کد خبر: ۸۴۲۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵

سینمای ایران در تولید آثار مذهبی دچار فقر هنری است

بازیگر فیلم «زمزمه» گفت: ایران در آثار مذهبی دچار فقر هنری است و جای خالی فیلمنامه خوب به شدت احساس می‌شود، لذا در خصوص فیلمنامه‌نویسی اگر پیشنهادی دریافت کنم و شرایط فراهم باشد با کمال میل می‌پذیرم و طرح‌های بسیار خوبی در مورد امام رضا (ع) دارم.
سینمای ایران در تولید آثار مذهبی دچار فقر هنری است
آفتاب‌‌نیوز :

رضا صابری شامگاه گذشته ۷ خرداد، در حاشیه اکران فیلم «زمزمه» در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس مهر کوهسنگی برگزار شد، اظهار کرد: از این فیلم خاطرات بسیاری دارم و روزگاری که در اوج تئاتر مشهد بودم، خسرو ملکان برای این فیلم به سراغ من آمد. آن زمان که در تئاتر اسم و رسمی داشتم و تمایلی به بازی در فیلمی نداشتم، وارد بازیگری در حوزه سینما شدم.

وی بیان کرد: تمام زندگیم در تئاتر خلاصه شده و علاقه عمده من در هنر، هنوز هم به تئاتر است که آن زمان بعد از چندین بار درخواست خسرو ملکان، بازی در این فیلم را پذیرفتم، اما قبل از این فیلم با خسرو سینایی هم کار کرده بودم که ایشان به من می‌گفت تئاتر را رها کن و به عرصه سینما وارد شو و به همین دلیل «زمزمه» برایم خاطره‌انگیز است.

این بازیگر تئاتر افزود: تمرکز بیشتر من روی نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر است، زیرا هدف‌گذاری من در این عرصه بود و از آنجا که این قابلیت را در خودم دیدم وارد این دو عرصه شدم و اکنون هم احساس می‌کنم برای تئاتر مناسب‌تر از سینما هستم، در واقع سینما اولویت من نیست، چراکه تئاتر بیشتر احساسات و باورهایم را جواب می‌دهد.

وی با اشاره به تجربه کار با ملکان در فیلم «زمزمه» گفت: او انسان خلاق و فعالی در سینما است. خاطرم هست که بخش‌هایی از این فیلم را بداهه‌سازی می‌کرد و در لحظه طراحی صحنه را نیز انجام می‌داد که همکاری با او در آن روز‌ها تجربه بسیار خوبی برای من بود.

صابری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بازیگران درگذشته این فیلم بیان کرد: رضا سعیدی جزو حلقه خویشاوندی و مهدی صباغ از دوستان قدیمی من بود و در تئاتر‌های من هم بازی می‌کردند. روزگاری تئاتر‌های بسیار فاخری را در مشهد روی صحنه بردیم و این ۲ جزو بازیگران برجسته روزگار ما بودند.

صابری در خصوص فعالیت خود با مضامین مذهبی افزود: در حوزه دفاع مقدس و مضامین مذهبی به‌خصوص امام رضا (ع) کار‌های بسیاری داشته‌ام. سال گذشته نمایش ایرانیان را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کردیم که با استقبال خوبی نیز مواجه شد. دغدغه اصلی من در تئاتر پیام‌رسانی، پرداختن به انسان و انسان‌گرایی، مسائل اجتماعی و فلسفی است و در آثار خود این موارد را با محور انسانیت به کار می‌گیرم.

تاکنون اثر ماندگاری با موضوع امام رضا (ع) خلق نشده است

وی در خصوص کمبود آثار هنری با مضامین مذهبی بیان کرد: در زمینه مسائل مذهبی موضوعات و مباحث زیبای انسانی فراوانی وجود دارد و ایده‌های ناب زیادی در این راستا داریم، اما نمی‌دانم چرا هنرمندان به این سمت نمی‌روند. من بیشتر اثر مذهبی تولید می‌کنم، زیرا این حوزه سرشار از ایده است، اما متأسفانه در بین دیگر هنرمندان مغفول مانده است، البته عده‌ای به سمت این موضوعات می‌روند، اما کافی نیست و تاکنون هم اثر ماندگاری با موضوع امام رضا (ع) نه در سینما و نه در تئاتر خلق نشده است.

صابری با اشاره به ارادت قلبی خود نسبت به امام رضا (ع) گفت: در سنین نوجوانی دچار سوختگی ۷۰ درصدی شدم و پزشکان جوابم کرده بودند که مادرم شفای من را از حضرت گرفت. از همان دوران عشق به امام رضا (ع) در من نهادینه شد، لذا به این خاطر تلاش می‌کنم کار‌هایی را روی صحنه ببرم که حق مطلب را در مورد امام رضا (ع) ادا کند.

وی گفت: ایران در آثار مذهبی دچار فقر هنری است و جای خالی فیلمنامه خوب احساس می‌شود، لذا در خصوص فیلمنامه‌نویسی اگر پیشنهادی دریافت کنم و شرایط فراهم باشد با کمال میل می‌پذیرم و طرح‌های بسیار خوبی هم در مورد امام رضا (ع) دارم.

صابری ادامه داد: نگاه هنرمند با مردم عادی متفاوت است و همین تفاوت نگاه مهم است. اغلب آثار مذهبی و امام رضایی فقط به حوزه زائران می‌پردازد، اما امروز به نگاهی تازه، خلاقانه و به‌روزتر در این مضامین نیاز داریم. علاوه بر کار سینمایی، در حوزه تئاتر و کار نمایشی نیز این عقیده را دارم.

صابری در خصوص حضورش در فیلم «بدون قرار قبلی» اظهار کرد: یکی از بهترین کار‌های سینمایی من فیلم بهروز شعیبی بود و با اینکه نقش کوتاهی داشتم، اما بسیار لذت‌بخش بود، علاوه بر این اخلاق و رفتار حرفه‌ای بهروز شعیبی برایم دلنشین بود و هرگز این موضوع را فراموش نمی‌کنم.

«رضا صابری» ستون اصلی تئاتر در مشهد است

بهروز شعیبی، کارگردان سینما در ادامه اظهار کرد: در مورد شهری صحبت می‌کنیم که پایه هنر‌های نمایشی آن به لحاظ ادبیات نمایشی، بازیگری و کارگردانی از دیرباز قوی بوده و یکی از شخصیت‌های شاخص این حوزه، رضا صابری است که بسیار متواضع و با اخلاق است.

وی گفت: اگر هنوز تئاتر در مشهد قوی کار می‌شود به دلیل حضور رضا صابری است که هم‌نسل بسیاری از بازیگرانی است که به سینما رفتند و معروف شدند و در واقع ایشان در حوزه تئاتر ستون اصلی در مشهد محسوب می‌شود، در حوزه تئاتر بسیاری از مواردی که می‌توانست در این سال‌ها در مشهد از دست برود به واسطه حضور رضا صابری باقی ماند و حضور ایشان در «بدون قرار قبلی» لطفی به من بود که مرا به آرزویم رساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین