کد خبر: ۸۴۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۴
کسری بودجه سال 87 ربطی به دولت‌های گذشته ندارد

شیرکوند: عملکرد بودجه ملاک است، نه آرزوها و تخیلات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر اقتصادی دولت خاتمی گفت: «کسری بودجه سال 87 هیچ ارتباطی به دولتهای گذشته نداشته بلکه حاصل عملکرد دولت در سالهای 85 تا 87 است». 

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری ریاست جمهوری در خصوص کسری بودجه دولت گفته بود، «این آمار و ارقام را نمی‌توانیم بگوییم کسری سال 87؛ این کسری سال 87 نیست، بلکه یک بدهی انباشته است که به دلایل مختلف مربوط به چند دولت است».

این در حالی است که دکتر سعید شیرکوند، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی در دولت حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، با رد ادعای فوق، به خبرنگار اقتصادی آفتاب، گفت: «کسری بودجه سال 87 هیچ ارتباطی به دولتهای گذشته نداشته بلکه حاصل عملکرد دولت در سالهای 85 تا 87 است زیرا اگر چنین مشکلی در گذشته وجود داشت و دولت با چنین مسئله‌ای روبرو شده بود باید در سال 85 از سوی دولتمردان بیان می‌‌شد» 

وی افزود: «این دولت سه سال فرصت داشته است که این ایراد و اشکال را از بودجه حذف کند تا در بودجه سال 87 با چنین مشکلی روبرو نشویم».

سعید شیرکوند ادامه داد: «دولت بیان می‌کند که بودجه سال 88 فاقد کسری خواهد بود و این سخن براساس ارقام مندرج در لایحه بودجه و فقط برروی کاغذ ممکن است قابل قبول باشد؛ اما همواره در تنظیم لوایح بودجه این سئوال اساسی مطرح است که ارقام مندرج در لایحه تا چه اندازه با واقعیت مطابقت می‌‌کند».

وی با بیان اینکه «تأملی در لایحه بودجه سال 88 به روشنی نشان می‌دهد که این بودجه با کسری شدید روبه‌رو خواهد شد، اظهار داشت: «این بدان معنی است که دولت هم در بخش درآمدهای بودجه و هم در بخش درآمدهای نفتی، درآمدهای مالیاتی و همچنین در ردیف سایر درآمدها با بیش‌برآوردهای غیرواقع بینانه روبرو شده است».

این استاد دانشگاه افزود: «ارقام غیرواقع‌بینانه‌ای را برای درآمدها در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال در سایر درآمدها 8500 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت بنزین و سایر حاملهای انرژی به عنوان درآمد در نظر گرفته شده است درحالی که در سالهای گذشته چنین درآمدی وجود نداشته و بلکه در ستون هزینه‌ها بابت حاملهای انرژی نیز برای دولت منظور می‌شده است».

شیرکوند ادامه داد: «دولت با جابجا کردن ردیف هزینه‌ها با درآمدها هزینه‌ها را بسیار کمتر و درآمدها را بسیار بیشتر نشان داده است و همچنین در بخش هزینه‌های جاری و عمرانی دولت غیر واقع‌بینانه هزینه‌های جاری را بسیار کمتر از آنچه در سال 88 رخ خواهد داد نشان داده است».

وی با بیان اینکه وجود چنین شکاف بزرگی میان هزینه‌ها و درآمدها که در سال 88 به صورت کسری بودجه قطعی ظاهر خواهد شد، با این اظهارنظر دولت و با این تغییرات ایجاد شده برروی کاغذ از بین نخواهد رفت، گفت: «آنچه ملاک قضاوت در مورد کسری بودجه دولت در هر سال است، عملکرد بودجه است نه آرزوها و تخیلاتی که برروی کاغذ نوشته می‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین