کد خبر: ۸۴۳۳۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۷
به منظور شرکت در نشست «دوستان بریکس»

امیرعبداللهیان راهی آفریقای جنوبی شد

وزیر امور خارجه کشورمان بامداد پنجشنبه در راس هیاتی برای شرکت در نشست «دوستان بریکس» در حاشیه اجلاس وزیران خارجه بریکس، راهی کیپ تاون پایتخت آفریقای جنوبی شد.
امیرعبداللهیان راهی آفریقای جنوبی شد
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر خارجه آفریقای جنوبی در ابتکار عملی در حاشیه اجلاس وزیران خارجه بریکس که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، از تقریبا ۲۲ وزیر خارجه غیرعضو از جمله وزیر خارجه کشورمان برای شرکت در نشستی تحت عنوان «دوستان بریکس» دعوت به عمل آورده است.

شایان ذکر است، از کشور‌های دعوت شده حدودا ۹ کشور به صورت حضوری در این اجلاس هستند و چند کشور به طور مجازی در آن شرکت می‌کنند.

گفتنی است نشست سران بریکس در ماه اگوست در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

سال گذشته رئیس جمهور چین به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس از سید ابراهیم رئیسی برای شرکت و سخنرانی در اجلاس سران بریکس دعوت کرد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه نیز در سخنانی درباره این اجلاس، با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹ کشور تقاضای عضویت در گروه بریکس را مطرح کرده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشور‌هایی است که تقاضای عضویت در این گروه را مطرح کرده است.

 صفری در پاسخ به این سوال که فرایند عضویت ایران در گروه بریکس در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: هنوز کشور‌های عضو بریکس معیار‌های خودشان را برای اعضای جدید مشخص نکرده‌اند و در حال نوشتن این معیار‌ها هستند. با توجه به معیار‌ها و توانایی‌هایی که ما از آن برخوردار هستیم به راحتی می‌توانیم خودمان را با معیار‌های احتمالی اعضای بریکس تطبیق دهیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که عضویت ایران در این گروه چه تاثیری بر دیپلماسی اقتصادی ایران خواهد داشت اظهار کرد: یکی از اثرات این موضوع این است که با کشور‌های روسیه، چین، برزیل و آفریقای جنوبی که عضو این گروه هستند می‌توانیم معاملات خود را بدون استفاده از دلار و با پول ملی انجام دهیم.

وی ادامه داد: با عضویت در این گروه می‌توانیم از طریق آفریقای جنوبی و همچنین برزیل تجارت خود را در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی گسترش دهیم. در این مناطق فضا برای صدور خدمات فنی مهندسی ایران باز است. جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخش انرژی، نیروگاه، ساختمان سازی، جاده سازی و فعالیت‌های دانش بنیان و صدور خدمات فنی مهندسی از توانایی بالایی برخوردار است و عضویت در این گروه زمینه را فراهم می‌کند که ما بتوانیم این خدمات‌مان را ارائه دهیم.

صفری با بیان اینکه این سازمان موسسات مالی برای وام دادن و اعطای تسهیلات به اعضای خود ایجاد کرده است، گفت: در صورت عضویت در این گروه، ما با استفاده از این تسهیلات می‌توانیم در جهت اجرایی کردن پروژه‌هایمان در داخل کشور و سایر کشور‌ها اقدام کنیم و در واقع از این تسهیلات برای اجرایی کردن این پروژه‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به شرکت وزیر امور خارجه کشورمان در نشست «دوستان بریکس» در حاشیه اجلاس وزیران خارجه بریکس، ادامه داد: شرکت در این اجلاس بسیار مهم است و در کنار آن دیدار‌های جانبی که وزیر خارجه با کشورهایی، چون روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی و سایر کشور‌هایی که به عنوان ناظر برای شرکت در این اجلاس دعوت شده‌اند فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

گروه بریکس شامل کشور‌های نوظهور اقتصادی جهان یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که از نظر جمعیتی حدود نیمی از جمعیت جهان را در اختیار دارند و ۳۰ درصد مساحت جهان را به خود اختصاص داده‌اند و یک چهارم سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در جهان در این کشور‌ها جذب شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین