدی است این درحالی است که مشهد با چهار میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومتر مربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستاست.

اسماعیلیان درباره حجم ذخیره آب سد "دوستی" مشترک بین ایران و ترکمنستان خاطرنشان کرد: این سد به قدری کاهش یافته که اکنون از آب گل‌آلود برای تصفیه و بهره‌برداری استفاده می‌شود و می‌توان گفت که سد دوستی به گل نشسته است و ما با کمک متخصصان سیستم شناوری در حال ساخت تلاش می‌کنیم که با ظرفیت سه متر در ثانیه آب کف سد‌ها که همراه با مواد ته‌نشین است را به سطحی برسانیم که آب با کیفیتی برای استفاده به دست آید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تاکیدکرد: حفر چاه در فضا‌های سبز محیط‌های اداری و برخی از مدارس و در کنار آن خط تقویتی انتقال آب از غرب مشهد به سمت شهر مشهد با بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ازبرنامه‌های در دست اقدام است وهمچنین با مجموعه اقداماتی انجام شده، اکنون هدررفت آب شهر مشهد بسیار کم وبه میزان ۹ درصد است.

اسماعیلیان با بیان اینکه امکان گذر از شرایط پیش رو با کاهش ۵۰ درصدی آب وجود دارد، اذعان کرد: با کاهش مدت زمان سه دقیقه از استحمام و همچنین کاهش ۳۰ درصدی حجم فلاش تانک در کنار کاهش سه ساعت استفاده از کولر می‌توانیم تابستان سال جاری را با کمترین چالش پشت سر بگذارنیم.

فرماندار مشهد نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌های دهه کرامت گفت: باید چهره شهر مقدس مشهد در دهه کرامت متفاوت از همه شهر‌های کشور باشد و منجر به آگاهی مردم از فرهنگ رضوی شود، به همین دلیل جشن بزرگ مردمی در شب میلاد حضرت امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.

محسن داوری افزود: مسئولان باید برای تامین آب زائران و مجاوران رضوی تلاش بیشتری کنند و برای مدیریت بحران کم آبی باید همکاری بهتری با مسوولان شرکت آب و فاضلاب شهر مشهد انجام وباتوجه به اینکه شرکت آب و فاضلاب شهر مشهد بحران آب را به خوبی و در زمانی که هنوز خشکسالی شدت نگرفته بود، به درستی پیش بینی کردواین شرکت برای تحقق اهداف خود و برای جلوگیری از غافلگیر شدن نسبت به موضوع آب، برنامه‌هایی را در دست اقدام قرار داد و برای اجرای آن اهتمام ویژه‌ای به خرج داد.

معاون استاندار ادامه داد: در این راستا همه مسوولان کشور و استان بسیج شدند تا شاهد چالش آب همچون اتفاق‌های که در اهواز و همدان رخ داد، نباشیم وبرای بهره برداری از فناوری مدیریت آب باید مورد توجه قرار گیرد و باعث شود تا از مدیریت سنتی به سمت تبدیل آن به تکنولوژی و حوزه نرم افزاری گام برداریم.

داوری گفت: از سوی دیگر، هر کدام از دستگاه‌ها نیز باید برای کارمندان و خانواده آنان برنامه‌هایی برای اثرگذاری و نهادینه کردن کاهش مصرف آب داشته باشند، بر همین اساس برخی از دستگاه‌ها همچون صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و شهرداری‌ها وظیفه اجتماعی برای آگاه کردن مردم نسبت به بحران آب دارند.

گفتنی است؛ در این جلسه پویش مدیریت مصرف آب به همت کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی رونمایی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین