کد خبر: ۸۴۲۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵

نمک دریا تاثیری بر کاهش فشار خون دارد؟

فشارخون بیماری در ظاهر ساده‌ای است که اگر به موقع تشخیص و کنترل نشود می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی برای فرد به همراه داشته باشد و حتی موجب مرگ بیمار شود، البته باید توجه داشت پیش از ابتلا به هر بیماری باید راه‌های پیشگیری از آن را شناسایی و در زندگی خود به کار بگیریم.
نمک دریا تاثیری بر کاهش فشار خون دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

بیماری فشارخون با عنوان مرگ خاموش نیز شناخته می‌شود چراکه این بیماری می‌تواند سال‌ها به صورت پنهانی در بدن فرد وجود داشته باشد و عوارض خطرناکی برای او ایجاد کند بنابراین شناخت علائم اولیه ابتلا به فشارخون از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه با آگاهی از این علائم می‌توان درصورت مشاهده به پزشک مراجعه و در زمان مناسب این بیماری خاموش را شناسایی و کنترل کرد.

بیماری فشارخون با وجود اینکه می‌تواند عوارض خطرناکی برای فرد به همراه داشته باشد اما اگر به موقع تشخیص و کنترل شود فرد دچار مشکلات چندانی نخواهد شد اما نکته مهم این است که "پیشگیری بهتر از درمان است" بنابراین افراد باید سبک زندگی سالمی داشته باشند و در طول زندگی به نوع تغذیه و داشتن فعالیت بدنی و ورزش اهمیت بالایی بدهند تا علاوه‌بر بیماری فشارخون از ابتلا به سایر بیماری‌ها نیز در امان باشند.

امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت شاهد هستیم برخی افراد بدون داشتن تخصص کافی به تبلیغ برخی محصولات یا موادغذایی پرداخته و از تاثیر شگرف آن‌ها در درمان برخی بیماری‌ها صحبت می‌کنند، نمک دریا نیز یکی از این موادغذایی است که درحال حاضر صحبت‌های بسیاری درخصوص تاثیر مصرف آن بر کاهش فشارخون وجود دارد اما باید پیش از مصرف اینگونه محصولات و موادغذایی با افراد متخصص مشورت و از مزایا و عوارض احتمالی آن آگاه شد.

چاقی یکی از عوامل تسریع روند ابتلا به فشارخون است

فرزاد مردانی_پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فشارخون یک بیماری است که با تغییر ساختار دیواره عروق خود را نشان می‌دهد و دو نوع اولیه و ثانویه دارد یعنی یا در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود و یا اینکه در اثر ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند اختلال کارکرد کلیه و قلب ایجاد می‌شود.

وی افزود: فشارخون می‌تواند تا سالیان سال به صورت مخفی وجود داشته باشند و به همین علت به آن مرگ خاموش گفته می‌شود یعنی فرد ممکن است سال‌ها به علائم بیماری زندگی کند اما متوجه آن نشود، برخی از انواع فشارخون در یک مرحله‌ای قابل تشخیص هستند برای مثال افراد باید بعد از ۴۰ سالگی هر پنج سال یک بار به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات سالیانه انجام دهند که در این مرحله تشخیص بیماری فشارخون امکان‌پذیر است.

پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد ادامه داد: برخی مواقع فرد به دلایلی در بیمارستان بستری می‌شود و پس از انجام معاینات پزشکی فشارخون این شخص بالا گزارش شده و بیماری تشخیص داده می‌شود بنابراین کشف بیماری به صورت اتفاقی رخ می‌دهد.

مردانی عنوان کرد: عدد سه رقمی ۱۲۰ روی ۸۰  فشارخون نرمال در افراد است اما زمانی که عدد ۱۲۰ به عددهای ۱۳۰ یا ۱۴۰ افزایش پیدا کند یعنی فرد در مرحله پیش فشار قرار گرفته است و زمانی که این عدد به ۱۵۰، ۱۶۰، ۱۷۰، ۱۸۰ و... رسید فرد در مرحله فشارخون قرار می‌گیرد که درواقع همان بیماری فشارخون نامیده می‌شود.

وی اضافه کرد: سن و سال، ژنتیک، نوع تغذیه و رژیم غذایی، فعالیت بدنی، ورزش منظم، عوامل محیطی مانند استرس، بیماری‌های زمینه‌ای و... از جمله مواردی است که در ابتلا یا افزایش شانس ابتلای افراد به فشارخون موثر هستند بنابراین توصیه می‌شود اشخاص از ابتدا یک سبک زندگی سالم داشته باشند یعنی باید مصرف نمک محدود شود چراکه مصرف نمک یکی از عوامل مهم در ابتلا به فشارخون محسوب می‌شود همچنین توصیه می‌شود افراد یک رژیم غذایی کم‌چرب داشته باشند.

این پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد تصریح کرد: چاقی و افزایش وزن یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند روند ابتلا به فشارخون را تسریع کند گاهی نیز درمیان بانوان بارداری یکی از عوامل ابتلا به فشارخون است که یا بیماری پس از زایمان نیز با مادر همراه خواهد بود و یا اینکه پس از اتمام دوران بارداری فشارخون مادر نیز بهبود پیدا می‌کند.

مردانی یادآور شد: علاوه‌بر اصلاح رژیم غذایی داشتن فعالیت بدنی روزانه به صورتی که بدن تکاپو داشته باشد و فرد تعریق و تپش قلب پیدا کند در جلوگیری از ابتلا به فشارخون موثر است.

وی با اشاره به علائم اصلی بیماری فشارخون، بیان کرد: سردردهای صبحگاهی، سردردهای طولانی مدت در قسمت بالا و پشت سر، حالت تهوع و استفراغ، در برخی موارد گیجی و خواب‌آلودگی، تپش قلب و تعریق از جمله علائم فشارخون محسوب می‌شوند، درصورتی که علائم ذکر شده کنترل نشوند به مرور شدت آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد، عروق نیز تا مدتی توانایی تحمل فشار را دارد اما با فراتر رفتن فشار از یک میزان مشخص اولین عروقی که احتمال دارد دچار پارگی شوند عروق مغزی است که درنتیجه در فرد سکته مغزی ایجاد می‌شود.

این پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد اظهار کرد: فشارخون می‌تواند منجر به ایجاد پارگی در سایر عروق مانند عروق قلبی نیز شود که درنتیجه فرد دچار سکته قلبی می‌شود همچنین اگر عروق چشم دچار پارگی شود شبکیه چشم فرد نیز پارگی پیدا خواهد کرد.

مردانی خاطرنشان کرد: در برخی موارد از تاثیر مصرف برخی غذاهای خاص مانند نمک دریا، ساقه کرفس، سیر، کلم بروکلی و... بر روی فشارخون صحبت می‌شود که ثابت شده مصرف برخی از این موارد مانند سیر کاهش‌دهنده فشار خون هستند اما درخصوص تاثیر استفاده از نمک دریا بر روی کاهش فشارخون هیچ گزارش و مقاله علمی وجود ندارد.

 کاهش فشارخون در طب سنتی

سیدالبوالفتح شیرمردی_محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از دیدگاه طب سنتی علل ابتلا به فشار خون اولیه مشکلات مزاجی است و علل ابتلا به فشارخون ثانویه نیز به نحوه کارکرد کلیه، غده فوق کلیوی و سایر احشای بدن بازمی‌گردد.

وی افزود: موضوعی که از دیدگاه طب سنتی فشارخون را تشدید می‌کند گرم مزاج بودن بدن، حرارت بالای قلب و کبد است که به آن فشارخون مزاجی گفته می‌شود بنابراین مصرف غذاهای گرم‌ مزاج مانند نمک، آویشن، زنجبیل و... می‌تواند موجب تشدید فشارخون شود چراکه با گرم شدن بدن حرارت قلب نیز بالا رفته و درنتیجه حرکات آن افزایش پیدا کرده و قوی‌تر می‌شود همچنین گرم شدن خون سرعت آن را در بدن افزایش می‌دهد و فشارخون بالا می‌رود.

این محقق طب سنتی ادامه داد: سکته‌های زودرس مغزی و قلبی، وارد شدن آسیب به کلیه‌ها، خونریزی در شبکیه چشم، پارگی عروق بدن و... از جمله عوارض ابتلا به فشارخون بالا است بنابراین پیشگیری از ابتلا به فشارخون اهمیت ویژه‌ای دارد برای این کار انجام حجامت تاثیر بسزایی دارد درواقع اگر افرادی که در خانواده سابقه ابتلا به فشارخون دارند از سنین کودکی اقدام به انجام حجامت کنند خطر ابتلا به این بیماری را در خود کاهش می‌دهند.

شیرمردی عنوان کرد: استفاده از غذاهای سرد و خنک همچنین مصرف نوشیدنی‌های خنک مانند عرق کاسنی، بید، بیدمشک، سنبل‌الطیب، بهارنارنج و... در جلوگیری از ابتلا به فشارخون موثر است درصورت ابتلا به فشارخون نیز توصیه می‌شود افراد در کنار مصرف قرص‌های شیمیایی از غذاهای سرد و خشک مانند ترشیجات، زرشک و قره قروت استفاده کنند، همچنین مصرف سیر و آب پنیر طبی نیز تاثیر بالایی دارد.

وی اضافه کرد: افرادی که بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به فشارخون قرار دارند اشخاص دارای مزاج دموی یا طبع گرم و تر هستند پس از آن نیز افراد دارای مزاج صفراوی و بلغمی یا سرد و تر قرار دارند که فشارخون مزاج بلغمی ناشی از عملکرد بد کلیه این افراد است، در آخر نیز افراد دارای مزاج سوداوی قرار می‌گیرند بنابراین افراد دارای طبع دموی و صفراوی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به فشارخون هستند و باید از ابتدا اصلاح مزاج انجام دهند.

این محقق طب سنتی خاطرنشان کرد: مصرف نمک دریا تاثیری بر کاهش فشارخون ندارد همچنین باید توجه داشت که معمولا این نوع نمک‌ها در مکان‌های بهداشتی تهیه نمی‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین