کد خبر: ۸۴۳۱۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱

خطر قطع برق و خاموشی دور شد؟

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: پاداش صرفه‌جویی در بخش خانگی با سهم پاداش کاهش مصرف برق به کاهش ۱۹ درصدی مصرف برق خانگی ثبت شده است.
خطر قطع برق و خاموشی دور شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی رجبی‌مشهدی در نشست خبری که صبح امروز ۹ خرداد ماه در رابطه با شروع فصل گرم تابستان و اوج بار مصرف برق برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آمار مدیریت شبکه برق دو روز گذشته رقم مصرف برق به ۶۰ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسید که بیش از ۱۰ درصد از سال گذشته بیشتر است و معادل ۷۳۰۰ مگاوات بیشتر از سال گذشته در این بازه زمانی برق مصرف کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: میزان افزایش مصرف روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل مصرف ۵ استان خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و مازندران و گلستان است.  امسال ما با یک افزایش دما بیش از وارد شدن به تقویم فصل تابستان مواجه شده‌ایم که اوج مصرف را در پی داشته است و کارکنان صنعت برق تمام تلاش خود را برای یک نظم پایدار به منظور استفاده همه مشترکان به کار بسته‌اند.

رجبی‌مشهدی در تشریح برنامه مدیریت مصرف دولت گفت: کاهش هزار مگاواتی مصرف برق ادارات در بخش دولتی صورت گرفته‌است و این برنامه از ۱۶ خرداد سال ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری فارس، سخنگوی صنعت برق با بیان آخرین تغییرات برنامه مدیریت بار ادارات دولتی گفت: بر اساس این برنامه تنظیم وسایل سرمایشی در ادارات باید زیر ۲۴ درجه و بالاتر تنظیم شود و مصرف برق در ساعات اداری ۳۰ درصد نسبت به سال پایه ۱۴۰۰ و در ساعات غیراداری ۶۰ درصد کمتر از سال پایه ۱۴۰۰ کاهش پیدا کند. بر اساس برنامه ادارات در مناطق عادی ادارات باید یک ساعت پیش از خاتمه کار و در مناطق گرمسیر زمان پایان ساعت اداری نسبت به توقف فعالیت وسایل سرمایشی اقدام کنند. در ادارات مدیریت مصرف را از خود آغاز کرده‌ایم و باید در این حوزه ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته صرفه‌جویی کنیم.

این مقام مسؤول با اشاره به نصب کنتور‌های هوشمند و جنرال گفت: مصرف برق ادارات کشور به نسبت مصوب شده و ارزیابی این مصرف برای تحقق هدف کاهش مصرف به هیأت وزیران ارسال خواهد شد.

وی افزود: در بخش ساخت نیروگاه‌های صنایع برنامه ۱۰ هزار مگاواتی داریم که عملیات اجرایی ۵ هزار مگاوات آغاز شده و هم اکنون ۶۶۶ مگاوات از این نیروگاه‌ها در مدار است و انتظار داریم تا انتهای سال ۱۴۰۲، ۱۵۰۰ مگاوات دیگر به ظرفیت اضافه شود.

رجبی‌مشهدی در تشریح هماهنگی لازم برای تأمین انرژی صنایع گفت: ۹۲ درصد از مشترکان صنعتی و صنفی صنعتی ما در کنار صنایعی که سال گذشته نیروگاه خود را به مدار آورده‌اند، هیچ محدودیت تأمین برقی ندارند.  در سایر صنایع هدف تأمین انرژی مطابق نیاز بازار است و کمک می‌کنیم مشابه سال گذشته و حتی بیشتر انرژی این بخش از صنایع را تأمین کنیم.

وی با اشاره به استقبال قابل توجه صنایع از تابلوی برق سبز گفت: بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان ۲۰ درصد از تقاضای صنایع باید از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز تأمین شود.  پاداش صرفه‌جویی در بخش خانگی با سهم پاداش کاهش مصرف برق به کاهش ۱۹ درصدی مصرف برق خانگی ثبت شده است.

این مقام مسؤول در پایان گفت: امکان فعالیت مزارع رمز ارز مجاز که ۲۴۰ مگاوات برق نیاز دارند از ساعت ۱۲ شب تا ۷ بامداد امکان پذیر است و اگر این مزارع نیروگاه تجدیدپذیر داشته باشند می‌توانند بدون وقفه برق تولید کنند.

خطر خاموشی از صنایع دور شد؟

سایت اکوایران نیز نوشت: با آغاز فصل گرما، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی صنایع، تامین برق پایدار بوده، چرا که این مساله در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با وجود ۱۰ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف، تابستان امسال صنایع خاموشی نخواهند داشت. مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران می گوید: در تابستان امسال به هیچ عنوان محدودیتی برای تامین برق واحدهای کوچک و متوسط صنعتی و صنفی وجود نداشته، مشترکان شهرک‌های صنعتی فقط نیم روز در کل هفته ( یک روز در هفته و به مدت ۱۲ ساعت) مدیریت مصرف خواهند داشت و برای صنایع بزرگ نیز جا به جایی بار در ساعات اوج بار در نظر گرفته شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین