کد خبر: ۸۴۲۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

قرص "کلاژن" در جوانسازی پوست موثر است؟

یک متخصص پوست و مو مصرف کلاژن های خوراکی را در جوانسازی و شادابی پوست بی تاثیر ندانست.
قرص
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علی ابراهیمی با بیان اینکه کلاژن در ساختمان پوست، مفاصل، استخوان ها و تاندون ها وجود دارد، گفت: این ماده طی پروسه پیچیده ای در بدن تولید شده و موجب استحکام این بافت ها می شود. بطور مثال کلاژن در پوست حالت کشسانی ایجاد کرده  اگر پوست کشیده شود به سرعت به حالت اولیه برمیگردد

وی افزود: به مرور زمان و در اثر عواملی مانند افزایش سن، مصرف سیگار و قلیان، مصرف مواد مخدر، قرارگیری طولانی مدت مقابل نور خورشید و... کلاژن عملکرد خود را از دست داده و موجب می شود پوست حالت افتادگی و چین و چروک پیدا کند.

وی تصریح کرد: سلولهای تولیدکننده کلاژن به مرور دچار فرسودگی و پیری شده و نمی توانند نقش خود را در سنتز و بازسازی کلاژن ایفا کنند، بنابراین پوست شادابی و جوانی اولیه را نخواهد داشت.

این متخصص پوست با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای تحریک کلاژن سازی خصوصا در پوست وجود دارد، گفت: یکی از این راه‌ها تزریق برخی مواد به داخل پوست است که سلول را مجبور به ساخت  کلاژن می کنند.

وی افزود: در برخی موارد نخ را زیرپوست وارد کرده و پوست را برای کلاژن سازی تحریک می کنند. دربرخی موارد نیز به کمک لیزر یک لایه پوست را برداشته و پوست هنگام ساخت لایه جدید مجبور به ساخت کلاژن می شود و پوست بهتری شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از راه های دیگر بحث مصرف خوراکی کلاژن است که هم بصورت پودر کلاژن و هم بصورت قرص کلاژن وجود دارد، گفت: این کلاژن های خوراکی منشاء حیوانی داشته و از استخوان ماهی و ... تهیه می شود.

ابراهیمی گفت: این کلاژن های خوراکی وقتی وارد دستگاه گوارش می شوند توسط آنزیم های گوارشی شکسته می شوند و هرکدام به قسمت های مختلف بدن می روند و دستگاه گوارش اجازه جذب کامل آنها را نمی‌دهد، اما در مجموع همین مقدار هم می‌تواند نقش تقویتی برای کل بدن داشته و برای پوست هم تا حدی مفید باشد.

وی افزود: تاثیر کلاژن‌های تزریقی در پوست بیشتر از نوع خوراکی آن است، چرا که دستگاه گوارش را عملا دور می‌زنند و مستقیم وارد پوست می شوند، اما مصرف کلاژن های خوراکی هم برای پوست بی تاثیر نخواهد بود.

این متخصص پوست خاطرنشان کرد: افرادی که مشکلات گوارشی دارند بهتر است از کلاژن های خوراکی استفاده نکنند، چرا که ممکن است برای آنها عوارض گوارشی به همراه داشته باشد.

وی افزود: همچنین توصیه می شود افراد روزانه یک قرص کلاژن مصرف کرده و بعد از دو تا سه ماه استفاده مداوم به مدت یک یا دو ماه مصرف آن را کنار گذاشته و مجددا استفاده کنند و این روند را ادامه دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین