کد خبر: ۸۴۳۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰

حکم ضرغامی برای یک باستان‌شناس

یک باستان‌شناس با حکم عزت‌الله ضرغامی، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری شد.
حکم ضرغامی برای یک باستان‌شناس
آفتاب‌‌نیوز :

سیدعزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ـ در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه، مصطفی ده‌پهلوان را به عنوان رییس جدید پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری معرفی کرد.

این مسؤولیت پیش از این به عهده مصیب امیری بود که قبل از آن و از سال ۱۳۹۲ مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عهده داشت. تغییرات پی‌درپی در پژوهشکده باستان‌شناسی، آبگیری محوطه‌های باستانی سد چم‌شیر و تخریب بافت شیراز از جمله مسائل چالش‌برانگیز در زمان مدیریت او بود.

ابهام پشت «سد چم‌شیر»؛ باستان‌شناسان حکم نابجا دادند؟

عزت‌الله ضرغامی درحالی‌که رییس جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را معرفی کرد، به "توانمندی و تجربه" مصیب امیری نیز اشاره کرد و افزود:‌ او جزو سرمایه‌های علمی و دانشگاهی است و در موضوعات علمی و پژوهشی وزارتخانه با جدیت مسائل را پیگیری می‌کرد و از این به بعد هم جزو مشاوران خوب وزارتخانه محسوب می‌شود که در موضوعات تخصصی از نظرات او استفاده خواهیم کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین با اشاره به "شخصیت شناخته‌شده مصطفی ده‌پهلوان در حوزه باستان‌شناسی" گفت: او در کاوش‌های باستان‌شناسی صاحب تجربه و دارای سابقه مدیریت علمی‌پژوهشی در حوزه میراث‌فرهنگی است و جزو کارشناسان زبده و متخصص این حوزه محسوب می‌شود.

براساس پیشینه ای که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ده‌پهلوان در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، او دارای دکتری باستان‌شناسی از دانشگاه تهران، مولف کتاب‌های «باغ نگارستان» و «سکه‌شناسی سلوکی» و مترجم کتاب «محاسبات رایانه‌ای در باستان‌شناسی» است. همچنین ده‌ها مقاله در حوزه باستان‌شناسی و تاریخ را به نگارش درآورده است.

برگزاری و اجرای ده‌ها پروژه پژوهشی میدانی و آزمایشگاهی در حوزه باستان‌شناسی، ۱۳ سال سابقه تدریس در دانشگاه، داوری بیش از ۱۰۰ مقاله، پروژه و طرح‌های پژوهشی و اختراع در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شرکت در بیش از ۵۰ دوره و کارگاه آموزشی و پژوهشی ملی و بین‌المللی در حوزه باستان‌شناسی و مدیریت منابع‌فرهنگی بخش دیگری از رزومه او به شمار می‌رود.

مصطفی ده‌پهلوان در زمینه مدیریتی و اجرایی نیز عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی و رئیس موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، مدیر موزه مقدم و باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران به مدت ده سال، عضو کمیته علمی چندین همایش ملی و بین‌المللی مرتبط با میراث‌فرهنگی، عضو شورای هماهنگی موزه‌های کشور، سرپرست هیات کاوش آموزشی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، عضو شورای عالی موزه‌های دانشگاه تهران، عضو هیات مدیره انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و دبیر علمی نخستین همایش موزه‌های دانشگاهی کشور بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین