کد خبر: ۸۴۲۲۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱

«ویرجین اوربیت» رسما تعطیل شد

شرکت هوافضایی ویرجین اوربیت (Virgin Orbit) پس از فروش هواپیمای فضایی خود موسوم به «دختر کیهانی» به شکل رسمی تعطیل شد.
«ویرجین اوربیت» رسما تعطیل شد
آفتاب‌‌نیوز :

به نظر می‌رسد شرکت ویرجین اوربیت دارایی‌های سامانه پرتاب خود را به شرکت‌های استراتولانچ (Stratolaunch)، راکت لب (Rocket Lab) و لانچ (Launch) به مبلغ ۳۶.۴ میلیون دلار فروخته و بدنی ترتیب با فروختدن دارایی‌های خود از مسابقه فضایی خارج شده است؛ بنابراین شرکت ویرجین اوربیت، شرکتی که اخیراً در تلاش خود برای انجام اولین پرتاب تاریخی موشک از خاک بریتانیا شکست خورده بود، به دلیل اعلام ورشکستگی در ماه گذشته در ایالات متحده رسما تعطیل شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این شرکت که ریچارد برانسون میلیاردر بریتانیایی آن را تاسیس کرده بود، پس از این که دادگاهی در ایالات متحده در ناحیه دلاوِر آن را ورشکسته اعلام کرد و دارایی‌های آن را به مناقصه گذاشت و فروخت، رسما تعطیل شد.

این اتفاق پس از تلاش ناموفق این شرکت برای انجام اولین پرتاب از بریتانیا در ماه ژانویه رخ داده است.

این شرکت که به هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اصلاح‌شده‌اش به نام «دختر کیهانی» (Cosmic Girl) شناخته می‌شود، در ماه‌های اخیر برای ادامه حیات، دارایی‌های خود را می‌فروشد.

ویرجین اوربیت ماه در ژانویه با یک ماموریت ماهواره‌ای از بریتانیا به فضا رسید، اما موشک در نهایت نتوانست به مدار برسد. این شرکت که پیش از آن با ضرر ۵۰.۵ میلیون دلاری مواجه بود، ۹ ماهواره مشتری خود را در ماموریتی به نام Start Me Up از بین برد.

اگر چه ویرجین اوربیت چهار پرتاب موفق ماهواره از ایالات متحده را قبلا انجام داده بود، اما شکست در اولین مأموریت از خاک بریتانیا نقش مهمی در مشکلات بعدی آن ایفا کرد.

شکست ماموریت Start Me Up تاثیرات زیادی روی این شرکت گذاشت، زیرا از آن به عنوان ماموریتی یاد می‌شد که عصر جدیدی را برای صنعت فضایی بریتانیا آغاز می‌کند.

ویرجین اوربیت برای بهبود وضعیت مالی خود دو ماه پس از شکست آن ماموریت، فعالیت‌های خود را متوقف کرد و اکثر کارمندان آن نیز اخراج شدند. با این حال، این شرکت نتوانست بودجه بلندمدت خود را تامین کند و ماه گذشته در ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرد.

دارایی‌های اصلی آن از جمله «دختر کیهانی» به شرکت‌های استراتولانچ، راکت لب و لانچ فروخته شده است.

هواپیمای «دختر کیهانی» برای حمل موشک LauncherOne تا ارتفاع تقریباً ۱۰ هزار و ۷۰۰ متری ساخته شده است که به محض رسیدن LauncherOne به آن ارتفاع، از هواپیما جدا می‌شود و پس از رسیدن به فاصله ایمن، موتورهایش را برای رساندن محموله‌های خود به مدار زمین روشن می‌کند.

شرکت استراتولانچ هفته گذشته پیشنهادی ۱۷ میلیون دلاری برای «دختر کیهانی» ارائه کرد. سال گذشته، دَن هارت، مدیرعامل ویرجین اوربیت گفت که LauncherOne در نهایت می‌تواند برای پرتاب‌های ماهواره‌ای کوچک استفاده شود و افزود که روزی می‌توان از آن برای پرتاب وسایل نقلیه مافوق صوت برای تحقیقات استفاده کرد.

این احتمالاً همان چیزی است که استراتولانچ در ذهن دارد. هواپیمای این شرکت موسوم به Roc، مهم‌ترین هواپیمای عملیاتی در جهان است که در ابتدا برای پرتاب ماهواره‌های کوچک طراحی شد.

شرکت استراتولانچ در سال ۲۰۱۹ به ورشکستگی نزدیک شد، اما از آن زمان با موفقیت توانسته خود را به عنوان یک پرتابگر مافوق صوت برای مشتریانی از جمله پنتاگون بالا بکشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که استراتولانچ در پیشنهاد خود موفق بوده است و در عین حال، شرکت راکت لب تأسیسات تولیدی ویرجین اوربیت را با مساحت ۱۴۴ هزار فوت مربع مستقر در لانگ‌بیچ کالیفرنیا به قیمت ۱۶.۱ میلیون دلار خریداری کرده و شرکت لانچ نیز تأسیسات این شرکت در موهاوی (Mojave) را به قیمت ۲.۷ میلیون دلار خریداری کرده است.

بنابراین، فروش دارایی‌های ویرجین اوربیت در آمریکا در مجموع به رقم ۳۶.۴ میلیون دلار رسیده است.

ویرجین اوربیت در بیانیه‌ای گفت: شرکت ما در طول تاریخ خود در خط مقدم نوآوری بوده و با سکوی پرتاب هوایی LauncherOne کمک‌های قابل توجهی در زمینه پرتاب موشک‌های تجاری داشته است. فناوری پیشرفته، تخصص بی‌نظیر و تعهد به برتری این شرکت، آن را به پیشروی صنعت پرتاب فضایی تجاری در حال ظهور تبدیل کرده بود. مدیریت و کارکنان ویرجین اوربیت مایلند از همه ذینفعان، از جمله مشتریان، شرکا، سرمایه گذاران و کارمندان برای حمایت و فداکاری آن‌ها در طول این سالیان تشکر صمیمانه داشته باشند. از طریق تلاش‌های جمعی آن‌ها بوده که این شرکت توانسته است به نقاط عطف قابل توجهی دست یابد و کمک‌های ماندگاری در پیشرفت پرتاب ماهواره در ایالات متحده و بریتانیا داشته باشد. میراث ویرجین اوربیت در صنعت فضایی برای همیشه در یاد‌ها خواهد ماند. فناوری‌های نوآورانه، تعقیب بی‌وقفه تعالی و تعهد تزلزل ناپذیر برای پیشبرد مرز‌های پرتاب هوایی، اثری پاک نشدنی در این صنعت بر جای گذاشته است.

گفتنی است، این شرکت که توسط ریچارد برانسون، بنیان‌گذار گروه ویرجین در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، هرگز به عنوان یک شرکت سهامی عام سودی کسب نکرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین