کد خبر: ۸۴۳۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷

قرص ضد اسهال چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی برخی از قرص‌های ضد اسهال رایج را در این مطلب بشناسید.
قرص ضد اسهال چه عوارضی دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

اسهال یک مشکل رایج است و معمولا چند روز طول می‌کشد، تا به طور قطعی درمان شود. بااین‌حال، قرص ضد اسهال به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید. در ادامه فهرستی از بهترین قرص ضد اسهال و ضد دل‌پیچه را برای شما لیست کرده‌ایم:

قرص ضد اسهال ایمودیوم

قرص ضد اسهال ایمودیوم متعلق به دسته‌ای از داروها ضداسهال است. ایمودیوم یک داروی نسخه‌ای است که برای درمان علائم اسهال حاد، اسهال مزمن و اسهال مسافرتی استفاده می‌شود. ایمودیوم ممکن است به‌تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود.

قرص ضد اسهال لوپرامید

لوپرامید دارویی برای درمان اسهال (آبریزش مدفوع) است. می‌تواند به اسهال کوتاه‌مدت یا سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک کند. پرامید همچنین برای اسهال های مکرر یا طولانی‌مدت ناشی از بیماری‌های روده مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سندرم روده کوتاه استفاده می‌شود. قرص ضد اسهال لوپرامید از آن دسته از قرص‌هایی است که برای اسهال و استفراغ تجویز می‌شود. این دارو با کند کردن حرکات شدید روده باعث توقف اسهال می‌شود.

قرص ضد اسهال بیسموت ساب سالیسیلات

قرص ضد اسهال بیسموت ساب سالیسیلات که بیشتر با نام تجاری آن Pepto-Bismol شناخته می‌شود، یک داروی معمول برای افراد مبتلا به اسهال است و به‌صورت قرص‌های جویدنی، کپسول یا مایعات در دسترس است.این دارو با کاهش میزان جذب مایعات روده عمل می‌کند. بیسموت ساب سالیسیلات همچنین دارای خواص ضد اسیدی است که به حالت تهوع، سوزش سر دل و ناراحتی معده کمک کند.

استفاده از این دارو می‌تواند به طور موقت باعث تیره‌شدن مدفوع یا زبان فرد شود. اما اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید. معمولاً چند روز پس از قطع قرص ضد اسهال بیسموت ساب سالیسیلات علایم از بین می‌روند. همچنین این دارو برای کودکان زیر ۱۲ سال و کودکانی که علائم آنفولانزا دارند منع مصرف دارد. این دارو را زیر نظر پزشک و طبق دستور تجویزی او باید استفاده کنید. اگر بعد از استفاده این دارو کمکی به درمان اسهال شما نکرد باید مجدداً به پزشک مراجعه کنید.

پوسته اسفرزه

این دارو برای درمان اسهال خفیف کاربرد دارد و جزوه داروهای بدون نیاز به نسخه است. مکانیزم این دارو نوعی فیبر است که با جذب آب در روده در کاهش اسهال مؤثر است. این دارو در دسته داروهای پودری عرضه می‌شود. برای استفاده از پوسته اسفرزه باید مقداری از پودر را با آب رقیق کنید و سپس آن را مصرف کنید.

قرص ضد اسهال سیپروفلوکساسین

قرص ضد اسهال سیپروفلوکساسین در دسته آنتی‌بیوتیک‌ها قرار دارد و برای درمان عفونت‌های باکتریایی از آن استفاده می‌شود. با مصرف این قرص ضد اسهال باید علائم بیماری مثل اسهال درمان شود. مصرف این قرص ضد اسهال عوارض جانبی خاصی ندارد اما ممکن است برای بعضی افراد عوارضی مثل حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و مشکلاتی در خواب ایجاد کند.

قرص ضد اسهال یدوکینول

قرص ضد اسهال یدوکینول داروی ضد عفونت محسوب می‌شود. از این دارو برای درمان عفونت‌های روده‌ای که منشأ انگلی دارد استفاده می‌شود. افرادی که مشکلات کبدی دارند نباید از این قرص ضد اسهال استفاده کنند. این دارو را باید طبق نظر پزشک استفاده کنید و برای مشاهده نتیجه بهتر بعد از غذا میل کنید.

موارد منع مصرف قرص ضد اسهال چیست؟

کسانی که هر یک از شرایط زیر را داشته باشند نباید قرص ضد اسهال را استفاده کنند.

اگر دلیل ایجاد اسهال وجود باکتری یا انگل در دستگاه گوارش شما باشد مصرف این قرص‌ها کمکی به درمان اسهال شما نمی‌کند و حتی ممکن است اوضاع را وخیم‌تر کند.

استفاده از قرص‌های ضد اسهال که معرفی کردیم برای کودکان زیر دو سال منع مصرف دارد مگر اینکه با دستور پزشک بخواهید استفاده کنید.

درصورتی‌که به هر یک از قرص‌های ضد اسهال حساسیت یا واکنش آلرژیک نشان دادید سریعاً مصرف دارو را متوقف کنید.

اگر نشانه‌هایی از تب در بدن خود احساس کردید هرگز قرص ضد اسهال را استفاده نکنید.

سخن آخر

از آن جایی که اسهال بیماری است که بر روی دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد درمان آن بسیار مهم است. ما در این مقاله درباره عواملی که باعث ایجاد اسهال می‌شود و راه‌های کنترل آن صحبت کرده‌ایم و در ادامه چند قرص ضد اسهال را به شما معرفی کرده‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین